HNW is een mindset die HNW adviseurs vaak missen
HNW is een mindset, de hard core HNW mensen die al jaren er over praten weten dat inmiddels wel. Nu het echter een hot topic is zijn er ook heel veel partijen die er graag een graantje van meepikken, maar de mindset totaal zelf niet hebben. Immers, hoeveel adviseurs kent u die zelf ook vrije werktijden hebben? Die geen kantoor meer hebben? Hoeveel flexplekken hebben de grote adviespartijen? Laat ik daar snel een antwoord op geven: de meeste helemaal geen. Praten over: ja graag, zelf toepassen, meestal nog niet.
De minset gaat echter veel verder. De verandering van mindset is namelijk ook een verandering van wantrouwen naar vertrouwen. Vertrouwen ook dat je klanten doen wat goed is bijvoorbeeld. Ook belangrijk is dat je mensen in hun waarde laat en ze geen overbodige dingen laat doen.
Dit alles gezegd hebbende kom ik op een link die mede blogger Edith Zwagerman tweete: een mooi diepgaand onderzoek. Omdat Edith een goede kijk op deze zaken heeft wil ik dat onderzoek meteen downloaden, maar wat er ook in staat (ik heb het nog niet gelezen), één ding is zeker. Van Het Nieuwe Werken heeft deze partij in ieder geval géén verstand en voor advies moet je in ieder geval daar niet zijn.
De link gaat naar een whitepaper. Als je deze wilt downloaden moet je meteen een heleboel informatie afgeven.
Persoonlijk zeg ik: al veel te veel informatie. Maar het gaat verder. Je moet en zal toestemming geven om gepamd te worden. Je mag het rapport niet downloaden als je niet zowel van deze uitgever (die hiermee aangeeft in ieder geval niet te begrijpen dat kennisdelen onderdeel is van HNW) als de partner commerciële mail te hebben.
Nu hoor ik veel commerciële mensen al zeggen: ach, zeur niet zo, je moet ergens je geld aan verdienen, alsof jij het zoveel beter kan. Nou, ja, al mijn blogs zijn namelijk vrij toegankelijk en mijn boek is gratis downloadbaar (in samenvatting omdat ik geloof in schrijven voor het medium). Als je het wilt downloaden moet je inderdaad je mail adres achterlaten, maar je mag zelf besluiten waarvoor ik of een partner je mag benaderen. Daarbij is de keuze dat je nergens voor benaderd wenst te worden ook een optie. Dat zal dan ook niet gebeuren, want ik heb toch helemaal niets aan mensen irriteren.
Het Nieuwe Werken gaat om een mindset, een andere manier van denken en werken. Onderdeel daarvan is respect hebben voor de keuzes van mensen. Mag je dan niets meer vragen? Natuurlijk wel, maar niets overbodigs. Wat zeker niet moet is mensen verplichten een relatie met je aan te gaan omdat je één stukje aanbied. Kennisdelen en informatie vrijelijk delen is één van de kernelementen die HNW binnen organisaties moet bewerkstelligen. Hoe kan je dus adviseren over HNW als je dat zelf niet doet?
Vandaar dat je vooral niet moet luisteren naar dit soort organisaties en de organisaties die zich daaraan verbinden, die begrijpen namelijk de basis van Het Nieuwe Werken niet….
woensdag, 22 december, 2010 at 20:02
Ik moest ook wel lachen en tegelijk fronsen toen ik het vinkje zag ‘Ja, ik wil op de hoogte gehouden worden’… Een verplicht vinkje. Waarom dan een vinkje?? Beetje overbodig.
Ik snap je reactie wel, maar misschien is het toch de baby met het badwater weggooien wanneer je deze partij diskwalificeert omdat de aanbiedvorm je niet aanstaat. Ik ken ze ook niet, heb de IHO gescand en het lijkt misschien wel leuk. Al lees ik niet veel over HNW dat niet eindeloos geherkauwd wordt. Lijkt een beetje preken voor eigen parochie te worden, HNW. Either you love it (and talk about it) or hate it (and ignore it).
Waarschijnlijk ervaar je het mede zo omdat je een voorloper was met HNW. Een early adopter, in goed Nederlands. Nu gaan andere partijen ermee aan de haal, die niet altijd passen bij het ‘pure gedachtengoed’. Maar HNW wordt ook aangepast, verandert, blijft veranderen en andere invalshoeken krijgen. HNW-light is er ook.
Blijf wel bloggen hoor! Je schrijft heel goed over het onderwerp, ik waardeer je stukken zeer.
Groet
Karen Visser
werkplektrainer Het Betere Werken & professional organizer
karen@newbroom.nl
woensdag, 22 december, 2010 at 23:25
Begint HNW trekjes te vertonen van een geloof, waarbij de ene gelovige de andere de aanspreekt op zuiverheid in de leer?
Ik houd me voorlopig bij het optimaliseren van het samenspel van Werkstijl, Werkomgeving en Werkgemeenschap. Ik doe dat voor en samen met mijn klanten, die betalen voor mijn diensten. Ik wens je prettige kerstdagen met veel gelegenheid tot bezinning.
woensdag, 22 december, 2010 at 23:33
Blogs en artikelen van M.Mooij zij te vinden op http://www.Workspace.nl
donderdag, 23 december, 2010 at 6:53
In het gedachtegoed van het nieuwe werken is weinig plaats voor een wij/zij discussie. Er worden bruggen geslagen tussen generaties, manager-medewerkers, leveranciers etc. Laten we deze brug ook slaan tussen de “hard core” HNW mensen en “niet-hard core” HNW mensen. Het organisch groeimechanisme waar HNW van uit gaat is hier goed van toepassing zijn. Laten we er met elkaar voor zorgen dat HNW bij vele mensen op een ‘goede’ manier op het netvlies staat. En er zullen altijd voorlopers en volgers blijven.
donderdag, 23 december, 2010 at 6:53
In het gedachtegoed van het nieuwe werken is weinig plaats voor een wij/zij discussie. Er worden bruggen geslagen tussen generaties, manager-medewerkers, leveranciers etc. Laten we deze brug ook slaan tussen de “hard core” HNW mensen en “niet-hard core” HNW mensen.Het organisch groeimechanisme waar HNW van uit gaat is hier goed van toepassing zijn. Laten we er met elkaar voor zorgen dat HNW bij vele mensen op een ‘goede’ manier op het netvlies staat. En er zullen altijd voorlopers en volgers blijven.
donderdag, 23 december, 2010 at 8:18
@karen: Nee, ik vind het niet de baby weggooien met het badwater. Het fundament is namelijk hetzelfde, de uitvoering kan je heel veel discussie over hebben. Als het fundament niet klopt bij partijen, dan moet je daar ver van blijven.
@Mmooij: nee, het is niet de zuiverheid van leer, maar de vraag of men Christen of Moslim is. Welke leer men leert. Dat is net zoiets als nodeloos blogspammen van je eigen site, is ook iets dat je gewoon niet behoort te doen.
@Edith: Eens dat er bruggen worden geslagen, of moeten worden geslagen. De reden van de felheid van deze reactie is misschien wel het feit dat de term heel veel misbruikt wordt door heel veel mensen die het toepassen op… deze manier om het zo maar te stellen. Dan doe je dus kleine stapjes, hee, het werkt niet. Ach, het werkt allemaal niet gaat men roepen en daar gaan weer een hele serie bedrijven uiteindelijk de fles op omdat ze luisteren naar mensen die het fundament niet begrepen hebben.
vrijdag, 24 december, 2010 at 9:36
Dag Bas,
Je kaart iets heel herkenbaars aan. En ook ik hou enorm van zuiverheid.
Toch geloof ik ook in twee sporen. Want of je vanwege de goede intenties start met HNW of de ´verkeerde´: je zet een beweging in gang. En die is onomkeerbaar. Daarmee creeren organisaties vaak onbewust en onbedoeld voor zichzelf de wal die het schip gaat keren. Dan breekt het moment van écht in de spiegel kijken aan: `Waarom doen we de dingen die we doen? Wat is ons echte motief? En hoe duurzaam of moreel is dat motief?´ Als die vragen eerlijk worden beantwoord, treedt pas echte verandering op. Of niet, dan verdwijnt het vanzelf.
