Innovatie of bittere noodzaak?
Een half jaar geleden kwam ik zelf pas in aanraking met de term Het Nieuwe Werken. Tijdens een bijeenkomst van KPN en de Hogeschool Utrecht werd het mij duidelijk. Het Nieuwe Werken mag dan voor veel mensen nieuw zijn, ik doe het al jaren en velen met mij. In 1997 begin ik als salesmens bij KPN te leven vanuit mijn tas. Ik ben het als ondernemer blijven doen en zet dat nu bij MVO Nederland voort. Natuurlijk is het voor de werkende nomade een stuk makkelijker geworden met overal Wifi, kleine laptops, de iPhone, Blackberry en iPad. Al met al niet echt een baanbrekende ontwikkeling dus dat Nieuwe Werken.
Geen keuze
In een interview met Marije Koets (directeur Vitae) verwoordde zij het als volgt:
“Wat is dat voor thema eigenlijk. Alsof we een keuze hebben. Dit is zo’n diep maatschappelijke kokhals beweging die je absoluut niet tegen kan houden. Alsof organisaties nog kunnen zeggen: “ik doe het niet.” Dan heb je straks niemand meer in je winkel zitten. Het Nieuwe Werken is geen innovatie. Het is gewoon meebewegen en langzaam verbeteren op iets wat allang aan de hand is. Je gaat dan ook weg bij: “We schieten te kort want het pand is lelijk, of de koffie is niet lekker, of onze IT is niet high-end genoeg.
Vitae is extreem Het Nieuwe Werken omdat wij de verantwoordelijkheid bij onze professionals leggen. Ik wordt drie keer per week gebeld of mensen ons pand mogen bezichtigen. Maar aan onze panden zie je helemaal niks. Het Nieuwe Werken is alleen maar mentaliteit. Leiderschap is dan het zwaarst drukkende thema. Maar als je persoonlijk leiderschap centraal zet, dan ben je heel snel klaar.”
Innoveer de manager
De boodschap van Vitae is helder en past bij mijn eigen ervaring. Niks innovatiefs aan flexibel werken. De innovatie, of wellicht moeten we het verandering noemen, zit bij de manager. Alle managementboeken en trainingen kunnen de vuilnisbak in. Een manager moet weer gaan leiden in plaats van boekhouden. We hebben weer een leider nodig in ons midden in plaats van een meneer met een MBA die stuurt op KPI’s. Een man of liever een vrouw, die de stip op horizon zet en ons aanmoedigt terwijl we daar heen rennen.
Ik zie Het Nieuwe Werken als de start van een revolutie in organisaties. Waar het uiteindelijk eindigt? Geen enkel idee! Bedrijven als Finext of Buurtzorg zijn een voorbode van wat ons te wachten staat. Zelfsturing, transparantie en eigen verantwoordelijkheid.
Een aanlokkelijk toekomstbeeld! Wat vindt u?
dinsdag, 28 december, 2010 at 11:48
#HNW moet tussen de oren zitten van iedereen, niet alleen de werkende nomade, niet alleen de manager (managers kunnen zowiezo weinig doen, anders dan toestaan). Het moet een collectief initiatief zijn.
donderdag, 30 december, 2010 at 18:46
Tjonge jonge echt een dochteronderneming van Manpower daar lopen ze al jaren achter de feiten aan… En daar mogen ze niet eens praten over innovatie! DE echte innovatie: Is het management zelf, helemaal weg automatiseren. Die gasten / dames kunnen niets anders dan opdrachten aan vriendjes geven omdat ze er wellicht mee golven? Echt allemaal belangenverstrengeling en politiek gelul, wel erg handig als je over geld beslist wat toch niet van jezelf is! Zolang jij als management je bonus maar scoort! En eigenlijk niets anders doet dan aandacht verkrijgen onder de noemer PR en om zo een hele dikke vinger bij de aandeelhouders in hun achterste te willen drukken! Eigenlijk is de ware innovatie in het nieuwe werken het meten hoe efficiënt het management wel niet is… Die verdienen heel goed (eigenlijk voor wat? bijv. de mooie leugens of het extra koffiepraatje tijdens kerst)? Daar zou je juist een track & trace moeten plaatsen. Niet efficiënt genoeg dan zonder BONUS er direct uit! Dat is een echte kostenbesparing voor een bedrijf! Echt zonde van dit onderwerp, dat een moderne vorm van mensenhandel met een mooi rood strikje erom heen hiervoor achterhaalde innovatie aandacht krijgt! Dat noemen ze dat dan innovatieve risicospreiding? 😉
woensdag, 5 januari, 2011 at 14:55
Is het nieuwe werken dan alleen flexibele werkplekken? of draait het om meer.
Ik hoor namelijk veel over het nieuwe werken maar zie het nergens echt tot uiting komen. In ieder lijkt het niet veel te verschillen van het oude werken. Is het niet gewoon weer een marketingtruc?
dinsdag, 13 september, 2011 at 17:10
I enjoy yet just before come to facilitate your nice web page. With I really agree as well as your post plus too comments here. As well as by the ave I be in possession of reverse phone lookup rearrange telephone search web publication to facilitate self-control grant you locate absent both kinds of details losing every telephone number search. And by the avenue you know how to throw away this repeal telephone lookup internet site given that well to uncover away to a fantastic extent of info in relation to some comments to you or possibly will not resembling since well.
dinsdag, 27 december, 2011 at 21:52
Excellent post, I will be checking back frequently to look for updates