Nieuwe werkers, nieuwe skills
Zowel voor het delen van gegevens en informatie als voor communicatie zijn steeds meer handige software tools beschikbaar. Met Het Nieuwe Werken en door dergelijke tools verandert niet alleen de praktische invulling van een functie, maar ook de inhoudelijke kant ervan.
4 ReactiesDe medewerker buitenspel in Het Nieuwe Werken
Het Nieuwe Werken is niet zaligmakend voor iedereen. Het vraagt bijvoorbeeld een hogere mate van zelfredzaamheid van de medewerker dan voorheen terwijl veel mensen van nature behoefte hebben aan structuur en binding. Volgens Erik van Sandwijk is het de verantwoordelijkheid van de werkgever om de behoefte en competenties van de werknemer in kaart te brengen voordat een organisatie overstapt op Het Nieuwe Werken.
11 ReactiesWaarde toevoegen in je organisatie met behulp van je medewerkers, hoe doe je dat?
In deze spannende tijden zijn organisaties in toenemende mate op zoek naar een manier om waarde toe te voegen zodat hun diensten en producten afgenomen blijven worden. Vaak kunnen betere keuzes worden gemaakt door effectiever gebruik te maken van de hulpbronnen die reeds aanwezig zijn, maar niet ten volle benut worden. Maar hoe doe je dat dan? Hoe zorg je ervoor dat je waarde opbouwt zodat je organisatie kan groeien of soms zelfs, kan overleven?
4 ReactiesVertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 2)
Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar ‘vertrouwen’, wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde als we zeggen dat er vertrouwen moet zijn? En vertrouwen opbouwen, hoe doe je dat dan? In een tweedelige blogreeks behandelen we beide aspecten. In dit laatste deel tips om in een virtuele werkomgeving authentiek vertrouwen te creëren en te behouden.
1 ReactieIs het einde van Het Nieuwe Werken nabij? (Deel 2)
Het Nieuwe Werken staat nu zo’n jaar of twee hoog op de agenda bij de overheid. Het rijk en de gemeenten lijken er actief mee bezig te zijn. Maar wat verandert er precies? Het lijkt bij HNW-projecten vaak meer te gaan over meubels dan over mensen. Is HNW verworden tot een feestje voor consultants en commercie? In een tweedelige blogreeks houden Davied van Berlo en Marie Louise Borsje namens Ambtenaar 2.0 een pleidooi om de werkwijze aan te pakken en niet HNW weg te stoppen in projectgroepen.
Reacties geslotenIs het einde van Het Nieuwe Werken nabij? (Deel 1)
Het Nieuwe Werken staat nu zo’n jaar of twee hoog op de agenda bij de overheid. Het rijk en de gemeenten lijken er actief mee bezig te zijn. Maar wat verandert er precies? Het lijkt bij HNW-projecten vaak meer te gaan over meubels dan over mensen. Is HNW verworden tot een feestje voor consultants en commercie? In een tweedelige blogreeks houden Davied van Berlo en Marie Louise Borsje namens Ambtenaar 2.0 een pleidooi om de werkwijze aan te pakken en niet HNW weg te stoppen in projectgroepen.
2 ReactiesVertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)
Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar ‘vertrouwen’, wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde als we zeggen dat er vertrouwen moet zijn? Waarom is vertrouwen zo belangrijk in een (virtueel) team? En vertrouwen opbouwen, hoe doe je dat dan?
3 ReactiesWerk in uitvoering; slimme diensten en producten
Regelmatig publiceert de redactie ‘Werk in uitvoering’. Dit doet ze onder meer in nauwe samenwerking met partners en andere belangrijke spelers uit het HNW-veld. ‘Werk in uitvoering’ toont u nieuwe producten, initiatieven, diensten en events waarmee u slimmer, efficiënter of duurzamer kunt werken, reizen en organiseren.
Reacties geslotenGebruik LinkedIn; linke soep [#KRHNW]
Het Nieuwe Werken Blog publiceert iedere week een of meerdere recepten uit Het Klein Receptenboek voor Het Nieuwe Werken. Deze week recept 45 Gebruik LinkedIn; linke soep. Nog meer dan je kennis, is je netwerk tegenwoordig de onderscheidende factor voor succes. Laat daarom overal je gezicht zien: op congressen, maar ook op online netwerken als LinkedIn en Twitter. Dat kost tijd, inderdaad, maar dat noemen we tegenwoordig ook werk.
Reacties geslotenHet Nieuwe Werken: Game over? Of next level!
