Kromme tenen van Getronics
Als ambassadeur van Het Nieuwe Werken ben ik in principe blij met alle aandacht voor HNW maar ik voel ook de behoefte het vakgebied enigszins zuiver te houden. Getronics bezorgt me daarbij kromme tenen.
Commercials enzo
Prachtig die radiocommercials over Het Nieuwe Werken van Getronics. Geen idee wie Sam is, maar elke keer als ik in de file deze commercial hoor, denk ik: Dank Getronics voor het verder bekend maken van HNW!
Natuurlijk heb ik ook even gekeken op de site en hun testje gedaan. Ziet er leuk uit, vrij vlot en best leuke vragen op relevante gebieden: medewerker, cultuur/organisatie, huisvesting en ICT. Die vierdeling komt mij wel bekend en vertrouwd voor. Toegegeven het lijkt ook wel een beetje op de Factor 4 Index, maar dat is muggenziften. Het is niet helemaal duidelijk wat je er vervolgens mee kunt, maar de aandacht en interesse zijn getrokken.
Filmpje op Youtube is ook niet slecht. Geinig gedaan. Heeft een paar centen gekost, maar dan heb je ook wat. Sam is daarin lekker creatief bezig. Wel in zijn uppie; een beetje ‘Alleen op de virtuele wereld’. Sam gebruikt vooral technologie om te communiceren.
So far so good. Maar dan komt het. De praktijk: wat doet Getronics nu echt op het vlak van HNW en wat is nu echt hun visie op HNW.
‘40 HNW projecten gerealiseerd’
‘Sam’ blogt zelf (nee, niet op HNWblog) en hij begint zijn ‘blog’ met een opvallend statement:
“Inmiddels zijn er binnen mijn organisatie meer dan 40 projecten gerealiseerd in het kader van Het Nieuwe Werken”.
40 HNW-projecten door Getronics? Dacht het niet. Ik denk dat er niet eens 40 gerealiseerde HNW-projecten bestaan; met of zonder Getronics. In de gevallen die ik heb onderzocht voor mijn boek (affiliate link) kun je alleen bij Interpolis en Microsoft spreken van ‘gerealiseerd’. De anderen (Rabo, SNS, UVIT, Philips, TNT, Sogeti, CBG, ZLTO) zijn nog volop bezig met realiseren. In al die gevallen ben ik echter nooit de naam Getronics tegengekomen. Zou het kunnen zijn dat willekeurige ICT-projecten uit het verleden achteraf opeens het predikaat HNW hebben meegekregen. Gevalletje van een beetje creatief omgaan met de geschiedenis?
IP telefonie!!
Dan nog maar even verder duiken in de praktijk van Getronics. Daarbij komen we uit op een tweetal projecten die Getronics zelf aanmerkt als typische voorbeelden van HNW. Daarbij staat de mens toch zeker wel centraal, toch? Het gaat daarbij vast om vertrouwen, loslaten en sturen op resultaat, nietwaar? Nee hoor, het gaat om 2 projecten op het vlak van ‘managed IP’ telefonie. Gewoon een telefonie infrastructuur. Wat een deceptie.
Visie: Waar is de mens?
Maar goed, alle begin is moeilijk en Getronics heeft vast wel een goede visie op Het Nieuwe Werken, met een goede ambassadeur die dat prachtig weet te verwoorden en waarin de mens centraal staat. Toch?
Mis.
In de Computable van 14 januari staat een stuk van Harm Wesseling MBA en Business Unit Director en hij zegt daarin over HNW:
“Totaal gaat het uiteindelijk altijd om drie pijlers waarop beleid moet worden gemaakt, namelijk infrastructuur, huisvesting en organisatie”.
Dat was wel even shocking. ICT werd teruggebracht tot infrastructuur (en wellicht nog wel verder tot managed IP telefonie?) en met organisatie bedoelt Harm het veranderproject (waarschijnlijk ook weer om managed IP telefonie in te voeren?). En het allerergste: de ‘factor’ mens is in het artikel van Harm in geen velden of wegen te bekennen.
Kwakzalverij?
Mijn goede HNW vriend Roland Hameeteman is iemand die HNW niet alleen snapt maar zelf ook in de praktijk brengt. (Goed hij blijft HNW eigenwijs Work21 noemen, maar zo hebben we allemaal onze eigenaardigheden). Roland schreef ooit een fraai stukje over het opkomende gevaar van HNW kwakzalvers. Hij heeft gelijk natuurlijk. Waar een behoefte is, daar komen de kwakzalvers. Die zien een gat in de markt en weten het wel te vullen met hun oude spullenboel.