Goedheid en eerlijkheid duurt het langst. Ofwel, zal overleven. De rest sterft langzaam uit.
Tot die tijd ben ik blij met blogs als die van jou om mensen aan het denken te zetten en de bewustwording op gang te krijgen.
Groeten Kim
zaterdag, 25 december, 2010 at 9:59
Kim, daar ben ik het dus ab-so-luut niet mee eens. Nu sprak ik hier niet zozeer over de intentie, maar over het fundament. Het probleem is dat als je een nieuw huis bouwt (HNW) op een fundament van los zand / drijfzand (dezelfde manier van zakendoen, dezelfde business modellen) zal het wegzakken. Het fundament later aanpassen is iets dat meestal heel kostbaar is als het al kan. Ooit gepoogd een fundament onder een bestaand huis te storten?
Wat je vervolgens krijgt is dat er in de markt gaat rondzingen dat er bedrijven kapot zijn gegaan omdat ze HNW toepassen. Dat zal gebeuren, daar niet van, omdat ze het fundament niet op orde hebben, omdat men daar niet naar wil kijken en er vervolgens allerlei adviseurs zijn die graag de klus willen, ongeacht de kwaliteit die ze moeten leveren.
Misschien een kleine zijstraat, maar er zijn nog artikelen van mij, interviews, waarin ik in 2003/2004 stelde dat er iets fundamenteel mis was met de bonussen bij ABN AMRO (ik was toen beloningsonderzoeker). Nu is er een discussie over bonussen in het algemeen, wat een non discussie is, het fundament onder de bonussen klopt niet.
woensdag, 29 december, 2010 at 17:37
Wij staan mijn inziens middenin een periode van diepgaande veranderingen in het maatschappij. Onze ideeën over werk — wat het is, hoe het eruitziet, waar het moet gebeuren, wie hoort het te doen en wie juist niet mag — zijn grotendeels ontwikkeld tijdens de tijdperk van het fabriek. Het nood die deze ideeën voort heeft gebracht, de problemen die voor een fabriek dienen opgelost te worden en onze gedachten vorm hebben gegeven, zijn grotendeels niet meer van toepassing. Maar om van mensen te vragen dat ze dit massaal in een keer snappen, is veel gevraagd.
Inderdaad, je moet er ergens je geld aan verdienen. Maar de basis van zo’n manier van verdienen, zoals je zo mooi voorschrijft, is schaarste. Is er geen schaarste, dat moeten wij genereren door mensen laten denken dat er schaarste is. Het probleem hiermee is (shhh, niets zeggen, hoor) er bestaat eigenlijk geen schaarste meer. Behalve, er is wel schaarste aan mensen die snappen hoe wij ermee om moeten gaan in een wereld zonder, erahem, dat oude vorm van schaarste. Ik vind het ook zelf moeilijk, hoor, en ik ben een grote voorstander ervan. Want basisgedachten leer je niet zo 1-2-3 af.
Waar jij hierboven over spreekt, wordt zeker door de mensen zelf ervaren als wat in de VS “permission marketing” genoemd wordt. Maar dat is het juist niet, verplicht toestemming brengt geen vertrouwen op en het latere contact van de gewaardeerde partners wordt meteen naar de spam filter gestuurd. En dan zeggen mensen inderdaad dat het niet werkt.
En dat is wel frustrerend. Er zullen wel tussenstappen gezet worden, en wij komen er allemaal niet op hetzelfde tempo uit. Maar mensen en bedrijven die in het verleden blijven denken en doen, worden zo meteen over gesproken in termen van de verleden tijd die ze niet losgelaten hebben. Wij gaan er dan rouwen over de goede oude tyd maar wij gaan er ook echt niet terug.
zondag, 2 januari, 2011 at 19:54
Hoi Bas, bestaat er zoiets als het ‘ware’ HNW-geloof? En zo ja, hebben we dan ook een HNW-politie nodig die de HNW-regels handhaaft?