Interne social media platform KPN

Afgelopen woensdag was ik bij een sessie bij Conclusion / Qi waar Peter Haan van KPN sprak over het interne social media platform. Uiteraard kwamen er bij deze presentatie weer de gebruikelijke zaken naar voren die trouwe volgers en social media addicts wel kennen zoals: je moet het bottum up laten groeien en niet van bovenaf opleggen. Peter Haan gaf dit in een aantal gevallen handen en voeten met concrete voorbeelden hoe zaken bij KPN in zijn werk zijn gegaan.

Het social media platform van KPN staat open voor ‘alle KPN’ers’. Dat wil zeggen, mensen op de payroll, externe die bij hen gedetacheerd zijn en freelancers die voor ze werken. Iets dat b.v. bij het personeelsblad niet het geval is (enkel payroll). Logisch, maar qua bedrijfspolitiek moet daar soms wel een heilig huisje omgeschopt worden.

Ook interessant is dat er gekozen is voor een maatwerkplatform en de redenen waarom.

KPN heeft haar social media platform volledig zelf laten maken. Op zich niet geheel onlogisch, hoewel je je moet afvragen hoe houdbaar dit is. Immers is maatwerk software inmiddels redelijk uit de tijd omdat standaard platforms nu eenmaal beter en sneller ontwikkelen vanwege de schaalgrootte. De keuze hiervoor heeft vooral met wat 1.0 denken te maken, namelijk de beveiliging. Het moet op eigen servers draaien, dat zou veiliger zijn (dat is het natuurlijk niet, maar die illusie leeft nog steeds bij veel organisaties). Tevens wil men eigenaar zijn van de informatie en heeft b.v. Ning laten zien dat het anders onbetrouwbaar is. Ook dit is wat mij betreft een beetje een slap argument, immers is aan de betaalde Ning niets veranderd.

Wel een goed argument, dat niet gegeven werd maar wel tussen de regels in hoorbaar was, is dat wat men zocht gewoon niet te vinden is in de markt. Tenminste, ik ken het niet, hoewel er een aantal applicaties zijn zoals Blue Kiwi die wel in de buurt komen.

Het platform

Hoe ziet het platform er dan uit? Het is een combinatie van Twitter (korte berichten), Linkedin (profielen), Facebook/Hyves (groepen) en blogger (blog mogelijkheden). Het beste van alles gejat en op één platform gezet.

Zeer verstandig vind ik ook dat men een integratie met Linkedin gemaakt heeft. Je kan je profiel gewoon inladen en daarna aanpassen en bepaalde specifieke KPN velden ook invullen. Volgens mij een must voor elk nieuwe business gerelateerde platform dat er is.

Tevens heeft men alle informatie die al in het HR systeem zat en publiek was, het smoelenboek, er meteen ingezet. De profielfoto die het smoelenboek al had (natuurlijk aanpasbaar), je afdeling, etc. Het smoelenboek gaat over niet al te lange tijd ook verdwijnen ten faveure van dit platform, waar inmiddels ruim 2/3 van alle KPN’ers al op actief is (geweest).

Opvallende zaken

Zoals aangegeven was het verhaal er duidelijk weer één van ‘biedt de tools en laat het organisch groeien’. Enkele opvallende zaken die ik uit het verhaal haalde waren:

