Hoe sociaal werkt uw organisatie samen?

Door Lucas Wensing van StartReady.com - 25 juni 2013
Reacties gesloten

Sociaal samenwerken Waarom nam Yahoo afgelopen maand blogplatform Tumblr over voor 1,1 miljard dollar? Simpel: omdat het delen van informatie steeds belangrijker is. Voor de jonge generatie die zich op Tumblr begeeft is dat vanzelfsprekend, maar de relatief oude gebruikers van Yahoo storten zich niet en masse op sociale technologieën. Yahoo is daarom naarstig op zoek naar manieren om jongere gebruikers aan zich te binden – en daardoor de hoeveelheid aan uitgewisselde informatie te vergroten.

Het delen van informatie en kennis is een trend die ook in het bedrijfsleven zichtbaar is. McKinsey voorspelde vorig jaar al dat bedrijven die sociale technologieën toepassen, hun omzet kunnen verhogen met 20 tot 25 procent. Dat klinkt goed, maar hoe gaat dat precies in z’n werk? Met andere woorden: wat moet je doen om met behulp van sociale technologieën de bedrijfsresultaten te verbeteren?

Sociaal samenwerken

Dat kan door ‘sociaal samenwerken’, een term die samenhangt met Het Nieuwe Werken, maar verder gaat. Er is nog geen precieze definitie, maar een eerste aanzet zou kunnen zijn:

De uitwisseling van informatie in welke vorm dan ook tussen twee of meer personen die arbeid verrichten, ongeacht of de betreffende personen zich binnen of buiten de organisatiegrenzen bevinden met als doel verbetering of uitvoering van werkzaamheden.

De Sociaal Samenwerken Barometer

Om dit nieuwe begrip gestalte te geven, hebben wij een barometer opgesteld. Door een bedrijf, afdeling of team langs de meetlat te leggen, bepaalt een bedrijf hoe sociaal er al wordt samengewerkt, van 0 tot 100 procent. Wanneer de uitkomst is dat uw bedrijf 0 procent sociaal samenwerkt, betekent dit dat er bij u taak georiënteerd wordt gewerkt. Er wordt geen gebruik gemaakt van de expertise van medewerkers buiten hun functieprofiel.

20 Procent sociaal samenwerken houdt in dat er wel ruimte is voor medewerkers om suggesties te doen over processen die beter kunnen. Leidinggevende stimuleren de input vanuit medewerkers, maar de oriëntatie ligt nog steeds op de werktaak. Bovendien deelt de organisatie weinig tot geen informatie met externe organisaties. Bij 40 procent vervolgens staat kennis delen al meer centraal en bij 60 procent wordt er al resultaat georiënteerd gewerkt.

Van delen en vergaren naar 100 procent sociaal samenwerken

Naast kennis vergaren, is zelf kennis delen de volgende stap. Binnen bedrijven die voor 80 procent sociaal samenwerken neemt de medewerker actief deel aan groepen waarin hij zelf ook een vraag kan delen en beantwoorden. De tools die hierbij komen kijken maakt de informatie-uitwisseling makkelijk en laagdrempelig.

Waarnaar we streven is natuurlijk de 100 procent. De medewerker is niet meer gebonden aan traditionele werkvormen. Naast interactie met mensen buiten zijn vakgebied en buiten zijn organisatie, is hij ook bezig met kennis delen buiten zijn tijdszones om. De 9-tot-5-mentaliteit wordt losgelaten en de medewerker kan kennisstromen uit andere culturen en andere werelddelen tot zich nemen. Men werkt veel in groepen samen, maar eigen resultaat in het geheel is daarbij onderscheidend. Denk aan techneuten die zich bezighouden met actief bloggen op een marketingplatform, om interessante technieken aan hun collega’s voor te houden. Ik ben benieuwd of uw bedrijf hier al aan toe is.

Sociaal Werken BarometerWees niet huiverig, denk op lange termijn

Het is overigens begrijpelijk dat veel bedrijven huiverig zijn om ‘zomaar’ kennis met anderen te delen. Maar dat kortetermijndenken is doodzonde! Kennis uitwisselen met anderen toont uw expertise op een bepaald vlak. Dit levert op lange termijn juist weer een concurrentievoordeel door de unieke combinatie van kennis die de medewerker bezit.

En denk bijvoorbeeld eens aan de tijd die het kost om een bepaald document op te zoeken, of om te wachten tot die contactpersoon uw e-mail eindelijk een keer beantwoordt. Door efficiënt communicatietools in te zetten en socialer samen te werken, hoeft geen enkel bedrijf ooit nog opnieuw het wiel uit te vinden.

Deel dit artikel met anderen
Lucas Wensing - CEO bij StartReady.com
Lucas Wensing is CEO en oprichter van StartReady en specialist op het gebied van Unified Communications-oplossingen gebaseerd op Microsoft Lync. Hij begon zijn loopbaan in 2000 bij ETX, waarna hij in 2002 bij Microsoft startte als Partner Technology Specialist en doorgroeide naar het Sales Solutions Management. In 2008 richtte Wensing met zijn businesspartner StartReady op, dat in vijf jaar uitgroeide tot een internationaal opererende onderneming die wereldwijd Lync-oplossingen aan mkb en Enterprises levert.
Zie zijn linkedin profiel voor meer informatie. U kunt hem ook volgen via twitter.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten