Stressreactie

4 tekenen van stress. En wat je er tegen kunt doen.

Werkdruk is niet voor iedereen hetzelfde. Waar de een fluitend nog een taak oppakt, heeft een ander moeite met de alsmaar groeiende stapel werk. Wat te doen als werkdruk je te veel dreigt te worden?…

8 juli 2014 door Redactie
Reacties gesloten
Waarom jonge moeders meer flexibel willen werken, maar niet kunnen

Waarom jonge moeders meer flexibel willen werken, maar niet kunnen

Is flexibel werken nu echt ingeburgerd? Zijn Nederlandse werknemers nu tevreden over de mogelijkheid om zelf (een deel van) hun werktijd in te delen en mobiel te werken? Niet iedereen, zo blijkt. Er is een groep werknemers voor wie flexibel werken belangrijker is dan voor wie dan ook, en juist deze groep ervaart de grootste hindernissen op de weg naar flexibel werken: jonge moeders.

6 juni 2014 door Peter Van Leest
Reacties gesloten
HNW als een begin van innovatie (afbeelding van blog.crit-research.it)

7 regels voor een innovatieve bedrijfscultuur

Door medewerkers te stimuleren voor een werkplek te kiezen die past bij hun activiteit op dat moment en daarbij allerlei ondersteunende faciliteiten op kantoor aan te bieden wordt getracht een zo creatief mogelijke bedrijfscultuur te creëren. Vanuit zo’n cultuur moeten dan weer nieuwe, innovatieve ideeën ontstaan.Bij softwarebedrijf OutSystems leggen ze niet zozeer de nadruk op een hippe kantoortuin of een inpandige koffiezaak, maar juist op de regels binnen de organisatie die vorm geven aan de bedrijfscultuur. Of beter gezegd: het gebrek aan die regels.

20 mei 2014 door Ruud Hochstenbach
Reacties gesloten
Het Nieuwe Werken, een containerbegrip?

Het Nieuwe Werken, een containerbegrip?

Er bestaat niet één HNW: Het Nieuwe Werken heeft voor elke organisatie een andere betekenis. Er is ook geen voorschrift voor wat een ideaal Het Nieuwe Werken is of zou zijn. Vertrouwen en verantwoordelijkheid zijn immers belangrijker dan vierkante meters. Maar waarom lijkt het dan toch te zijn verworden tot een containerbegrip, vraagt Aad van den Kieboom zich af.

27 juni 2013 door Aad van den Kieboom
Reacties gesloten
Checklist pilot Het Nieuwe Werken

Eerste Hulp bij Het Nieuwe Werken-pilot

Voor veel organisaties is een pilot een startpunt om te leren van en te experimenteren met nieuwe manieren van werken en organiseren. Maar hoe bereik je een maximaal resultaat? Albert Roelofswaard implementeerde HNW veelvuldig binnen bedrijven. Hij biedt een checklist met punten waarmee minimaal rekening dient te worden gehouden. ‘In succesvolle trajecten staan klant en/of medewerkers centraal!’

2 april 2013 door Albert Roelofswaard
Reacties gesloten
Wie de baan past in Het Nieuwe Werken

Wie de baan vindt die hem past, hoeft nooit meer te werken

Eind vorige eeuw veranderde er op veel werkfronten een aantal zaken fundamenteel. Iets dat alleen nog maar toeneemt. Elke ontwikkeling afzonderlijk proberen te sturen is een zinloze exercitie, vindt Wout Bucker. De veranderingen beheersbaar maken leidt wél tot het optimale resultaat. Een 200pk turbomotor in een Fiat Panda van een chauffeur zonder rijbewijs is immers ook vragen om problemen.

5 februari 2013 door Wout Bucker
9 Reacties
HR en Social Media: gebruiker, change agent en business partner

Wie moet zich met de impact van social media bezig houden? HR toch zeker!

Social media gaat voor Human Resources in het huidige en toekomstige digitale tijdperk een cruciale rol spelen. Wat kan HR verwachten? En waar kan HR goed van dienst zijn? Diana Russo zet het in een overzichtelijke analyse op een rij en blikt vooruit.

1 november 2012 door Diana Russo
2 Reacties
Social Media en Het Nieuwe Werken

BYOD en social media belangrijker dan salaris

De opkomst van sociale media op de bedrijfsvloer, en in het verlengde daarvan de wens, of zelfs eis, van jongeren om te kunnen werken op het device van hun keuze, brengt zowel HR- als beveiligingsrisico’s met zich mee. Hoe kom je als organisatie zonder kleerscheuren uit deze spagaat? Michel Schaalje weet het.

4 oktober 2012 door Michel Schaalje
1 Reactie
Zo vind je talent

Het dilemma van de manager (Deel 1)

Elke dag weer staan managers voor de vraag: Hoe houd ik een goede controle op mijn team en richt ik het op prestaties, terwijl ik weet dat ik niet iedereen op dezelfde manier kan laten presteren? Swier Miedema stelt: Selecteer op talent. Dat doe je als volgt.

