Hoe verminder je eenvoudig werkstress?

Door John Van Hooft van - 3 november 2014
Reacties gesloten

StressreactieMinister Asscher (Sociale Zaken) heeft vandaag de Werkstressweek geopend. Omdat het voor veel medewerkers aan de orde van de dag is: 12 procent kampt met burn-out verschijnselen en ruim 40 procent noemt het werk mentaal belastend. Ook vindt een kwart de hoge tijdsdruk een probleem, aldus TNO-onderzoek.

Het Nieuwe Werken moest hier verlichting brengen, maar thuiswerkers blijken juist meer uren te maken dan hun collega’s op kantoor. Maatregelen om de werkdruk te verlichten zijn dus noodzaak, zowel op kantoor als thuis. Een oplossing: training on the job met slimme software.

Maatregelen tegen stress
Stress ontstaat door een disbalans tussen de eisen van het werk en de mogelijkheden van die werknemer om het werk goed uit te voeren. TNO (2012) noemt twee maatregelen die helpen bij het tegengaan van stress: structureel pauzeren en de vaardigheden van time management op peil brengen. Beide maatregelen leveren ook tijdswinst op voor de werknemer: het regelmatig nemen van een pitstop leidt tot een hogere gemiddelde typesnelheid en minder typefouten. Het verbeteren van de timemanagement vaardigheden leidt tot meer tijdbesteding aan hoge prioriteit taken en daarmee tot betere prestaties. Daarnaast leidt het verbeteren van computervaardigheden ook tot verlichting van werkdruk doordat het werk sneller en met minder fouten uitgevoerd kan worden.

On the job training
Training van medewerkers onder stress in de vorm van een opleiding, cursus of workshop, is eigenlijk niet mogelijk. Er is nu eenmaal geen tijd om het werk neer te leggen. Een alternatief is daarom het coachen en trainen van medewerkers tijdens hun werkzaamheden met bijvoorbeeld efficiency software. Deze software wijst computergebruikers bijvoorbeeld op het feit dat ze al uren achtereen achter computer zitten, traint tegelijkertijd hun computervaardigheden en geeft tips om time management te verbeteren. Een belangrijk voordeel voor HNW-organisatie is dat medewerkers met de software altijd en overal getraind kunnen worden. Of ze nu op kantoor werken, thuis of onderweg.

Het trainen van medewerkers met efficiency software heeft nog drie andere voordelen:

  1. De informatie bij een on the job training wordt verspreid aangeboden. Bij een training van een paar uur worden medewerkers als snel overspoeld door informatie. De kleine stukjes informatie bij een on the job training kunnen medewerkers ook direct in hun werkzaamheden toepassen, waardoor het ook beter beklijft.
  2. Medewerkers worden dankzij efficiency software, zoals interventiesoftware, bewust van hun computergedrag. En dat leidt vaker tot structurele veranderingen.
  3. Software is meer op het individu gericht dan een klassikale training. De medewerker leert de voor hem laaghangende vruchten om slimmer met de computer te werken.

Ontevreden gebruiker van nieuwe-werken-technologieNatuurlijk is efficiency software niet dé oplossing tegen werkstress. Er spelen immers verschillende factoren een rol. Het gebruik van software is echter wel een flinke eerste stap om het stressniveau van medewerkers te verlagen.

En het fijne is: medewerkers hoeven daarvoor niet eens op kantoor te werken en daardoor is dit hulpmiddel om werkstress te verminderen ook binnen HNW-organisaties zeer goed toe te passen.

 

Deel dit artikel met anderen
John Van Hooft -
John van Hooft is directeur/eigenaar van ErgoDirect International en zeer nauw betrokken bij de ontwikkeling van het nieuwe werken werkplekconcepten en efficiency software tools.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten