Hoe een snel netwerk Het Nieuwe Werken kan stimuleren

Reacties gesloten

Binnen de nieuwe manier van werken en organiseren staat mobiliteit centraal. Van thuis uit kunnen werken maar ook onderweg, in de trein of rechtstreeks bij de klant. Op die manier is het nieuwe werken lang niet meer beperkt tot slechts één device: computers, laptops en tablets wisselen elkaar voortdurend af. Dat hoeft geen probleem te zijn indien al deze apparaten niet alleen goed functioneren maar ook voortdurend met elkaar communiceren en gegevens uitwisselen. Er zijn verschillende mogelijkheden en hulpmiddelen om het nieuwe werken extra efficiënt te maken.

We gebruiken steeds meer apparaten op steeds meer locaties

In een recent onderzoek uitgevoerd door Xelion concludeerde man dat zakelijke werknemers gemiddeld 2,5 toestellen gebruiken. Onder andere de pc, smartphones, tablets en bureautelefoons lijken elkaar veelvuldig af te wisselen. Het onderzoek concludeert dat dit de nieuwe manier is van zakelijk communiceren. Een vorm van communiceren waarbij bovendien ook verschillende toepassingen naast elkaar gebruikt worden. Toch sluit dat (nog) niet aan bij het idee van het nieuwe werken waarbij ook efficiëntie centraal staat. Het combineren van verschillende toestellen binnen een enkel netwerk waarbij de toestellen niet louter ‘naast elkaar’ gebruikt worden, lijkt daarbij centraal te staan.

ICT, de wet en Het Nieuwe WerkenAansluiten op het netwerk

In de eerste plaats moeten we de toestellen aansluiten op het internetwerk. Aangezien we op verschillende locaties actief zijn moeten we overal toegang hebben tot internet. Zowel in de zakelijke context als in de thuisomgeving vinden we de beste oplossing bij glasvezel internet. Hierbij gebruikt men niet de klassieke internetverbindingen die gedeeld worden met buren of andere straatbewoners. Glasvezel internet garandeert daarentegen een hoge mate van betrouwbaarheid en razendsnelle gegevensoverdracht. Is zowel het kantoorgebouw als de thuisomgeving aangesloten op een glasvezelnetwerk? Dan kunnen jullie met de snelheid van het licht gegevens uitwisselen via tussenkomst van bijvoorbeeld een server of centrale opslag. Het nadeel? Glasvezel internet is niet overal beschikbaar. Via een postcodecheck kom je echter snel te weten of glasvezel internet ook bij jou mogelijk is. Een tweede nadeel is dan weer dat dergelijke snelheden nog niet mogelijk zijn in mobiele toepassingen. Met de tablet naar de klant? Dan zal je nog steeds op het mobiele netwerk moeten terugvallen.

Het netwerk aansluiten

We moeten niet alleen het toestel aansluiten op het netwerk maar het netwerk ook integreren. Zo zijn er bijvoorbeeld speciale applicaties waarbij je meteen verschillende functionaliteiten kan uitvoeren. Thuis kan je dan bijvoorbeeld jouw telefoongesprekken van gisteren opnieuw beluisteren of kan je gewoon bellen alsof je op kantoor zou zijn. Andere applicaties laten ons dan weer toe om gelijktijdig aan een of meer projecten te werken en in real-time te functioneren. Het mag ons niet verbazen dat steeds meer bedrijven in de cloud werken. Zowel hard- als software speelt duidelijk een belangrijk rol bij het uitrollen van het ‘nieuwe werken’.

Technologie en Het Nieuwe WerkenIs technologie dan de sleutel tot Het Nieuwe Werken?

Dergelijke applicaties tonen aan dat technologie de sleutel is tot Het Nieuwe Werken. Naast innoverende managementstijlen, wijzigende organisatiestructuren en mentaliteitsveranderingen blijkt dat ondernemingen die er ook de technologische tools voor hebben, sneller zullen slagen in hun innovatieve opzet. Eigenlijk mag dat ook niet verbazen: werknemers die de periode van opstart-ellende in real-time meemaakten, zullen uiteraard minder warm lopen voor nieuwe manieren van werken.

Technologie ook meteen bestempelen als aanjager voor het nieuwe werken zouden we niet doen. In de eerste plaats blijven de voornaamste aanjagers toch de efficiëntie, de economische voordelen en het mentale geluk van de medewerkers. Technologie kan dan ook beter aanzien worden als een manier om de mentaliteitswijziging eenvoudig en efficiënt in de praktijk om te zetten.

Deel dit artikel met anderen
Sander Wijdemans - Online marketeer en ondernemer
Sander Wijdemans is freelance online marketeer en online ondernemer. Door de jaren heen heeft hij verschillende platforms, blogs en webshops opgezet, waaronder de succesvolle internationale webshop www.woodiful.com. Sander Wijdemans werkt als freelance marketeer onder de bedrijfsnaam SW Online Marketing & Media.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten