Jobhoppers inzetten om Het Nieuwe Werken vorm te geven
De laatste jaren is het aantal jobhoppers sterk toegenomen. Deze jobhoppers laten zich onder andere kenmerken door hun hogere mate van zelfbewustheid. Jobhopping hoeft echter geen ramp te zijn: het onoverkomelijk verloop van werknemers kunnen we steeds eenvoudiger omarmen. Echter komen we wel voor nieuwe uitdagingen te staan. Het spreekt voor zich dat we aan het inwerken van een nieuwe werknemer, ook wel onboarding genoemd, de nodige aandacht moeten schenken. Bovendien vergt ook het uittreden van een oude werknemer (offboarding) de nodige toewijding. In de eerste plaats houden we de reputatie van onze onderneming in stand. Op lange termijn kan het ook Het Nieuwe Werken helpen te stimuleren.
Het Nieuwe Werken is nieuwe medewerkers omarmen
Reeds voor het in dienst treden moeten we enkele cruciale aspecten afhandelen. Time is money, deze leuze gaat al decennia mee en zal niet meteen verdwijnen. Toch verloopt een eerste werkdag lang niet altijd even soepel. Denk maar aan een werkplek die niet startensklaar werd ingericht. Onnodige frustraties zijn het logische gevolg. Een doordacht inwerkprogramma kan dat echter verhelpen.
Naast het startensklaar maken van onder andere de werkomgeving en het afhandelen van algemene administratieve gegevens, behelst onboarding ook het uitwisselen van informatie. Dit uitwisselen van informatie kan doorgaans digitaal verlopen en verkleint de drempel. In een ideaal geval wordt ook de vertrekkende werknemer nauwgezet bij dit proces betrokken.
Wat is de visie en de missie van het bedrijf? Wat zijn de doelen en verantwoordelijkheden? Wie zijn de nieuwe collega’s? Hoe is de bedrijfscultuur? Stuk voor stuk vragen om zo spoedig mogelijk te beantwoorden.
Onboarding speelt een belangrijke rol
Om een werkkracht optimaal te integreren, breng je hem thuis in de organisatie. Verwachtingen, huisregels, cultuur en praktische ervaringen moeten daarvoor zorgen. Wanneer een werknemer zich meteen thuis voelt en exact weet wat er van hem wordt verwacht, zal hij/zij sneller ingewerkt raken en komen zijn kwaliteiten optimaal tot ontplooiing. Onthoud dat het inwerken van een nieuwe werknemer begint op de dag waarop hij de baan accepteert, niet op zijn eerste werkdag. Hoe sneller iemand ingewerkt raakt, hoe sneller iemand betrokken raakt bij het bedrijf en productief zal zijn voor de onderneming. Weet ook dat een goede onboarding het behoud van personeel kan stimuleren. Dat laatste is niet onbelangrijk: TinQwise wist ons bijvoorbeeld te vertellen dat de kostprijs voor het vervangen van een medewerker maar liefst een jaarsalaris bedraagt.
In een ideale wereld verloopt het proces van off- en onboarding simultaan, waarbij de vertrekkende werknemer kan helpen bij het inwerken van een nieuwe medewerker. In de praktijk zien we dat dit helaas niet altijd mogelijk is. Denk maar aan een medewerker die van de ene op de andere dag met de noorderzon vertrekt. Toch kan het lonen om ook hier het beleid op punt te zetten.
Het Nieuwe Werken is leren loslaten
Het nieuwe werken is ook een beetje leren loslaten. Tegenover de onboarding van een nieuwe werknemer staat de offboarding van een vertrekker. Ook hierbij dienen er uiteraard enkele administratieve taken te worden afgehandeld. Op het eerste gezicht lijkt het misschien contraproductief om net nóg meer tijd en middelen te investeren in iemand die binnenkort toch maar een ex-medewerker is. Maar: de wereld is klein en mits een respectvolle afhandeling kan dit proces jou op langere termijn net onverwachts voordelen opleveren. Wie weet is net deze ex-medewerker vijf jaar later jouw contactpersoon bij een nieuwe belangrijke klant. Dan spreekt het voor zich dat je bij deze deal meer slaagkans zal hebben bij een goed en doordacht offboarding proces. Zijn we de vertrekkende medewerker goedgezind? Dan wil hij de onboarding van de nieuwe werkkracht misschien wel mee helpen vormgeven.
On- en offboarding als katalysator voor Het Nieuwe Werken
On- en offboarding kan nog andere voordelen met zich meebrengen. Verloop zorgt er immers voor dat nieuwe medewerkers hun intrede doen. Het nieuwe werken vereist een mentaliteitswijziging waarbij vastgeroeste medewerkers soms als obstakel kunnen functioneren. Nieuwe medewerkers moeten zich de bedrijfscultuur echter nog steeds eigen maken en kunnen als innoverende factor een positieve invloed uitoefenen op de onderneming. Uiteraard zijn interne stimulansen nog steeds noodzakelijk om de hogere mate van autonomie mogelijk te maken, waardoor een ideale mix van on- en offboarding als instrument kan dienen om het nieuwe werken stapsgewijs te introduceren. In dit proces verzorgen de oudgedienden de kennis en expertise terwijl de jobhoppers de rijkelijk verzamelde innovatieve strategieën in de onderneming introduceren. Laat alvast één aspect duidelijk zijn: jobhopping hoeft lang niet alleen negatief te zijn.