  • Bij het opzetten moet je vooral niet al te sociaal zijn of gaan polderen. Het project heeft een doorlooptijd van 4 maanden gehad waarin weinig overleg is geweest. Als je teveel mensen betreft, met name management, krijg je vooral teveel mitsen en maren en daarmee doorgaans een middelmatig platform. Interessant is altijd dat om sociaal te worden je eerst even asociaal moet zijn en vooral niet teveel inspraak moet willen.
  • Het platform is heel flexibel opgezet. Dat betekent dat toen het live ging in bèta (beperkte groep KPN’ers) er wel feedback is gevraagd en die meteen verwerkt is. Nieuwe diensten, andere indelingen, etc. Dus meteen nadat je als een stoomwals doorgaat moet je open staan voor ideeën en zorgen dat de techniek niet in de weg staat voor nieuwe inzichten. Niet in de ontwerp fase (dan verzand je in oeverloos overleg), maar wel meteen daarna.
  • Zoek ambassadeurs. Bij KPN heeft men gekeken welke medewerkers reeds actief waren op sociale media, met name Twitter. Die mensen is men binnen de organisatie fysiek gaan opzoeken en heeft men 1 op 1 een demo gegeven van het platform en, indien ze dat wilde, tot ambassadeur benoemd.
  • De grootste groep op het platform is de iPhone groep en men verkoopt dat toestel niet eens. Ook dat moet je toestaan, hoewel dit soort dingen gevoelig liggen bij een organisatie als KPN.
  • Er is een ‘report abuse’ knop voor content waar mensen moeite mee hebben. Die is in de 4 maanden dat het nu draait al 1 keer gebruikt.
  • Betrek vervolgens het management. Hoewel het een platform is van alle mensen is het feit dat management actief is op het platform een groot pluspunt. Deze kunnen informatie delen waar veel mensen op zitten te wachten.
  • Hein Knapen, directeur HR bij KPN, blogt nu bijvoorbeeld over de CAO onderhandelingen. De feedback die hij daarop krijgt neemt hij serieus, hij reageert ook op veel kritiek en neem wat mogelijk mee in de onderhandelingen. Het gevoel heerst dat deze openheid het begrip voor de onderhandelingen en de gevoelens van mensen rondom het akkoord straks veel positiever zal zijn.
  • Er is wel een Blackberry app, maar geen iPhone app gemaakt, ondanks dat de iPhone groep dus de grootste is. Dit heeft met de interne IT te maken, die beveiligingstechnisch wel Blackberry’s toestaat, maar geen iPhones.
  • Het budget komt in deze direct van de Raad van Bestuur. Belangrijk is om steun en vooral ook budget aan de top te hebben zodat de stekker niet bij de eerste tegenslag eruit getrokken wordt. Budget om het te bouwen, maar ook om het platform te managen.

Conclusies

Ik moet eerlijk toegeven dat ik onder de indruk was van wat KPN doet met het social media platform. De kosten om het platform te maken liggen lager dan een jaar het personeelsblad uitgeven. Nu is dit nog geen vervanger van dit blad, maar mogelijk dat de verschijningsfrequentie zal afnemen. Nu men het platform werkend heeft zal er opnieuw gekeken worden naar de ideale middelenmix. Later kan het misschien helemaal vervangen worden.

De tijd die men investeert vanuit corporate communicatie is ongeveer 30 tot 36 uur dedicated. Er is één chief blogger aangesteld voor 24 uur per week en daarnaast besteed Peter zelf zo’n 12 uur per week aan community management. Verder is het allemaal de tijd van de medewerkers. Zoals Peter aangeeft: je kan beter 20.000 keer 5 minuten per week hebben dan enkele full time mensen. Social media gaat juist om alle mensen.

De doelen dat meer mensen in de organisatie elkaar leren kennen op allerlei gebieden (van KPN’ers die samen gaan golfen of fietsen tot KPN’ers die allemaal bezig zijn met een bepaald toestel zo optimaal te laten functioneren op het netwerk) lijken gehaald te worden. Het platform is nog relatief jong, maar de eerste cijfers zijn bemoedigend.

Deel dit artikel met anderen
Bas van de Haterd - Professioneel bemoeial - Van de Haterd Consultancy
Bas van de Haterd helpt bedrijven met arbeidsmarkt gerelateerde vraagstukken, zowel op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie als het nieuwe werken. In april 2010 is zijn boek "Werken Nieuwe Stijl' verschenen dat is gebaseerd op een serie interviews met organisaties die HNW hebben ingevoerd.
Zie zijn site en linkedin profiel voor meer informatie. U kunt hem ook volgen via twitter.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

18 reacties


    Sjaak Ursinus zegt:

    Bas,

    Een quote uit je artikel “Wel een goed argument, dat niet gegeven werd maar wel tussen de regels in hoorbaar was, is dat wat men zocht gewoon niet te vinden is in de markt. Tenminste, ik ken het niet, hoewel er een aantal applicaties zijn zoals Blue Kiwi die wel in de buurt komen.” Daarna ga je beschrijven waar dat platform dan allemaal uit bestaat. Zoals jij beschrijft waaruit het bestaat is dit een een op een kopie van het produkt “IBM Lotus Connections” gebouwd op een extensible platform genaamd WebSphere en gebruik maken van een opensource taal JAVA.