Valt Getronics in die categorie? Of hebben ze als infrastructuurboer (immers deel van KPN) gewoon een beetje last van een eenzijdige blik op de wereld? En moet ik niet zeuren en mijn kromme tenen gewoon weer rechttrekken? Wat denk jij?
maandag, 25 januari, 2010 at 6:12
Eens. Je mag van een traditionele automatiseerder niet verwachten dat ze dit zomaar kunnen oppakken. Ik begrijp dat hun marketingafdeling graag wil dat ze 40 projecten hebben gerealiseerd, maar de werkelijkheid is anders. Eind jaren 90 werden alle traditionele IT-bedrijven ook ineens heel hip, allemaal werden ze webbouwers. Getronics blijft de komende tien jaar gewoon doen wat ze tien jaar geleden ook deden. Niet erg, maar probeer niet iets te zijn wat je niet kunt worden.
maandag, 25 januari, 2010 at 9:00
@dikbijl Ben het helemaal met je eens. Overigens Sam blogt wel op HNWblog, dat ben ik namelijk 🙂 Dat filmpje van Getronics ‘over mij’ komt overigens oorspronkelijk bij NewTelEssence vandaan, vandaar die nadruk op IP-telefonie en technologie. Het stamt uit 2008, is eerst door KPN en vervolgens door Getronics gerecycled. Ik gebruik het standaard in presentaties. Leuk omdat ik ook zo heet en het toch heel aardig in de buurt komt. Ik heb destijds me best gedaan in contact te komen met de makers, om mijn enthousiasme te delen. Van alles ondernomen, nooit wat gehoord. Het is idd een marketing verhaal, wat niet wordt nageleefd. Dat is dus ook wat ik vertel. Ik heb mijn ervaringen hierover al eens opgeschreven: http://samvanbuuren.nl/2010/01/de-wereld-van-sam/ Ben benieuwd of we hier in de comments de afdeling marketing van Getronics gaan tegenkomen. Ik gok van niet. Ik neem het iig weer mee als case van hoe het niet moet. Getronics: dank!
maandag, 25 januari, 2010 at 9:23
Zoals Sam al aangaf: het filmpje komt oorspronkelijk van Newtell Essence, nu onderdeel van KPN, net als Getronics. Ik denk dat het filmpje een beeld geeft van een aantal relevante zaken van HNW vanuit de propositie van KPN/Getronics. Die propositie is gebaseerd op technologie, dat is immers wat zij leveren. Dat het meer om handen heeft en dat het vooral om mensen gaat blijkt duidelijk aan de manier waarop het binnen de organisatie zelf wordt ingevoerd. Daarbij wordt het filmpje ook gebruikt, maar vooral ingegaan op de bewustwording van management en medewerkers dat ze zelf in beweging moeten komen. Technologie kan helpen, maar het gaat om gedrag van mensen. Wees je bewust dat je zelf (binnen gestelde kaders) de vrijheid krijgt om zelf te bepalen hoe, waar en wanneer je je werk doet. En die bewustwording is de start van een bredere uitrol. KPN heeft nu al 3.000 mensen “op HNW zitten” en doet haar eigen ervaringen op. Dat gebeurt in een veel breder perspectief en wordt integraal opgepakt vanuit de business en HR, in co-creatie met facilities, ict, security en communicatie. Technologie maakt het mogelijk om een aantal doelstellingen te halen.
maandag, 25 januari, 2010 at 10:24
Interessant artikel, ik ben benieuwd wat Getronics verder gaat ondernemen.
Als het maar niet wordt ingezet als een marketing of communicatiemiddel,
dan slaan ze de plan wel heel erg mis.
Bij Vodafone zijn ze ook bezig richting het nieuwe werken:
http://www.depers.nl/economie/402050/Verhuizen-als-training-in-flexibiliteit.html
Groet,
Freerk Terpstra
Bekijk ondertussen de voortgang van mijn scriptie op:
http://www.FreerkTerpstra.com
maandag, 25 januari, 2010 at 7:30
Eens. Je mag van een traditionele automatiseerder niet verwachten dat ze dit zomaar kunnen oppakken. Ik begrijp dat hun marketingafdeling graag wil dat ze 40 projecten hebben gerealiseerd, maar de werkelijkheid is anders. Eind jaren 90 werden alle traditionele IT-bedrijven ook ineens heel hip, allemaal werden ze webbouwers. Getronics blijft de komende tien jaar gewoon doen wat ze tien jaar geleden ook deden. Niet erg, maar probeer niet iets te zijn wat je niet kunt worden.