Dertigers hebben vaak een burn-out, veertigers worden als oud en versleten gezien en 60-plussers moeten niet te lang doorbetaald worden bij ziekte; elke leeftijdscategorie werknemers lijkt wel zijn eigen arbeidsellende te hebben. Het Nieuwe Werken zou hiervoor het allesoplossende medicijn moeten zijn. Helaas komen we nog niet veel verder dan totaal versplinterde visies op (thuis)werken, het gebruik van digitale gadgets, social media en het anders inzetten van kantoorruimte. Waarom zijn we niet in staat om integraal te denken als het over zulke belangrijke thema’s gaat?
8 ReactiesWerken op basis van vertrouwen? Ontwikkel professionaliteit!
Vertrouwen wordt geroemd als een sleutel tot succes van Het Nieuwe Werken; maak afspraken over de resultaten en vertrouwen doet de rest. Organisaties die, na jaren van sturen op en controleren van taken, ineens vertrouwen op een goede afloop zijn dun gezaaid. Wat door de jaren heen aan vertrouwen is afgebouwd, is hooguit nog in de coulissen aanwezig. Hoe krijgen we vertrouwen uit de coulissen en weer op de buhne?
2 ReactiesWaar Social Media écht om gaat
In de haast om ook iets met social media te willen doen en vooral niet als laatste aan te haken, gaan sommige organisaties voorbij aan de veranderingen op het gebied van organiseren, kennisdeling en communicatie. Organisaties die social media succesvol inzetten, hebben de essentie ervan begrepen: Het gaat om connecties, congruentie, conversaties, content en context.
11 ReactiesWaarom de invoering van HNW soms helemaal mis gaat (II)
Soms gaat de invoering van HNW voortreffelijk, soms leidt het tot volslagen mislukkingen. Waar ligt dat aan? Loek van den Broek zet in twee blogdelen de belangrijkste oorzaken op een rijtje. In dit tweede deel komen onduidelijkheid over wie verantwoordelijk is voor de HNW-handhaving, haperende ICT-voorzieningen, de bestaande bedrijfscultuur en het onnodig vast blijven houden aan algemene regels aan bod.
3 ReactiesLeiderschapsprogramma’s voor de kassamedewerker
Een overvloed aan vacatures met management in de functietitel verbaasde coach Arnold Timmerman: Als iedereen een manager is, wie managen zij dan nog? De ware essentie van leiderschap is tegenwoordig niet te vinden in persoonlijk gezag en controle en heeft weinig te maken met een verticaal managementconcept. En toch worden management en hiërarchisch leiderschap over dezelfde kam geschoren. Hoe komt dat?
Reacties geslotenZijn medewerkers goed voorbereid op tijd- en plaatsonafhankelijk werken? [#HNWPoll]
Elke maand plaatsen we, in samenwerking met partner e-office, een poll die gerelateerd is aan nieuwe manieren van werken en organiseren. Deze keer stelden we de vraag: Zijn medewerkers goed voorbereid op tijd- en plaatsonafhankelijk werken? Bas Krikke van e-office analyseert de poll-resultaten en geeft een aantal praktische adviezen.
7 ReactiesWaarom de invoering van HNW soms helemaal mis gaat (I)
Soms gaat de invoering van HNW voortreffelijk, soms leidt het tot volslagen mislukkingen. Waar ligt dat aan? Loek van den Broek zet in twee blogdelen de belangrijkste oorzaken op een rijtje. In dit eerste deel komen een gebrekkige focus op klantgerichtheid, het ontbreken van voorbeeldgedrag, het veel te veel blijven gebruiken van papieren documenten en het onjuist gebruik van werkplekken aan bod.
Reacties geslotenHoe maak je optimaal gebruik van de talenten in je organisatie?
Een sterke relatie met collega’s en medewerkers is belangrijk om nieuwe manieren van werken en organiseren succesvol in te voeren. Dit kan bereikt worden door managers en medewerkers echt betrokken te laten raken bij de organisatie. Maar hoe doe je dat? Felix Lepoutre en innovatiemanager Steven de Lira maakten samen een analyse.
8 ReactiesGaming maakt Het Nieuwe Werken onvermijdelijk
Een hele generatie die opgegroeid is met gaming heeft skills en talenten die straks uitermate tot hun recht komen in een HNW-omgeving. Het is volgens fulltime entrepreneur Sjoerd Gerritsen aan ons om te kijken hoe we deze talenten zo goed mogelijk kunnen vormgeven voor het bedrijfsleven.
Reacties gesloten