    IBM Lotus Connections bevat de functionaliteit
    Twitter –> Status Update
    Linkedin –> Profielen
    Facebook/Hyves –> Communties
    Blogger –> Blog

    Daarnaast bevat het ook nog een Public Bestand deel service, een mogelijkheid tot creeëren van Wiki's. Een Public Bookmark functionaliteit zoals Del.iciu.us en een lichte project managment tool genaamd Activiteiten.

    Het Platform “IBM Lotus Connections” is modular opgzet dus je bent niet verplicht om al deze diensten te gebruiken maar je kan ook een subset daarvan gebruiken wanneer er binnen een organisatie geen gebruik wenst gemaakt te moeten worden van bijv Wiki's.

    Ik ben ervan overtuigd dat het aankopen van een platform ten alle tijden goedkoper is dan het voor je eigen te ontwikkelen. Dus ik denk dat KPN hier toch wel wat geld had kunnen besparen als je het mij vraagt.

      samvanbuuren zegt:

      @Sjaak Goede aanvulling. Ik begrijp ook niks van dat 'internetje spelen achter de firewall'. Niet vanuit business optiek in ieder geval. Wel vanuit het achterhoede gevecht dat afdelingen ICT hier leveren. Die houden zichzelf uiteraard graag aan het werk. Niet alleen met Ning kan dit alles, met LotusLive suite evenzogoed, maar dan off-the-shelf voor een tientje per gebruiker per maand, zonder bouwproject. Bijvoorbeeld te betrekken via NederlandWerktOnline.nl. Ik ben in zo'n traject enorm benieuwd of de bouwclub -Conclusion- in haar offertetraject dit soort alternatieven ook betrekt en aan klant minder/meer prijs duidelijk maakt tov. lijstje specificaties.

      Zie uit naar deel 2 en 3 van dit artikel over 6 resp. 12 maanden, waarbij de gebruikers aan het woord komen en in hoeverre zij hun werk nu slimmer/makkelijker kunnen doen. Het gaat immers niet om het middel 🙂

    Tom Rovers zegt:

    Dat KPN niet voor Ning heeft gekozen vind ik heel logisch, maar… Het helemaal uit het niets ontwikkelen van een Social Media platform vind ik een bijzondere keuze met oog op budget, uitbreidingen en (juist) beveiliging.

    Weet je waarom hiervoor gekozen is als er ook platforms zoals Telligent Community, Jive of SharePoint 2010 beschikbaar zijn?

      Sander ZAwart zegt:

      SharePoint lijkt mij in dit lijstje niet thuishoren. Men zecht dat Sahrepoint een social platform kan zijn….maar in de praktijk moet je wel heel veel zelf programeren om iets voor elkaar te krijgen. Als ik het KPN lijstje hierboven zie dan lijken mij Lotus connections en Socialtext twee producten waarmee KPN prima uit de voeten had gekund. Daarbij zouden ze waarschijnlijk enorm veel kosten hebben bespaard.

    Erik Vos zegt:

    Bas,
    Erg goed artikel. Dit zijn de blog-items die Het Nieuwe Werken Blog het kwaliteitsniveau geven wat we allemaal nodig hebben. Blijf zo doorgaan !

    Inhoudelijk vraag ik me, net als andere, af waarom KPN besloten heeft om iets nieuws te programmeren. KPN bouwt toch ook geen tekstverwerker, e-mailpakket of ERP systeem, waarom dan wel een Social Media platform. Sociale Media tools zijn gewoon beschikbaar zowel in traditionele vorm door sofware te kopen en op hardware te plaatsen, maar ook gewoon als een Software as a Services voor een vaste prijs per gebruiker per maand.

