HNW = Het Nieuwe Weten

Door Guus Pijpers van Acuerdis - 20 april 2011
Reacties gesloten

Filter informatieHet Nieuwe Werken invoeren kan alleen maar succesvol zijn als een organisatie aandacht besteedt aan een andere manier van omgaan met informatie. Ik zou dat Het Nieuwe Weten willen noemen. Uit grote hoeveelheden informatie moet een informatiewerker de waarheid proberen te distilleren. Informatie heeft immers pas nut als hij effectief gebruikt wordt.

Experts

Als je informatie zoekt, wil je niet alles hebben. Experts weten maar al te goed dat hoe meer ze weten, hoe minder ze weten. Want er is steeds meer dat ze ook nog willen weten. Ze zijn namelijk expert omdat ze beter dan anderen zien welke informatie ze nog missen. En die willen ze dus hebben.

We moeten medewerkers daarom nog meer leren over hoe ze beter kunnen weten. Het vermogen om waarde te halen uit die enorme hoeveelheid informatie van dit moment is het kenmerk van een goede informatiewerker. Hoe kun je weten wat je moet weten? Waar vind je juist die informatie om beter te weten? Kun je je veroorloven om te zeggen dat je iets niet weet? Weet je welke informatie je echt niet wilt weten?

Weet wat je wel wilt weten

Ga continu na waar je meer dan gemiddeld over geïnformeerd wilt blijven. Kies welke informatie je nuttig vindt om te leren en welke informatie je kunt overslaan. Pas al je informatiebronnen daarop aan. En als iets je niet meer interesseert, gooi je alle informatie weg. Of je snoeit eerst flink en bergt de rest goed op. De belangrijkste informatie voor jou geeft antwoord op de vraag welke informatie de grootste invloed of effect heeft op wat jij nu doet.

Hoe kom je er nu achter welke informatiegebieden je interesse hebben? Stel jezelf de volgende vragen:

  • Waarin wil je goed zijn? Vraag jezelf af wat voor jou de toegevoegde waarde is wanneer je ergens veel van weet. Word je daar gelukkig van of krijg je er meer aanzien door?
  • Wat vinden anderen van jouw kennisniveau? Op welk informatiegebied ben jij voor hen een expert? Net zoals jij steunt op anderen voor bepaalde informatie, zo ben jij een informatiebron voor anderen.
  • Heb je informatie uit een bepaald kennisgebied nodig voor huidige of toekomstige beslissingen?
  • Is iemand anders al expert op dit gebied? Dan hoef jij het niet te worden. Een goede manager weet over welke kennis zijn medewerkers bezitten.
  • Kun je gegevens over een bepaald onderwerp gemakkelijk opvragen? Die informatie hoef je echt niet te onthouden.

Het juiste geloof

Geloof het of niet, er bestaat een vereniging van “Het Nieuwe Weten”. De leden daarvan geloven, of vermoeden, dat er meer is dan alleen dit leven. HNW staat daarom volgens mij niet voor Het Nieuwe Werken, want er moet meer zijn dan alleen werk. Driekwart van ons leven speelt zich immers af buiten dat werken. HNW betekent Het Nieuwe Weten: weet je wel en vooral niet moet weten. En trouwens, waarom zou je ook alles willen weten? De wereld draait echt wel door zonder dat jij alles weet. Dat herkennen en daar echt naar leven is Het Nieuwe Weten.

Deel dit artikel met anderen
Guus Pijpers - Managing Director van Acuerdis
Guus Pijpers is Managing Director van Acuerdis. Hij helpt mensen hoe ze informatie effectief moeten inzetten en gebruiken. Guus is auteur van meer dan 7 boeken en tientallen artikelen over het informatiegedrag van mensen. Zijn interesses zijn informatiegedrag van (top)managers, slimmer werken en leven met informatie, onze hersenen en de zachte kant van informatie. Zijn nieuwste Nederlandstalige boek, Het informatieparadijs – Slimmer Werken met minder informatie , is in juni 2011 verschenen bij Haystack . Zijn nieuwste Engelstalige boek, Information Overload: A System for Better Managing Everyday Data, is in augustus 2010 wereldwijd verschenen bij John Wiley & Sons, New York.
Zie zijn site en linkedin profiel voor meer informatie.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten