Hoe draag je op een leuke manier bij aan de gezondheid van je medewerkers?
De verantwoordelijkheid voor de gezondheid, die draagt iedere persoon zelf. Iedereen moet zelf zorgen voor een gezond leefpatroon, of niet, want ook dit kan je niet worden opgelegd. Als werkgever kun je je medewerkers natuurlijk wel stimuleren gezond te leven, of aanmoedigen hier extra op te letten. En dat kan op tal van manieren, groot en klein.
Het moet wel de eigen keuze zijn
Uiteraard is het goed om als werkgever je medewerkers te stimuleren een gezond leefpatroon na te streven. Het mag echter geen verplichting worden, medewerkers mogen op dit gebied nog altijd hun eigen keuzes maken. Ga medewerkers die ongezonde keuzes maken dan ook zeker niet straffen, maar stimuleer of ondersteun juist gezond gedrag door hieraan financieel of praktisch bij te dragen.
Een goed voorbeeld is een gratis sportschoolabonnement, of een samenwerking met een sportschool die een sterk gereduceerd tarief aan kan bieden. Op deze manier stimuleer je medewerkers om meer te sporten, en geef je hen ook financieel de ruimte ervoor. Misschien is dit net het laatste zetje dat een aantal van hen nodig hebben om aan het sporten te slaan, terwijl de mensen die al sporten het als een fijne beloning zien voor hun toch al gezonde gedrag. Is er een sportschool dichtbij je bedrijf, dan kun je medewerkers die dit graag willen zelfs de mogelijkheid geven om bijvoorbeeld één keer per week een wat langere pauze te nemen, en hierin te gaan sporten. Ook programma’s om te stoppen met roken kun je op deze manier aanbieden, net als een compensatie voor het met de fiets naar het werk komen, in plaats van met de auto. Allemaal manieren waarop je gezond gedrag aan kan moedigen of belonen, zonder mensen die andere keuzes maken te straffen.
Zorg voor de juiste voorzieningen
Ook andere, kleine gebaren kunnen helpen voor extra gezond gedrag. Zo is het goed als mensen iedere dag genoeg drinken, waarbij water de voorkeur heeft. Om dit te stimuleren kun je een drinkflesje, een Dopper, verstrekken aan al je personeelsleden. Zorg voor watertappunten op centrale plekken, en je maakt het hen gemakkelijk om genoeg te drinken, en wat vaker voor water te kiezen dan voor koffie of frisdrank.
Ook als het gaat om mondkapjes gebruiken kun je als bedrijf het goede voorbeeld geven. Het moeten (of geadviseerd krijgen om) een mondkapje te dragen, kan bij medewerkers weerstand oproepen. Je moet die dingen toch maar weer kopen, en het dragen ervan is ook al niet prettig. Door al je medewerkers te voorzien van gratis wegwerpmondkapjes of juist wasbare, al dan niet met het bedrijfslogo, maak je het voor hen in ieder geval een stuk gemakkelijker om zich eraan te houden, en zo de kans op verspreiding van virussen op de werkvloer en daarbuiten te verkleinen.