Hoe geef je de juiste begeleiding bij re-integratie?

Door Danny Bijl van - 21 juni 2022
Reacties gesloten

Iedere ondernemer krijgt er wel mee te maken; ziekte op de werkvloer. Natuurlijk kan een medewerker ziek worden of een ongeval krijgen, maar wanneer ziekte overgaat in langdurige ziekte kan dat voor zowel werkgever als werknemer vervelend zijn. Zeker wanneer de oorzaak van de ziekte op het werk gelegen is het belangrijk dat je als onderneming inzicht krijgt in het ziekteverzuim en de werknemers helpt bij een goede re-integratie. Maar wat is een succesvolle re-integratie nu precies en hoe kan je je werknemers zo goed mogelijk bijstaan bij het traject van re-integratie? En hoe zorg je ervoor dat je dossiers op orde zijn wanneer je een medewerker helpt met de terugkeer naar de werkvloer?

Wat is re-integratie?

Re-integratie is een term die veel wordt gebruikt binnen HRM en verzuimmanagement, maar eigenlijk betekent het niets anders dan ‘terugkeer naar het werk’. Het liefste wil je de medewerker terug begeleiden naar dezelfde functie, maar re-integratie kan ook in de vorm van een andere functie of zelfs naar een andere werkgever wanneer de situatie daarom vraagt. In deze situatie wordt gesproken over een 2e spoor traject, waarbij de medewerker wordt geholpen om bij een andere werkgever aan de slag te gaan. Als werkgever blijf je verantwoordelijk voor een goede re-integratie van de medewerker, dus het is belangrijk dat je een goed dossier opbouwt en dat je de juiste stappen neemt. Het belangrijkste is dat je blijft luisteren naar de medewerker om de wensen en behoeften niet uit het oog te verliezen.

Hoe kan je re-integratie bevorderen?

Hoe kan je re-integratie bevorderen

Re-integratie bevorderen is vaak erg lastig voor een werkgever. Je bent vooral bezig met dossieropbouw en je hebt vaak meer medewerkers waar je zorg over moet dragen. Het is echter belangrijk om met je zieke medewerker in contact te blijven. Kijk samen met de bedrijfsarts of er eventueel vervangend of aangepast werk mogelijk is om de re-integratie te bevorderen. Of nodig de medewerker uit voor een kop koffie zodat de medewerker de aansluiting met de werkvloer blijft behouden. Het is verstandig om alle stappen bij te houden in een dossier zodat je zeker weet dat je als werkgever geen verplichte stappen overslaat. Bovendien heb je een goed naslagwerk over de gemaakte afspraken en successen. Je kan dit dossier zelf aanleggen of het gehele re-integratie proces uitbesteden aan gespecialiseerde bedrijven. Veel is mogelijk op dit gebied.

Heb je te maken met zieke werknemers? Dan is het belangrijk dat je beschikt over een goed verzuimbeleid. Help je werknemers goed te reïntegreren door een dossier bij te houden en met je zieke werknemer in gesprek te blijven. Uiteraard wil je je werknemers het liefste op dezelfde positie terug hebben, maar ook de begeleiding naar een andere functie of zelfs naar een andere werkgever horen bij een goede hulp bij re-integratie. Het belangrijkste is dat je als werkgever betrokken blijft en in contact blijft met de medewerker zodat hij of zij zich betrokken blijft voelen bij het bedrijf. Je kan als werkgever kiezen om de dossiers zelf bij te houden of om de dossiers uit te besteden aan gespecialiseerde bedrijven. Er zijn volop mogelijkheden waar je als onderneming een keuze in kan maken.

Deel dit artikel met anderen
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten