Medewerkers zijn inderdaad net kinderen
Waarom hebben leidinggevenden toch zoveel moeite een omgeving voor hun medewerkers te creëren waar zij zich durven en kunnen ontwikkelen? Als ouder weet Roos Wouters dat mijn kinderen het beste leren en zich het snelst ontwikkelen als ze zich veilig voelen. Als ze zich vertrouwd voelen en mogen experimenteren. Dat werkt met werknemers ook zo, schrijft ze terug aan Annelies Rulkens-Zielman in deel 3 van een briefwisseling.
Reacties geslotenEn nu is het mijn probleem?
Waarom nemen medewerkers niet gewoon hun verantwoordelijkheid? Voor hun eigen kwaliteit en kwantiteit van werk? Maar ook over hun inzetbaarheid en vitaliteit? Dat vraagt Annelies Rulkens-Zielman terug aan Roos Wouters. Deel 2 van een briefwisseling.
Reacties geslotenWat bezielt leidinggevenden?
Roos Wouters en Annelies Rulkens-Zielman vroegen elkaar waarom mensen, die toch vaak een aanzienlijk deel van hun leven besteden aan het vergaren van inkomen, zo weinig tijd en aandacht besteden aan de vraag hoe we dat het beste kunnen (blijven) doen? Waarom blijven we vaak niet openlijk met elkaar in gesprek over de vraag wat we als individu en als team nodig hebben om ons doel zo goed mogelijk te bereiken. Deel 1 van een briefwisseling.
Reacties geslotenWendbaarheid in organisaties…. is wendbaarheid in je hoofd!
De economie zwabbert, de overheid zoekt antwoorden en klanten en burgers vergen sneller oplossingen. Hoe wordt ik als organisatie wendbaarder? Het eenvoudige antwoord; loslaten van het oude, openstaan voor het nieuwe. Kortom; wendbaarheid in het hoofd…
Reacties gesloten3 manieren om Het Nieuwe Werken te saboteren
Stel dat er mensen in je organisatie aan je kop zitten te zeuren dat het allemaal wel moderner kan in het bedrijf. Dat ze wat meer ruimte en (eigen) verantwoordelijkheid willen, ze graag gebruiken willen maken van de nieuwste technologische mogelijkheden, dat ze liever aan het werk zijn dan naar hun werk gaan omdat het kantoor niet echt inspireert en het reizen helemaal niet nodig is. Wat een gedoe. Voor je het weet ben je als directie of management met een verandering bezig naar een nieuwe manieren van werken en organiseren terwijl het al zo druk is. Daarom, 3 tips die gegarandeerd zorgen dat het niks wordt.
Reacties geslotenZo verslavend is e-mail
Veel mensen hebben een ongezonde obsessie voor e-mail. Werknemers besteden gemiddeld 14,5 uur, dus bijna twee werkdagen per week, aan het controleren, lezen, ordenen, verwijderen en beantwoorden van e-mail. Wat is hier aan de hand?
Reacties geslotenHoe pak je je eigen uitstelgedrag aan?
Wist je dat e-mailberichten gemiddeld zes keer gelezen worden voordat ze daadwerkelijk worden afgehandeld? Voor een deel komt dat omdat je e-mails ontvangt die zo onduidelijk en vaag zijn dat je meerdere keren moet lezen voordat je helder hebt wat je er mee moet doen. Maar voor een ander deel komt dat doordat je wel je e-mail leest maar geen zin/tijd hebt/maakt om ze af te handelen. Uitstelgedrag dus!
Reacties geslotenFundament voor samenwerking
Werk3.0 heeft het afgelopen half jaar een mooie bijdrage mogen leveren aan de implementatie van Het Nieuwe Werken bij een aantal verschillende geestelijke gezondheidszorg (ggz) bedrijven die in één pand zijn ingetrokken om meer en…
Reacties geslotenGemiste kansen van ICT in Het Nieuwe Werken
ICT is essentieel voor Het Nieuwe Werken, maar doet vaak niet wat het moet doen. De nadruk ligt vaak op zaken als BYOD (Bring Your Own Device), WiFi op de werkplek en veilig inloggen vanuit huis. Dat is ook belangrijk, maar er is amper aandacht voor de plek waar HNW juist zoveel aan heeft: de digitale werkplek. Wat wordt er over het hoofd gezien?