    Ik krijg het gevoel dat de IT afdeling graag zelf een speeltje heeft waarmee de komende jaren
    hun eigen baan gegarandeerd blijft. Niet doen ! Krijgt ICT alleen maar een slecht imago van bij de business en terecht !

    Mijn advies gebruik tot 80% van het project budget voor invoerings-activiteiten, en maximaal 20% voor IT gerelateerde activiteiten. Het eindresultaat voor de eindgebruiker zal veel hoger zijn. En daar gaat het toch om !

      Bas van de Haterd zegt:

      Erik, dank voor het compliment. Zoals ik al aangaf, KPN geloofde niet dat wat men wilde op de markt te vinden was. Er zijn allerlei pakketten die claimen het te doen, maar ik ben er persoonlijk ook nog steeds geen tegen gekomen die het daadwerkelijk doet. Waarom gaat het zo vaak mis? Omdat het gewoon niet gebruiksvriendelijk is. Het gros van de standaard software denkt nog steeds vanuit het bedrijfsperspectief en het feit dat we wel een cursus kunnen geven om het te gebruiken. Dat is gewoon een hele domme, achterhaalde gedachte. Het behoort gewoon zo intuïtief te zijn dat men het wil gebruiken, zoals Twitter, zoals Facebook, zoals Linkedin (niet dat die geen verbeteringen kunnen doorvoeren hoor). Dat is de hoofdreden geweest.

      Het is overigens voor de goede orde helemaaaaaaaal geen speeltje van IT. Het is gemaakt door Qi (een reclamebureau) en vanuit corporate communicatie aangestuurd. IT heeft hier niets mee te maken gehad.

        Erik Vos zegt:

        Bas, goed te horen dat het geen speeltje van IT is. Voor andere bedrijven die een socialmedia platform gaan implementeren zou ik toch zeggen bekijk eerst het volgende lijstje voordat je zelf gaat programmeren.

        – SocialText
        – ManyMoon
        – Lotus Connections
        – NewsGator (voor het geval het moet samenwerken met SharePoint)

        Er zullen er wel meer zijn, maar dit zijn tools die naar mijn mening erg intuïtief zijn.

          Bas van de Haterd zegt:

          Ik ken geen van alleen als ik eerlijk ben, maar ik ga er vanuit dat men naar een aantal zaken in de markt heeft gekeken. Ik ben niet van KPN, ik was slechts een toeschouwer. Op zich leek het me vreemd dat er geen goed social media platform voor intern zou zijn, aan de andere kant bent ik ook nog nooit iets tegen gekomen waar ik echt enthousiast van ben geworden.

    Bas van de Haterd zegt:

    @Tom: het feit dat je sharepoint serieus noemt als een social media platform geeft volgens mij aan dat je niet helemaal weet wat een social media platform is of dat je niet weet wat sharepoint is. Men heeft namelijk bij KPN sharepoint en als je met zekerheid wil dat men er niets mee doet, moet je sharepoint gebruiken. Dat is leuk als document management (hoewel, leuk…), maar meer moet je er zeker niet mee doen als je wilt dat men het gebruikt (aldus dit keer KPN).

    Bij social media gaat het immers om usability.

    Lotus connections ken ik niet, maar wat ik van dergelijke platformen altijd heb gezien ontbreekt het aan één ding: usability. Waarom gebruikt men twitter? Het is eenvoudig. Waarom gebruikt geen enkele organisatie sharepoint fanatiek, het is een drama.

    Lotus, ik heb het niet gezien, ik kan er niet over oordelen. Ik betwijfel overigens of het heel veel goedkoper is, aangezien sharepoint miljoenen kost en dit geheel op maat bouwen geen tonnen heeft gekost (aldus KPN).

    @Sam: conclusion heeft ook sharepoint implementatie clubs en andere IT clubs in de groep, dus vast wel. Hoewel, Qi als reclamebureau weet je het nooit. Wat ik weet is dat men b.v. sharepoint heeft en vanuit die optiek in ieder geval zoiets had van: het moet wel gebruiksvriendelijk zijn, dus bouwen we het zelf. Met name ook aan de look-en-feel was de nodige tijd besteed.

