Innovatie: de toekomst die ons toekomt

Door Godfried Boogaard van Ikzie - 14 juli 2016
Reacties gesloten

Het is allemaal overduidelijk. “We moeten toe naar een cultuur die innovatie stimuleert”. Ik hoor het geregeld en als het niet geconstateerd wordt, dan is het ook nodig. Bedrijfsomgevingen die continue in beweging zijn, waar het gaat om vernieuwing en flexibiliteit en wendbaarheid mogelijk is. Organisaties waar vernieuwing en innovatie centraal staan en klanttevredenheid het product is. Zoiets. Ze zijn op één hand te tellen.

Eenieder zoekt momenteel wanhopig naar nieuwe businessmodellen en andere toepassingen van hun product en dienst en van zichzelf. Met professioneel hobbyisme starten er innovatieteams en ligt de focus op het ontwikkelen van nieuwe dingen. Of er een innovatieve cultuur ontstaat met een geforceerde Ansoff focus op vernieuwing van producten en het zoeken naar nieuwe markten voor bestaande producten is dubieus.

Bedrijven die nu nog met macht, geld en vol eigenwijsheid zitten en denken het systeem te zijn, vertragen. Zo houden ze nog enigszins controle over en zicht op de onzekerheid – dat wat nieuw is betekent tenslotte angst. Weerstand zal echter de vernieuwing van buiten niet tegenhouden, het zal de achterstand alleen maar vergroten.

Digitaal lerenDotcommers op de loer

Iedere markt is in beweging en menig sector wordt beconcurreerd met innovaties van buitenaf. Dotcommers liggen op de loer – elk bedrijf wordt tenslotte een softwarebedrijf. Veel bedrijven zullen over 10 jaar niet meer bestaan. En al lijken de huidige brands zo groot en de historie van bedrijven zo bepalend, het betekent niets in de wereld van zo meteen.

12.2% of the Fortune 500 companies in 1955 were still on the list in 2015. Most of the companies on the list in 1955 are unrecognizable, forgotten companies today.

“Vermijd gevestigde bedrijven, die killen het ondernemerschap. Men wil van tevoren een uitgewerkt businessplan met een budget en een businesscase. Maar bij innovatie is juist incrementeel denken nodig en vooral doen. De les is ‘Act fast, fail fast’, learn fast’. ” Aldus Boris Veldhuijzen van Zanten.

Een stevige conclusie, maar wel met een kleine waarheid. Het aanjagen van innovatie in gevestigde bedrijven is niet gemakkelijk, zeker daar waar beheersing en controle dagelijkse principes zijn en proefondervindelijk denken en doen niet past. Leidinggeven aan het onbekende. Hollywood innovatie is dan het gevolg.

Startups

Zelfs landen zien zichzelf als een startup country, waar vernieuwing wordt beloond en alles in het teken staat van ontplooiing, groei en de toekomst. Waar transparantie standaard is. Estland kent bijvoorbeeld het grootste aantal startups per hoofd van de bevolking. Internettoegang wordt daar gezien als een mensenrecht en WIFI als digitale infrastructuur is een overheidsdienst. Gratis, voor iedereen. Het aandeel dat informatica binnen het lager onderwijs in Estland opeist, is bijna gelijkwaardig aan dat van rekenen en taal. Programmeren op de basisschool is verplicht. Het onderwijs werkt er volledig toekomstgericht. Tallinn wordt het Europese Silicon Valley. In Estland is de toekomst van de wereld al een beetje zichtbaar.

Hoe maakbaar is een duurzame innovatieve cultuur eigenlijk en wat zijn de karakteristieken van bedrijven met een grote innovatiekracht?

Beweging in organisaties ontstaat bij een uitdaging, door nieuwsgierigheid. Bij een te bereiken doel en bij ambities waarmaken. Als er geen urgentie binnen de organisatie gevoeld wordt, blijft het lastig. Praten over innovatie of een innovatie manager aanstellen, is fijn. Het garandeert helemaal niks. Innovatie wordt zo een project, met een budget en wat vrijgemaakte fte.

“Geef mensen geen gereedschap om een schip te maken, leer ze van de zee te houden”

Innovatie in het DNA

Dit betekent dat innovatie een ideaal gevolg is wanneer mensen van het bedrijf houden. Als ze werkelijk betrokken zijn bij de strategie en zich eigenaar voelen. Dan ontstaat innovatie in het DNA.

Innovatie is overal mogelijk en dus afhankelijk van bepaalde voorwaarden. Deze voorwaarden liggen verscholen in de vele bouwstenen van de lerende organisatie (een oud begrip, met een nieuwe lading). Innovatie wordt succesvol als een aantal bouwstenen helder zijn en als puzzelstukjes in elkaar vallen. De innovatiepuzzel is dan ook voor iedereen en elke werkomgeving anders.

Afbeelding1

Deze voorwaarden liggen verscholen in de vele bouwstenen van de lerende organisatie (een oud begrip, met een nieuwe lading).

Innovatie wordt succesvol als de bouwstenen helder zijn en als puzzelstukjes in elkaar vallen.

De innovatiepuzzel is dan ook voor iedereen en elke werkomgeving anders. De algemene bouwstenen uit de lerende organisatie vormen een ideaal instrument om innovatie concreet te maken. Zo stimuleer je intrinsiek de innovatie cultuur in de organisatie.

Welke bouwsteen uit het lerend landschap is binnen jouw organisatie het meest bepalend om innovatie mogelijk te maken? Hoe ziet de innovatiepuzzel van jouw organisatie er verder uit?

Deel dit artikel met anderen
Godfried Boogaard - Hulp bij organisatieontwikkeling
Godfried Boogaard biedt hulp bij organisatieontwikkeling en is adviseur Het Nieuwe Werken. Boogaard is werkzaam bij ikzie en auteur van Het Nieuwe Werken spel.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten