Jouw voorraadbeheer efficiënter aanpakken? Zo doe je dat!
Ben je een (online) handelaar, dan weet je als geen ander dat voorraadbeheer een belangrijk onderdeel is van je onderneming. Maar het is niet eenvoudig om een goede balans te houden. Enerzijds moet je ervoor zorgen dat je ten alle tijde voldoende producten in voorraad hebt zodat je ze op tijd aan de klant kan bezorgen. Anderzijds wil je ook niet te veel producten op je voorraadschappen hebben, want wat als je ze niet kwijtgeraakt? Een voorraad aanleggen is immers een serieuze investering. Eentje die je eigenlijk niet hoeft te doen, want het kan efficiënter…
Hou niet langer een voorraad
Geen voorraad houden? Dat klinkt net als iets wat je als handelaar vooral nièt moet doen. En toch: je kan perfect een leeg magazijn hebben (of zelfs geen magazijn!) en toch op tijd jouw producten aan de eindklant leveren. Dat doe je met dropshipping, een vorm van uitleveren waarbij je goederen verkoopt die je zelf niet in voorraad hebt.
Wie heeft ze dan wel? De groothandel, producent of leverancier met wie je samenwerkt. De klant koopt bij jou een product, jij ontvangt de bestelling en geeft ze door aan de leverancier, hij verstuurt vervolgens het product rechtstreeks naar jouw klant. Jij hebt het product dus nooit in je handen gehad, maar ontvangt uiteraard wel het betaalde bedrag van je klant.
Bespaar tijd en geld
Door op deze manier je logistiek uit te besteden, bespaar je tijd. Jij moet je immers niet meer bezighouden met het klaarmaken en verzenden van pakjes. Koppel je je webshop of winkelsoftware ook nog eens aan het systeem van de leverancier, dan wordt de bestelling automatisch doorgegeven. Je moet niets handmatig verwerken — weer enkele uurtjes die je in iets anders kunt steken.
Je bespaart bovendien heel wat centen, want je moet zelf geen producten op voorhand aankopen om je voorraadniveau op peil te houden. De huur van een magazijn om alles te stockeren, valt dus ook weg. Dat is geld dat je op andere manier in je onderneming kunt investeren — ideaal voor startende handelaars. Ben je al even bezig en heb je wel wat kapitaal, dan kan je er natuurlijk voor kiezen om zelf een kleine voorraad van bepaalde producten aan te houden en andere items uit te besteden. De flexibiliteit van dropshipping laat je toe om beiden te combineren. Nog een voordeel: je kan zo een ruimer assortiment aanbieden aan je klanten, want je moet niet elk product zelf opslaan.
Kom je beloftes na
Klanten verwachten veel tegenwoordig. De grote e-commercereuzen hebben een gewoonte gemaakt van ‘vandaag besteld, morgen in huis’ — en dat is voor kleinere spelers een zware belofte om waar te maken. Maar met dropshipping kan groot én klein zich aan deze belofte houden. Met de juiste software geef je bestellingen snel door en laat je ze tijdig bezorgen dankzij automatiseringen en slimme koppelingen.
En wat met het gedoe van retourneren? Via dropshipping regel je dat makkelijk, zonder dat het je bloed, zweet en tranen kost. Met een sterk softwaresysteem voor dropshipping komt het pakje gewoon terug toe bij jouw leverancier. En jij kan alles van begin tot eind opvolgen via het handige overzicht in jouw software. Je hebt meteen ook een inzicht in alle bestellingen, levertijden en retouren, zo hou je toch nog de controle over jouw (web)winkel.
Werk nòg slimmer
Als je met dropshipping werkt, dan ben je slim bezig. Want tijd en geld besparen, is niet alleen leuk voor jou, het is ook goed voor jouw zaak. Maar je kan jouw processen nog efficiënter laten verlopen door jouw boekhoudsysteem aan je dropshippingsoftware te koppelen. Jouw boekhouding wordt zo nog gemakkelijker, want door een naadloze integratie moet jij niets meer handmatig toevoegen aan je administratie. Dankzij slimme automatiseringen worden alle bestellingen netjes verwerkt door jouw boekhoudpakket en heb jij weer wat extra tijd om écht te ondernemen.