    En een paar tientjes per gebruiker per maand? Dan ben je bij KPN dus snel over 20.000 euro tot 40.000 euro per maand , dan heb je dus in een paar maanden de bouw van een eigen platform er geheel uit.

    De enige vraag die ik heb is hoe onderhoudbaar het is en of de kosten voor updates (nieuwe functionaliteiten) niet te duur gaan worden.

    Nogmaals: ik kan niet voor KPN antwoorden, maar tot op heden zie ik hier niet echt nog in waar men de grote fout heeft gemaakt.

      Sander Zwart zegt:

      Lotus Connections is in tegenstelling tot sharepoint out of the box zeer compleet. de twee producten worden in de praktijk veel met elkaar vergleken, maar er zijn grote verschillen. Lotus Connections is out of the box direct bruikbar en het doorvoeren van een huisstijl is over het algemeen niet veel werk. Sharepoint is min of meer een framework waarmee je alles zelf moet gaan opbouwen.

    Kloos zegt:

    Zonde dat de discussie alleen over technologie lijkt te gaan. Veel interessanter is om het te hebben over de stap die KPN met zo'n platform zet. Ze hebben het over (deels) de plaats innemend van een personeelsblad, een heilig huisje vaak binnen een organisatie en een echte medewerker binder. Als bedrijven sociale netwerken (intern dan wel te verstaan) op gelijke voet zetten (wat wij als “experts” vaak als vanzelfsprekend beschouwen) met zo'n blad, dat betekent wel wat.

    En mensen die zeggen dat een bedrijf net zo goed met Ning uit de voeten kan zien wellicht niet helemaal in hoe het er in grote multinationals aan toe gaat. Privacy, beveiliging, eigendomsrechten, allemaal hele essentiële punten. Dat bagatelliseren is iets te evangeliserend als je het mij vraagt. Over 5 – 10 jaar zijn ze misschien zo ver, maar tot die tijd…

    Peter Haan zegt:

    Heren,

    Dank voor alle reacties. Goed om te zien dat het onderwerp zo leeft. Ik ben het wel eens met (Martin) Kloos dat ik het jammer vind dat de discussie(weer) over technologie gaat en niet gaat over de impact die het gebruik van (interne) social media heeft op organisaties. Over wat het bijvoorbeeld doet met organisatiestructuren, interne communicatie en bedrijfsvoeringsprocessen.

    Dat gezegd hebbende vind ik persoonlijk technologie dan ook het minst belangrijke aspect aan het hele gebeuren. Aan ieder pakket zitten voor- en nadelen. Het is meer de visie die je daarop hebt. Ik kan jullie daarom alleen maar vertellen hoe mijn visie daarop is en die is dat het in de basis maar om een ding draait en dat is gebruikersgemak. Is het niet gemakkelijk te gebruiken dan kan het nog zo technisch vernuftig zijn maar heeft het geen impact.

    We wilden daarom iets hebben dat relatief simpel en snel te ontwikkelen was, na lancering gemakkelijk en relatief goedkoop aanpasbaar is aan de wensen en eisen van onze medewerkers maar bovenal simpel was in gebruik en er goed uitzag qua interface past binnen onze internal branding.

    In alle eerlijkheid moet ik ook toegeven dat wij van tevoren geen uitgebreid pakketonderzoek gedaan dus niet alle pakketten die hier genoemd zijn ken ik. Natuurlijk hebben we alle ‘usual suspects’ bekeken en simpelweg als niet geschikt bevonden. Dat betekent niet dat ze voor andere organisaties misschien niet geschikt zijn maar pasten in ieder geval niet in onze filosofie. Oce en Vodafone hebben bijvoorbeeld andere keuzes gemaakt en zijn daar ook zeer succesvol mee. Hulde en respect daarvoor! Wij kwamen simpelweg dit pakket tegen en vonden het geschikt.

    Ik noem nooit leveranciers en kosten, maar ik kan jullie wel vertellen dat het een bestaand pakket is gebaseerd op open-souce technologie dat we qua look en and feel aangepast hebben naar de wensen en eisen van onze medewerkers en de kosten erg laag zijn gerelateerd aan het gebruik van het platform en de impact die het daardoor heeft op onze organisatie. Maar inderdaad..de gratis versie van Yammer is goedkoper. Daar zitten echter ook weer een paar grote nadelen aan.

    Wat ik wel fascinerend vind, is dat in meerdere postings wordt gesteld dat onze IT afdeling dit blijkbaar bedacht heeft om zelf aan het werk te blijven. Het had niet verder van de waarheid kunnen zitten en zegt misschien meer over de eigen beleving/ervaring van de auteurs. Onze IT afdeling host alleen het platform en draagt deels zorg voor de koppelingen met interne systemen zoals AD en onze HR systemen. Al het ontwikkelwerk vind buiten de deur plaats en de reden dat het intern wordt gehost heeft alles te maken met onze securitypolicies en simpele manier van authenticatie en autorisaties. Daarbij, waarom zou een bedrijf als KPN/Getronics iets buiten de deur willen hosten of SaaS willen gebruiken als we dat zelf aan allerlei andere grote bedrijven aanbieden en realiseren.

    Nogmaals, techniek is belangrijk maar voor mij louter een hygiënefactor. Het moet het gewoon doen. Spannender en veel lastiger is m.i. hoe je een social media platform implementeert op een wijze dat het ook echt gebruikt wordt en dan komt er veel meer bij kijken dan techniek alleen. In de reacties wordt gesuggereerd dat KPN1 Connect consequenties zou hebben voor ons personeelsblad. Dat is nu zeker niet aan de orde, maar het platform zorgt er wel voor dat we opnieuw naar onze interne communicatiemix kijken. Dat is echter niet nieuw. Dat doen we regelmatig omdat onze ambities als corporate communicatieafdeling hoog zijn en we streven naar een zo’n goed mogelijke vorm van interne communicatie. Zowel qua inhoud als vorm en dus ook middelen. Dat is ook de reden dat er überhaupt zoiets als KPN1 Connect is gekomen. Omdat we als afdeling als geheel streven naar effectieve interne communicatie en ons management daarin ook risico’s durft te nemen.

    Dat is hetgeen waar ik het meest trots op ben. Dat je als corporate communicatieafdeling, maar zeker ook als top van KPN een dergelijke nieuwe manier van communicatie en werken durft te omarmen en er vervolgens met zijn allen voor gaat om het succesvol te maken. Neerzetten is een, succesvol maken is twee. Dat is laatste is wat mij betreft de echte uitdaging. Niet alleen voor social media maar voor het nieuwe werken in brede zin. Dat je als organisatie zaken durft los te laten en medewerkers ruimte geeft om tot bloei te komen. En dat is in mijn optiek een veel interessantere discussie dan het kiezen voor pakket A, B of C.

    Groet,
    Peter

    Werner Duimel zegt:

    Leuke post en interessante discussie. Draag er ook graag een steentje aan bij. Goed om meteen maar te vermelden dat ik binnen KPN gebruiker ben van het platform en ruim 10 jaar in het Internet wereldje rondloop. Binnen KPN ben ik verantwoordelijk voor de online activiteiten van de Zakelijke Markt.
    Vooropgesteld dat techniek altijd een ondergeschikte rol speelt, kan ik vrij kort zijn over de impact van KPN1 Connect; het werkt. Het kost tijd (maanden!) voordat een dergelijk platform wordt omarmd, echter dát het wordt omarmd is zeker. Het is ook echt eerst zaaien en dan oogsten.

