Eerste half jaar HNWBlog: de cijfers en plannen voor de toekomst

Door Alex Vermeule van Online Succes B.V. - 12 april 2010
9 Reacties

Het Nieuwe Werken Blog bestaat sinds kort zes maanden. Deze mijlpaal hebben we op 31 maart met een grote groep van de auteurs tijdens de eerste HNWBloggers-Bijeenkomst (#hnwbb) gevierd. We waren te gast bij Microsoft en onderdeel van de bijeenkomst was een presentatie met daarin een update over wat we bereikt hebben, hoe we daar gekomen zijn en een vooruitblik op de toekomst. In dit artikel lees je de samenvatting van deze presentatie, nodigen we je van harte uit om mee te denken over onze toekomst plannen en zie je een sfeerimpressie van de bijeenkomst.

De cijfers

De cijfers zijn van de periode 21 September 2009 t/m 30 maart 2010. In die periode hebben we 128 artikelen gepubliceerd en hebben we 21.672 unieke bezoekers gehad. Om dit in perspectief te plaatsen: dat zijn meer mensen dan er bij een gemiddelde voetbal wedstrijd in de Eredivisie in een stadion aanwezig zijn. Met bijna 3700 abonnees (exclusief onze Linkedin leden) hebben we een conversie van ruim 17%. Totaal hebben we 82.522 paginaweergaves gehad en was de gemiddelde tijd op de site 02:24. We gaan nu richting de 20.000 pageviews per maand.

Ontwikkeling unieke bezoekers HNWBlog eerste zes maanden

Meer cijfers vind je in de #HNWBB presentatie onderin dit artikel.

Plannen voor 2010?

De blog is continue in ontwikkeling. We hebben een aantal belangrijke vernieuwingen in petto met als doel jou, de lezer, zo goed mogelijk te bedienen;

1. Makkelijker in contact met auteurs via profiel pagina’s

Om gemakkelijk in contact te komen met de auteurs van HNWBlog, zullen we binnenkort een update uitrollen waarmee elke auteurs zijn/haar eigen profiel pagina krijgt. Hierop vind je diverse manieren om in contact te treden met de auteur, een uitgebreide biografie en enkele statistieken zoals hoe vaak zijn/haar artikelen gelezen zijn.

2. Nieuwe reactie systeem

Feedback van gebruikers op ons huidige reactie systeem is duidelijk: het is te ingewikkeld. Daarom zullen we migreren naar een ander reactie systeem, genaamd Disqus. Uit testen blijkt dat dit systeem een minder ingewikkelde gebruikers interface heeft en is daarnaast ook in het Nederlands beschikbaar.

3. Vernieuwde nieuwsbrief

Momenteel hebben we een email nieuwsbrief in platte tekst. We zullen later dit jaar overstappen naar een andere nieuwsbrief provider waarmee we gemakkelijker de nieuwsbrief in de stijl van de site kunnen opmaken. Het doel hiervan is om zo een herkenbaar gezicht naar jou als lezer te creëren. We zijn nog aan het inventariseren of we verschillende abonnementsvormen (dagelijks & wekelijks) gaan aanbieden. Dit is uiteraard afhankelijk van de frequentie van de artikelen.

4. Verhuizen naar HNWBlog.nl

Onze huidige naam is simpel gezegd nogal lang. Als HNW-fans houden we natuurlijk van slimmer werken en meer resultaat met minder inspanning. Daarom zullen we dit jaar de site verhuizen naar het kortere domein HNWBlog.nl en langzamerhand rebranden.

5. Mobile site

De site toont momenteel prima op de meeste mobiele telefoons. Toch willen we de laadsnelheid van de site voor deze mobiele apparaten verbeteren aangezien dit is een belangrijk onderdeel is van jouw gebruikerservaring. Daarom zullen we op korte termijn een mobiele versie van HNWBlog lanceren. Een iPhone app staat op het verlanglijstje maar vooralsnog heeft een mobile versie van de site de prioriteit.

6. Facelift

Uit analyse van ons webverkeer blijkt dat het aantal lezers dat één artikel leest en de site daarna verlaat, boven gemiddeld ligt. Daarom zijn we bezig met de ontwikkeling van een facelift van de site waardoor je gemakkelijker kunt navigeren tussen artikelen, je makkelijker bestaande content kunt vinden en delen. Later zal ook de menu navigatie van de site vernieuwd worden. Die menu navigatie vernieuwing zal thema’s/kanalen introduceren om onderwerpen duidelijker weer te geven. Denk bijvoorbeeld aan een kanaal voor ‘HR’, ‘Technologie’ of ‘Slimmer werken’.

7. Uitbreiding redactie formule

Voor de meeste HNWBlog auteurs behoort schrijven niet tot de dagelijkse werkzaamheden. Zij zijn wel werkzaam in een vakgebied dat directe banden met HNW heeft en delen als expert hun praktijk ervaring op HNWBlog. Het mooie van deze formule is dat jij als lezer hier direct kennis van de experts tot je kunt nemen. Tegelijkertijd merken we dat we vanuit het kernteam nog meer waardevolle content voor jou als lezer willen produceren. Zaken die hiervoor op het verlanglijstje staan zijn: guidebooks, rapporten, duidelijke howto’s en relevant nieuws. Uiteraard blijven we onze experts koesteren en ondersteunen zodat zij hun kennis via HNWBlog delen maar uitbreiding van de redactie formule behoort zeker tot de ambitie van 2010.

8. Uitbreiding kernteam

Het kernteam achter HNWBlog bestaat officieel uit 1,2 FTE. Wanneer we naar onze inspanningen kijken, dan verzetten we eerder werk voor 3 FTE. Kijk daarbij naar de plannen en je realiseert je snel dat uitbreiding van het kernteam noodzakelijk is. We zijn daarom sinds kort opzoek naar professionals die het kernteam willen versterken. Ben jij een blogger/schrijver die dagelijks wilt schrijven over HNW gerelateerde onderwerpen zoals innovatie, mobiliteit, HR, gadgets, slimmer werken of lifehacking? Ben je juist een hele goede redacteur of video reporter? Of ben je een front-end web ontwikkelaar en wil je meehelpen om innovatieve oplossingen voor de blog te creëren? Laat het ons ajb weten, wellicht ben jij binnenkort onderdeel van het kernteam.

9. Uitbreiding partners

Onze plannen en ambitie zijn niet te realiseren zonder partnerships. Dat werd afgelopen half jaar al duidelijk toen we een aantal mooie partnerships aangingen met o.a. Kluwer, NuGuRu en Whizpr om onze HNWBlog.tv ambitie te realiseren. We partneren graag wanneer we een gezamenlijke passie delen en we elkaars doelen kunnen helpen realiseren.

Feedback?

We hebben nog veel meer ideeën, zoals bijvoorbeeld een webshop, registratie van events, meer video, etc. We willen tegelijkertijd focussen en stapsgewijs uitbouwen. Graag horen we daarom hoe we HNWBlog voor jou verder kunnen verbeteren. Missen we iets in onze plannen? Wat mogen we echt niet vergeten, wat is voor jou als lezer het belangrijkst? We horen graag van je via het reactie systeem of via onze contact pagina. Alvast heel hartelijk bedankt voor je support!

Presentatie #HNWBB

Zoals gezegd vond op 31 maart jl. onze eerste HNWBloggers-Bijeenkomst (#hnwbb) plaatst. Onderstaande presentatie geeft je in vogelvlucht weer wat die avond de revue is gepasseerd;

Benieuwd hoe #HNWBB eruit zag?

Check dan onderstaande video met een sfeerimpressie van #HNWBB:
YouTube voorvertoningsafbeelding

Deel dit artikel met anderen
Alex Vermeule - Internet marketeer & Oprichter Het Nieuwe Werken Blog
Alex is ondernemer, B2B internet marketing specialist en mede-oprichter van Online Succes BV, een bedrijf dat o.a. Nederlandstalige marketing automation software ontwikkelt. Alex zijn missie is het rendement van marketing- en verkoopteams verhogen met eenvoudige software en diensten. Alex richtte in 2009 @hnwblog op en was tot april 2011 de drijvende kracht achter dit platform.
Zie zijn website en linkedin profiel voor meer informatie. U kunt hem ook volgen via twitter.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

9 reacties


    Anonymous zegt:

    Ziet er goed uit!
    Filmpje #HNWB werkte niet
    Groetjes

    Guest zegt:

    Ziet er goed uit!
    Filmpje #HNWB werkte niet
    Groetjes