Reacties geslotenInrichten van het kantoor tijdens Het Nieuwe Werken
‘My work is where my laptop is’ is een veelgehoorde uitspraak als het om Het Nieuwe Werken gaat. Is uw kantoor hier al op ingericht? Dat vraagt om passend kantoormeubilair. Met wat simpele aanpassingen kunt u uw medewerkers al inspireren. Een nieuwe inrichting zorgt immers vaak voor nieuwe ideeën.
Reacties geslotenDe Koning gaat thuiswerken
Het was maar een klein berichtje in de krant. Er waren nauwelijks reacties, maar voor de voorstanders van het thuiswerken was het misschien wel het mooiste nieuws van de afgelopen jaren. Koning Willem Alexander gaat thuiswerken.
Reacties geslotenTe volle inbox? Te veel e-mail? 28 november e-mailloze vrijdag!
Een derde van de werknemers is een kwart van de werktijd bezig met e-mail. We checken onze mail zeer regelmatig: 35 procent kijkt vier á tien maal per dag en 30 procent zelfs nog vaker. Toch blijven er veel berichten in de inbox staan: bij 27 procent staan er meer dan honderd berichten in de inbox en bij 13 procent zelfs meer dan duizend. Daarom is 28 november uitgeroepen tot E-mailloze Vrijdag!
Reacties geslotenDe rollen omgedraaid
Op de werkvloer is er de laatste 20 jaar nogal wat veranderd. Dat geldt voor de meeste branches. De reclame en communicatie zijn daar een mooi voorbeeld van. Verschuivingen binnen organisaties vinden er altijd plaats, maar in dit gebied wel opvallend veel.
Reacties geslotenStom!
‘Mijn collega’s zijn stom’, zei hij. ‘Het bedrijf zelf is ook stom, ze snappen er echt niks van daar.’ Hij werkte er nu een tijdje en was er eigenlijk al met tegenzin aan begonnen. Het was verre van de baan van zijn dromen, maar het was een verstandige stap, zo redeneerde hij. Het betaalde goed en hij kon aan de slag met een onderwerp waarin hij specialist is. Hij nam het besluit met zijn verstand en dacht dat zijn gevoel over ‘die tent’ er niet toe zou doen.
Reacties geslotenMaak van een succesvolle HNW-blauwdruk geen keurslijf
Inmiddels wordt Het Nieuwe Werken veelvuldig toegepast in het bedrijfsleven. Zo nieuw is het eigenlijk niet meer, maar ja, what’s in a name? Ondanks dat er al behoorlijk veel ervaring is opgedaan, kent HNW nog steeds wisselende successen. Het blijkt het niet zaligmakend om van een succesverhaal een blauwdruk te maken en die één op één te transporteren naar een andere organisatie. Er ontstaan hierdoor in de praktijk benarde situaties, waarbij organisaties tegen vervelende obstakels aan lopen. Wat zijn de obstakels en hoe kunnen organisaties voorkomen dat HNW een klemmende korset wordt?
Reacties geslotenEen clean desk voor een opgeruimd gevoel
Vooral waar gewerkt wordt met flexplekken, zijn de bureaus leeg en daarmee onpersoonlijk. Veel mensen ervaren het juist als prettig om een vaste werkplek te hebben en deze met wat persoonlijke spullen eigen te maken. Een fotootje, een pennenbakje of een plantje, de dingen waardoor jij je thuis voelt. Maar pas op, teveel ‘frutsels’ maken een bureau rommelig en dat gaat ten koste van de productiviteit. Veel bedrijven voeren tegenwoordig dan ook een ‘clean desk policy’. Wat is het beste?
Reacties geslotenLogisch dat thuiswerken niet werkt…
Sommige argumenten om niet thuis te werken zijn zo hardnekkig dat je bijna aan jezelf gaat twijfelen. Eentje die continu weer de kop opsteekt, is dat het vanwege het contact met collega’s nu eenmaal nodig is om naar kantoor af te reizen.
Reacties geslotenHNW is altijd werken?
De laatste tijd verschijnt het ene na het andere bericht over de negatieve gevolgen van Het Nieuwe Werken. En dan speciaal over het feit dat mensen door Het Nieuwe Werken eigenlijk altijd aan het werk zijn. De consequentie? Mensen werken langer, harder en rusten onvoldoende uit. En dat is weer slecht voor de productiviteit.
Reacties gesloten