In 4 stappen een webwinkel opzetten naast je baan

Reacties gesloten

In Nederland zijn er zo’n 300.000 deeltijdondernemers; mensen die een betaalde baan combineren met een eigen onderneming. Een eigen onderneming naast je baan is niet alleen een leuke hobby, je leert er ook veel van. Als het meezit, kun je er ook nog een leuk zakcentje mee verdienen.

Een van de meest populaire manieren om extra geld te verdienen naast je betrekking in loondienst is door een webwinkel te beginnen. Hoe zet je succesvol een webwinkel op naast je baan?

1. Kies een product

Voordat je de eerste spullen gaat verkopen, heb je eerst een businessplan nodig. Het begint hierbij met de keuze voor een soort product. Sommige ondernemers kiezen ervoor om van hun passie uit te gaan. Denk aan de kok die keukenbenodigdheden en kookboeken gaat verkopen.

Andere ondernemers zoeken een goed product uit om te verkopen. De meest veilige keuze is dan een product als een zonnebril, een tas of een ander gebruiksvoorwerp dat altijd wel verkocht wordt. Je kunt natuurlijk altijd een gok wagen door in te spelen op een trend.

Een interessant alternatief voor een traditionele webwinkel is dropshipping. Bij dropshipping verkoop jij producten namens een leverancier, zoals een groothandel of fabrikant. De leverancier verstuurt deze goederen vervolgens naar de klant. Op deze manier ben je zelf geen tijd kwijt aan zaken als het versturen van pakketjes. Dit gaat uiteraard wel ten koste van de marge.

2. Analyseer de concurrentie

Wat voor producten je uiteindelijk ook gaat verkopen, er is altijd wel concurrentie. Dit is niet erg want het betekent dat er geld te verdienen valt met deze producten.

Het is slim om te kijken wat jouw concurrenten doen. Je kunt leren van de beslissingen die zij al hebben gemaakt. Je kijkt hierbij zowel naar het aanbod als naar de marketing. Staar je bij het analyseren van het aanbod niet blind op de prijs. Er zijn veel manieren dan prijs om je als webwinkel te onderscheiden. Het is ook belangrijk dat je het vertrouwen wint van de klant.

Bij het analyseren van de marketing van de concurrent leer je wat je doelgroep aantrekkelijk vindt en wat niet. Je kunt je afvragen waarom je concurrent een bepaalde keuze heeft gemaakt: waarom is een concurrent nog wel actief op Instagram, maar is hun Twitteraccount dood? Waarschijnlijk leverde het laatste te weinig op.

3. Maak een businessplan

Uiteindelijk ga je altijd uit van je eigen kracht. In je businessplan schrijf je uit welke strategie jij gaat gebruiken. Het is zeker niet handig om te blijven hangen in analyse. Het opschrijven van je strategie helpt wel om je plannen verder aan te scherpen.

Uiteindelijk moet je ook zakelijke afwegingen maken. Welke verkoopprijs ga je hanteren? Hoeveel marge zit er dan op je producten? Hoeveel retouren verwacht je en welke kosten brengt dit met zich mee?

Het businessplan hoeft echt geen goed boekwerk te worden, maar het geeft wel richting. Je kunt het businessplan ook laten lezen aan anderen, zodat je je strategie verder kunt verbeteren.

4. Bouw de webwinkel

Nu is het tijd om de schop in de grond te zetten en je webwinkel te bouwen. Gelukkig hoef je hiervoor geen weken vrij te nemen of duizenden euro’s te investeren. Met een service als Shopify kun je op een regenachtige zaterdagmiddag je eigen webwinkel opbouwen.

Met behulp van een van de thema’s uit de ‘app store’ van Shopify heb je snel een goede en gebruiksvriendelijke webwinkel. Deze kun je vervolgens in je eigen stijl aankleden, bijvoorbeeld door de kleuren aan te passen en afbeeldingen toe te voegen.

Als je een baan hebt, wil je niet al te veel tijd besteden aan je eigen webwinkel. Ontwerp je webwinkel daarom met automatisering in gedachten. Via Shopify kun je eenvoudig koppelingen opzetten met een boekhoudpakket of met een pakketdienst. Soms vraagt dit een kleine investering, maar je wint hier enorm veel tijd mee . 

Rollende start

Je kunt eenvoudig een eigen webwinkel beginnen naast je baan. Het voorbereidende werk kun je eenvoudig ’s avonds en in het weekend doen. Het bouwen van een webwinkel kost ook niet zoveel tijd.

Als de webwinkel eenmaal online is, dan kun je aan de gang met het uitvoeren van je businessplan. Je zet je marketing op en je biedt de klanten de service die je voor ogen had. Begint je webwinkel eenmaal te lopen, dan kun je bepaalde onderdelen nog weer uitbesteden, zodat je een mooi, bijna passief inkomen opbouwt.

Deel dit artikel met anderen
Sander Wijdemans - Online marketeer en ondernemer
Sander Wijdemans is freelance online marketeer en online ondernemer. Door de jaren heen heeft hij verschillende platforms, blogs en webshops opgezet, waaronder de succesvolle internationale webshop www.woodiful.com. Sander Wijdemans werkt als freelance marketeer onder de bedrijfsnaam SW Online Marketing & Media.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten