Iedereen CEO – Leiderschap in de Connected World
Connect!, het vorige boek van Menno Lanting, is inmiddels management boek van het jaar 2011 geworden. Het vervolg IedereenCEO komt binnenkort beschikbaar en is sinds vorige week uitgekomen als e-book.
IedereenCEO is een boek over de komende veranderingen binnen organisaties als gevolg van een nieuwe manier van samenwerken, verbinden, innoveren en kennis uitwisselen. Ingezet door ontwikkelingen zoals social media die juist buiten organisaties een grote vlucht nemen. Echte gemeende communicatie wordt gewaardeerd, echte bijdrage wordt vermenigvuldigd, nepheid wordt afgestraft, verschuilen werkt tegen je en ‘deel wat je weet, help wie je kunt, het komt vanzelf terug jouw kant op’. Dit zal steeds meer ook binnen de organisatie gaan gelden. En dat kan best eng zijn voor managers die zichzelf nu gemakkelijk kunnen verschuilen, denken dat ze niet hoeven te delen en verwachten dat men wel luistert wanneer zij iets zeggen. Ze zitten immers al zo lang bij het bedrijf en zijn toch manager? Menno geeft weer wat leiders te wachten staat en de verandering die organisaties zullen gaan doormaken.
Zeven vragen aan Menno Lanting:
1. Is dit boek een vervolg op Connect!? Of is het meer een andere blik op leiderschap en organisatieverandering?
Het is een verdieping op Connect. Social media zijn geen doel, maar een middel om de transitie te maken van het industriële naar het netwerktijdperk. Uiteindelijk gaat het om het vinden van nieuwe vormen van organiseren en leidinggeven. De technologie waarmee dat gebeurt is minder relevant, als het maar gebeurt.
2. Technologie zoals interne social media krijgt de nodige aandacht in dit boek. Terwijl het vooral ook over leiderschap gaat. Is technologie zo belangrijk in relatie tot leiderschap?
In veel organisaties klotst de kennis werkelijk over de plinten. Het is onder andere de taak van de leiders om deze kennis ‘te bevrijden’. Eerst voor de organisatie zelf en direct daarna ook voor klanten, branchegenoten en zelfs concurrenten. Technologie is daar een enorm handig en zelfs onmisbaar hulpmiddel bij. Transparantie wordt van bedreiging het ultieme business model. Kennis veroudert steeds sneller, om als organisatie, professional en leider aangehaakt te blijven, zul je maximaal verbonden moeten zijn om zo met zoveel mogelijk kennis in aanraking te komen.
3. Voor het veranderen van je organisatie kun je geen recept geven. Kun je wel de stappen weergeven die zij zouden moeten doorlopen?
Strategische veranderingen in organisaties ontstaan uiteindelijk alleen vanuit een krachtige visie van de leider(s). Nederland heeft behoefte aan leiders die zichzelf niet in de top van de piramide zetten, maar als spin midden in het netwerk. Goed voorbeeld doet daarbij volgen. Dergelijke omslagen besteed je niet uit aan een afdeling marketing of hrm. Uiteindelijk is het een collectieve missie, die alleen slaagt wanneer er een stevige netwerkorganisatie ontstaat.
Tegelijk is er vaak al heel veel bereidheid in organisaties om de slag naar meer open, transparant, collectief, klantgericht te maken. Deze mensen dienen gefaciliteerd te worden.
En daarnaast is het net zo belangrijk om weerstand toe te laten en zelfs aan te wakkeren. Alleen al door er ruimte voor te bieden wordt de eerste stap van verandering gezet.
4. Je hebt ruim de tijd voor genomen om dit boek te schrijven en er veel interviews voor gehouden. Is dat een voorwaarde voor een succesvol boek?
Ideeën moeten rijpen, althans bij mij. Het gaat niet zozeer om iets nieuws te bedenken (alles is al eens bedacht). In deze tijd gaat het letterlijk om verbindingen maken. Bronnen van kennis te identificeren, deze te duiden en in een kader te zetten. Het vinden van een balans tussen een perspectief bieden en te ver voor de troepen vooruit lopen. Theoretisch praten over iets is niet zo moeilijk. Het komt echter aan op de koppeling maken tussen theorie en praktijk, strategie en uitvoering.
5. Wat zou je leiders van niet-Connected organisaties willen adviseren voor de komende jaren?
Vaak is er eerder sprake van onbekendheid dan uitgesproken weerstand. Veel mensen in de top van organisaties worden voor het eerst met een technologische ontwikkeling geconfronteerd die ze niet kunnen bijbenen. Interne ‘domme’ vragen stellen doet men vaak niet. Daarbij beperkt veel advies zich tot de praktische kant. Voor leiders gaat het om de operationalisering van strategie. Dat lukt alleen als ze zelf deel worden van de nieuwe sociale netwerken. Want pas als je er zelf midden in staat, kun je werkelijk de kracht en impact ervaren.
6. Zijn zij nog in business over 5 jaar, als zij zich niet aanpassen?
De multinationals zullen altijd blijven bestaan er zal ook altijd een groep medewerkers zijn die zich daarbij willen aansluiten. MKB bedrijven hebben het voordeel dat ze relatief snel kunnen veranderen (mits ze dat willen). De pijn komt te liggen bij de middel- en grote bedrijven. Daar waar er meer en meer vragen gesteld gaan worden over toegevoegde waarde. De toegevoegde waarde voor de klanten maar vooral ook voor de medewerkers. En voor deze laatste groep reikt dat veel verder dan de hoogte van het salaris.
7. En wat is de toekomst van niet-Connected managers?
Wanneer medewerkers zelf ‘CEO’ zijn over hun werk en uiteindelijk ook het merk, dan organiseren ze met elkaar het werk, zorgen voor hun eigen PR, eigen technologie, maken hun eigen communicatiemiddelen en werken op de plek en op de tijden die ze zelf kiezen. Daar is dan steeds minder een organisatie voor nodig, laat staan managers.
Er is echter nog steeds een rol weggelegd voor managers. Die ligt op het gebied van faciliteren, verbinden, filteren en het vertellen van aansprekende verhalen die mensen er toe verleiden (een deel) van hun tijd te besteden aan een organisatie. Dit is overigens geen management maar leiderschap
Mensen vinden wanneer ze delen
Menno geeft aan dat Interne Social Media één van de enablers van een ConnectedOrganisatie. Want via Interne Social Media platformen kan men kennis, verwonderingen, ervaringen en bronnen delen, elkaar snel helpen, visie overbrengen en ideeën tot innovatie brengen. Maar het belangrijkste is dat expertise in een zoekopdracht of via een vraag gevonden kan worden. Mensen worden gevonden wanneer ze delen. De beste platformen zijn dus die platformen waarop je mensen kunt vinden ongeacht via welk kanaal zij willen communiceren en delen. Interne Social Media is dus geen tool, maar een platform met een verzameling aan functies en ‘kanalen’. Daarvoor kun je bijvoorbeeld Jive, SocialText, Lotus en Social Suites op SharePoint inzetten.
De impact van veranderingen in de organisatie en wat je ermee kan
Het boek is wat mij betreft een aanrader. Het is compact, goed leesbaar en goed onderbouwd. Het is niet zozeer een boek voor de ‘self exclaimed social media experts’ waarvan er als je de profielen op LinkedIn moet geloven rond de 3000 van zijn in Nederland, hoewel ook zij dit boek zouden waarderen. Het is vooral geschreven voor managers en leiders die willen weten wat de aanstaande veranderingen inhouden, wat de impact ervan is en wat zij ermee kunnen binnen hun organisatie. Het is echter geen kookboek, want kant en klare recepten voor deze nieuwe vormen van organiseren, samen werken en leiderschap zijn er niet. De basispunten zijn wel chrystal clear, en die staan in dit boek krachtig beschreven. IedereenCEO is via Bol te bestellen en te downloaden.
Menno Lanting werkt als freelance strateeg en innovator met directies van verschillende bedrijven. Daarnaast is hij als associate verbonden aan het leiderschapsinsitituut de Baak en een aantal business schools.
Ik ken Menno Lanting al een tijd en hebben samen de afgelopen 3 jaar veelvuldig van gedachten gewisseld over bovenstaande. Hij heeft er zijn expertise op leiderschapadvies van gemaakt, ik meer richting de technologie . En we zien dat die twee hand in hand gaan. En dat leiderschap en technologie zoveel synergie hebben is volgens mij nog nooit voorgekomen.
Menno zal binnenkort zijn visie delen op onze Roundtable Enterprise Social Media.
maandag, 28 maart, 2011 at 17:58
Sociale netwerken zijn voor de huidige tijd wat fabrieken voor de industriële revolutie waren.