11 september 2012 door Swier Miedema
1 Reactie
HNW The Next Step

Het Nieuwe Werken; the next step

Om ervoor te zorgen dat de nieuwe manier van werken echt op gaat leveren wat er van te voren van werd verwacht, moet een volgende stap gezet worden. Essentieel is dat de nieuwe manier van werken niet alleen enthousiasme oplevert bij de vrijheidszoekers en de innovatieve denkers, maar dat het gaat leven bij alle groepen medewerkers in de organisatie. De sleutel daarvoor ligt in het achterhalen van de drijfveren van de medewerkers.

15 augustus 2012 door Richard Wibbelink
Reacties gesloten
Het Nieuwe Werken Nieuwe praktische skills

Nieuwe werkers, nieuwe skills

Zowel voor het delen van gegevens en informatie als voor communicatie zijn steeds meer handige software tools beschikbaar. Met Het Nieuwe Werken en door dergelijke tools verandert niet alleen de praktische invulling van een functie, maar ook de inhoudelijke kant ervan.

13 augustus 2012 door Marianne Sturman
4 Reacties
De medewerker en Het Nieuwe Werken

De medewerker buitenspel in Het Nieuwe Werken

Het Nieuwe Werken is niet zaligmakend voor iedereen. Het vraagt bijvoorbeeld een hogere mate van zelfredzaamheid van de medewerker dan voorheen terwijl veel mensen van nature behoefte hebben aan structuur en binding. Volgens Erik van Sandwijk is het de verantwoordelijkheid van de werkgever om de behoefte en competenties van de werknemer in kaart te brengen voordat een organisatie overstapt op Het Nieuwe Werken.

1 augustus 2012 door Erik van Sandwijk
11 Reacties
Hoe zet je het personeel in om als organisatie waarde toe te voegen

Waarde toevoegen in je organisatie met behulp van je medewerkers, hoe doe je dat?

In deze spannende tijden zijn organisaties in toenemende mate op zoek naar een manier om waarde toe te voegen zodat hun diensten en producten afgenomen blijven worden. Vaak kunnen betere keuzes worden gemaakt door effectiever gebruik te maken van de hulpbronnen die reeds aanwezig zijn, maar niet ten volle benut worden. Maar hoe doe je dat dan? Hoe zorg je ervoor dat je waarde opbouwt zodat je organisatie kan groeien of soms zelfs, kan overleven?

25 juli 2012 door Swier Miedema
4 Reacties
Vetrouwen in virtuele teams

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 2)

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar ‘vertrouwen’, wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde als we zeggen dat er vertrouwen moet zijn? En vertrouwen opbouwen, hoe doe je dat dan? In een tweedelige blogreeks behandelen we beide aspecten. In dit laatste deel tips om in een virtuele werkomgeving authentiek vertrouwen te creëren en te behouden.

19 juli 2012 door Nico Swaan
1 Reactie
HNW bij de overheid en ambtenaar 20

Is het einde van Het Nieuwe Werken nabij? (Deel 2)

Het Nieuwe Werken staat nu zo’n jaar of twee hoog op de agenda bij de overheid. Het rijk en de gemeenten lijken er actief mee bezig te zijn. Maar wat verandert er precies? Het lijkt bij HNW-projecten vaak meer te gaan over meubels dan over mensen. Is HNW verworden tot een feestje voor consultants en commercie? In een tweedelige blogreeks houden Davied van Berlo en Marie Louise Borsje namens Ambtenaar 2.0 een pleidooi om de werkwijze aan te pakken en niet HNW weg te stoppen in projectgroepen.

17 juli 2012 door Ambtenaar 2.0
Reacties gesloten
Einde van HNW

Is het einde van Het Nieuwe Werken nabij? (Deel 1)

Het Nieuwe Werken staat nu zo’n jaar of twee hoog op de agenda bij de overheid. Het rijk en de gemeenten lijken er actief mee bezig te zijn. Maar wat verandert er precies? Het lijkt bij HNW-projecten vaak meer te gaan over meubels dan over mensen. Is HNW verworden tot een feestje voor consultants en commercie? In een tweedelige blogreeks houden Davied van Berlo en Marie Louise Borsje namens Ambtenaar 2.0 een pleidooi om de werkwijze aan te pakken en niet HNW weg te stoppen in projectgroepen.

11 juli 2012 door Ambtenaar 2.0
2 Reacties
Vertrouwen in virtuele teams

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar ‘vertrouwen’, wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde als we zeggen dat er vertrouwen moet zijn? Waarom is vertrouwen zo belangrijk in een (virtueel) team? En vertrouwen opbouwen, hoe doe je dat dan?

9 juli 2012 door Frank Garten
3 Reacties
Werk in uitvoering

Werk in uitvoering; slimme diensten en producten

Regelmatig publiceert de redactie ‘Werk in uitvoering’. Dit doet ze onder meer in nauwe samenwerking met partners en andere belangrijke spelers uit het HNW-veld. ‘Werk in uitvoering’ toont u nieuwe producten, initiatieven, diensten en events waarmee u slimmer, efficiënter of duurzamer kunt werken, reizen en organiseren.

25 juni 2012 door Werk in uitvoering
Reacties gesloten