    Wat ik zo bijzonder vind, is dat de discussie over techniek, én de post deels ook, over techniek gaan. En dat terwijl alle blogs hier over HNW gaan. Waarom dan techniek de boventoon laten voeren? Waarom niet over wat de bijdrage is van het platform op de totale verandering binnen KPN, de cultuur, de ruimte die we onze medewerkers geven, en de manier waarop je ze toch wil blijven binden? Dit zijn de onderwerpen die naar mijn bescheiden mening zeer de moeite waard zijn hier. Elke organisatie loopt hier tegenaan. In die zin ben ik er trots op dat KPN de stappen heeft durven zetten een verandering in gang te zetten en met de tijd mee gaat (of vooruit loopt?). Vanuit interne communicatie staat de medewerker in het midden en zo zou het ook moeten zijn. KPN1 Connect draagt hier significant aan bij.

    Evengoed, het is waar dat techniek ook een zware rol heeft. Dit is alleen het geval voordat een dergelijk platform de lucht in gaat, zoals Bas ook wel aangeeft. Wanneer Peter er publiekelijk over praat, mag je ervan uit gaan dat de techniek niet meer de hoofdrol speelt. Maakt het dan echt uit waar we technisch op draaien? Ik denk dat we dan een serieus probleem zouden hebben. Zoals ik het persoonlijk ervaar, is dat stadium passé.
    Nu blogt de complete RvB en alles wat eronder “hangt”. Zie het maar als het zaaien….
    Het succes van KPN1 Connect, oftewel het oogsten, begint zo langzamerhand steeds groter te worden. En dat is iets om trots op te zijn!

      Bas van de Haterd zegt:

      Werner, dank voor je reactie, leuk om ook 'gewone gebruikers' aan het woord te hebben, niet enkel belanghebbenden.

      De reden dat techniek in deze discussies altijd de boventoon voert is volkomen logisch. Het zijn de belanghebbenden die deze blogs lezen en de moeite nemen te reageren. Niet de mensen die het gewoon lezen omdat ze kennis komen halen. Wat men daarbij vergeet is dat daardoor HNW vaak in een technologie hoek wordt geduwd en daarmee heel veel mogelijke adoptie laat liggen. Daarmee schieten ze zichzelf in hun voet, maar dat hebben ze doorgaans nog niet door.

      Techniek is natuurlijk wel van groot belang, maar vanuit de optiek dat het user friendly moet zijn. Tevens wat Peter goed aangeeft: snel aanpasbaar. Daarom zie je nu dat de 'grote platformen' niet echt goed werken.

        Werner Duimel zegt:

        Bas,

        eens dat techniek zeker belangrijk is. Het stadium waarin dit van belang is, is echter nog voor de launch van bijvoorbeeld KPN1 Connect. Techniek blijft van belang ook na de launch, maar dan meer in faciliterende zin. Dit geldt net zo goed voor andere projecten die op techniek leunen.
        Zeker met je eens dat HNW te veel technisch wordt gedreven (algemeen). En dat terwijl het zoveel voordelen met zich meebrengt, óók op organisatorisch en business vlak…..
        Het zou het onderwerp goed doen als ook anderendan de moeite zouden nemen om op blogs zoals deze te reageren. Het onderwerp verdient het!

        Wellicht iemand na mij??

    Michel Stiekema zegt:

    Weet een van jullie hoe ik heel snel een bijzonder vervelende klacht over KPN opgelost krijg? Uiteraard heb ik er enorm veel haast mee. Of kan ik dit blog gebruiken om de non-service van KPN aan de kaak te stellen?

    KPN Slachtoffer zegt:

    WEG met KPN. Wijzigen ongevraagd je abonnement. Dan telefonisch 3x afgescheept. Nu brief: moet 2 ABONNEMENTEN TEGELIJK betalen. WAANZIN

    Per mail zijn ze ook al 3 weken onbereikbaar: http://www.kpn.com/prive/service/contact/Contact/DL-Contact-email-Internet-Bellen-en-Televisie.htm
    Boycot KPN, KPN WEG ERMEE!!!

    John van Vugt zegt:

    Mocht je zelf tegen lagen kosten een sociaal platform willen bouwen? Kijk dan eens op: http://demo.tigracon.com/ . Zeker de moeite waard als je zelf een intern of extern sociaal platform wilt bouwen. De online hulp is er erg goed!