Human resource management en CRM
Het vinden van geschikt en gekwalificeerd personeel is tegenwoordig een van de zwaarste opgaves. De “war of talents” vereist vandaag veel meer dan alleen een interessant loonstrookje. Goede arbeidsomstandigheden, een evenwichtige werk-privébalans en goede opleidingsmogelijkheden zijn tegenwoordig even belangrijk geworden voor jonge werknemers.
Als gevolg hiervan moeten bedrijven zich steeds meer aanpassen aan deze nieuwe behoeften en moeten ze altijd naar hun concurrenten kijken om niet onder te doen voor de concurrentie. Tegelijkertijd vereist modern personeelsbeheer snelle, gestroomlijnde processen en een hoge mate van transparantie. Voor dit doel worden steeds vaker speciale softwareoplossingen gebruikt om HR-afdelingen te ondersteunen.
Op dit punt willen we ons focussen aan de aansluiting van een HR-module op een CRM-systeem en de concrete voordelen die hieruit voortvloeien. Want alleen in combinatie met de verschillende andere toepassingen kunnen HR-modules volledig effectief zijn en bedrijven het beslissende concurrentievoordeel bieden.
Wat is een CRM-systeem?
Om te begrijpen hoe HR en CRM samenwerken, willen we ze eerst conceptueel classificeren. Een zogenaamd CRM-systeem (Customer Relationship Management systeem) is bedrijfssoftware die alle relevante informatie en gegevens over klanten op een centrale locatie opslaat en consolideert.
Dit resulteert in verschillende voordelen voor het bedrijf. Enerzijds werken alle medewerkers voortaan met dezelfde geldige gegevens, wat het aantal fouten vermindert en processen op zich versnelt, anderzijds biedt de systematische evaluatie van klantgegevens belangrijke inzichten voor marketing en verkoop.
Ook voor het personeelsmanagement en met name de werving zijn er verschillende voordelen. Vandaag slaan CRM- of XRM-systemen niet langer alleen gegevens van klanten op, maar alle mensen die in contact staan met het bedrijf. Zo kan een gericht leveranciersbeheer of alleen een strategisch applicatiebeheer worden geïmplementeerd.
Wat is een HR-module?
Human resource management systemen bevatten in principe veel verschillende functies die helpen om human resource management efficiënter en effectiever te maken. Naast werving speelt ook personeelsinzet, vakantieplanning, vaardighedenbeheer of bijvoorbeeld contractbeheer een rol, afhankelijk van de verbinding met andere systemen.
Het is ook mogelijk om met een dergelijk systeem de ontwikkeling van de medewerker te volgen of evaluaties van de prestaties te maken. Kortom, een dergelijk systeem gaat over alle kwesties met betrekking tot het personeel.
Versnel het proces
Als de behoefte aan een nieuwe functie in een bedrijf wordt vastgesteld, kan deze eenvoudig via het systeem worden geregistreerd en door de juiste instantie worden gecontroleerd en, indien nodig, worden vrijgegeven. Vervolgens kan het systeem automatisch een overeenkomstige vacature maken en instellen op de verschillende portals. Als toepassingen op dit punt aankomen, kan het systeem automatische antwoorden schrijven en verzenden. Toepassingen worden vervolgens geëvalueerd door verantwoordelijke medewerkers en eenvoudig verplaatst volgens de onderliggende workflow.
Vooral bij het werven van personeelsafdelingen kunnen voordelen worden gegenereerd. Verschillende jobportals of zelfs sociale media zoals LinkedIn kunnen bijvoorbeeld in het CRM-systeem worden geïntegreerd.
Gebruik concurrentievoordeel
Als een aanvrager moet worden uitgenodigd, kan het systeem een geschikte afspraak plannen dankzij de geïntegreerde agenda’s. Dit creëert ook een duidelijk concurrentievoordeel ten opzichte van de concurrentie, die vaak lange beslissingsprocessen moet doorlopen voordat een aanvrager kan worden uitgenodigd.
Als het vervolgens om een kandidaat gaat, kan automatisch een bijbehorend arbeidscontract met de overeengekomen voorwaarden worden gecreëerd en verzonden. Evenzo wordt een personeelsdossier gemaakt en wordt de nieuwe collega toegewezen aan de juiste teams.
Uiteindelijk kan een kandidaat veel sneller worden aangenomen en aan het bedrijf worden gebonden. Maar wat gebeurt er met alle andere applicaties? Met de juiste toestemming kan een pool van kandidaten worden gecreëerd, zodat het contact met andere potentiële kandidaten die de functie niet hebben ontvangen maar in de toekomst geschikt zouden kunnen zijn voor een andere functie, niet verloren gaat.
Kandidatenpool instellen
Bedrijven kunnen bijvoorbeeld ook toegang krijgen tot hun eigen pool van sollicitanten in een vacature en dergelijke processen opnieuw versnellen. Uiteindelijk heeft een HR-module in combinatie met een CRM-systeem nog vele andere voordelen. Potentiële kandidaten kunnen bijvoorbeeld rechtstreeks worden aangesproken via LinkedIn en er wordt een overeenkomstige lead gecreëerd in het CRM-systeem. Er gaat dus geen contact verloren en u mist geen enkele kandidaat.
Als een werknemer een bedrijf verlaat, verliest het bedrijf meestal veel specifieke kennis over zijn bedrijfsprocessen. Met een CRM-systeem zijn al zijn bewerkte gegevens echter ook toegankelijk voor anderen en vooral traceerbaar. De training van een nieuwe medewerker kan zo veel sneller worden gedaan, omdat deze direct met de gegevens kan blijven werken.
Toepassingen verwerken en verwijderen
Bedrijven zijn wettelijk verplicht om aanvragen na een bepaalde periode te verwijderen. Anders geldt dit als inbreuk op de privacy. Vaak worden fysieke en elektronische toepassingen gewoon ergens opgeslagen en vergeten. Een CRM-systeem kan echter overeenkomstige verwijderingsperioden onthouden en uitvoeren. U loopt dus geen risico dat gegevens langer worden opgeslagen dan toegestaan.
Zoals getoond, optimaliseert en versnelt de combinatie van HR en CRM veel verschillende processen. Een moderne werkomgeving is ook een cruciaal criterium voor of tegen een baan voor jonge sollicitanten, te beginnen met het sollicitatieproces.