maandag, 25 januari, 2010 at 10:00
@dikbijl Ben het helemaal met je eens. Overigens Sam blogt wel op HNWblog, dat ben ik namelijk 🙂 Dat filmpje van Getronics 'over mij' komt overigens oorspronkelijk bij NewTelEssence vandaan, vandaar die nadruk op IP-telefonie en technologie. Het stamt uit 2008, is eerst door KPN en vervolgens door Getronics gerecycled. Ik gebruik het standaard in presentaties. Leuk omdat ik ook zo heet en het toch heel aardig in de buurt komt. Ik heb destijds me best gedaan in contact te komen met de makers, om mijn enthousiasme te delen. Van alles ondernomen, nooit wat gehoord. Het is idd een marketing verhaal, wat niet wordt nageleefd. Dat is dus ook wat ik vertel. Ik heb mijn ervaringen hierover al eens opgeschreven: http://samvanbuuren.nl/2010/01/de-wereld-van-sam/ Ben benieuwd of we hier in de comments de afdeling marketing van Getronics gaan tegenkomen. Ik gok van niet. Ik neem het iig weer mee als case van hoe het niet moet. Getronics: dank!
maandag, 25 januari, 2010 at 10:00
@dikbijl Ben het helemaal met je eens. Overigens Sam blogt wel op HNWblog, dat ben ik namelijk 🙂 Dat filmpje van Getronics 'over mij' komt overigens oorspronkelijk bij NewTelEssence vandaan, vandaar die nadruk op IP-telefonie en technologie. Het stamt uit 2008, is eerst door KPN en vervolgens door Getronics gerecycled. Ik gebruik het standaard in presentaties. Leuk omdat ik ook zo heet en het toch heel aardig in de buurt komt. Ik heb destijds me best gedaan in contact te komen met de makers, om mijn enthousiasme te delen. Van alles ondernomen, nooit wat gehoord. Het is idd een marketing verhaal, wat niet wordt nageleefd. Dat is dus ook wat ik vertel. Ik heb mijn ervaringen hierover al eens opgeschreven: http://samvanbuuren.nl/2010/01/de-wereld-van-sam/ Ben benieuwd of we hier in de comments de afdeling marketing van Getronics gaan tegenkomen. Ik gok van niet. Ik neem het iig weer mee als case van hoe het niet moet. Getronics: dank!
maandag, 25 januari, 2010 at 10:23
Zoals Sam al aangaf: het filmpje komt oorspronkelijk van Newtell Essence, nu onderdeel van KPN, net als Getronics. Ik denk dat het filmpje een beeld geeft van een aantal relevante zaken van HNW vanuit de propositie van KPN/Getronics. Die propositie is gebaseerd op technologie, dat is immers wat zij leveren. Dat het meer om handen heeft en dat het vooral om mensen gaat blijkt duidelijk aan de manier waarop het binnen de organisatie zelf wordt ingevoerd. Daarbij wordt het filmpje ook gebruikt, maar vooral ingegaan op de bewustwording van management en medewerkers dat ze zelf in beweging moeten komen. Technologie kan helpen, maar het gaat om gedrag van mensen. Wees je bewust dat je zelf (binnen gestelde kaders) de vrijheid krijgt om zelf te bepalen hoe, waar en wanneer je je werk doet. En die bewustwording is de start van een bredere uitrol. KPN heeft nu al 3.000 mensen “op HNW zitten” en doet haar eigen ervaringen op. Dat gebeurt in een veel breder perspectief en wordt integraal opgepakt vanuit de business en HR, in co-creatie met facilities, ict, security en communicatie. Technologie maakt het mogelijk om een aantal doelstellingen te halen.
maandag, 25 januari, 2010 at 16:25
Denk dat KPN/Getronics de business case voor HNW duidelijk ziet, zeker naar de markt toe, synergie tussen de onderdelen. Ik weet niet hoever het onderdeel Getonics is met HNW, maar weet wel dat ze bij KPN aardig bezig zijn, zoals o.m. blijkt uit deze presentatie http://www.slideshare.net/Werken20/het-nieuwe-werken-bij-kpn
Verleden week hebben we tijdens de Minor Werken 2.0, HNW, een gastcollege gekregen van KPN/Getronics hoe ze intern op grote schaal bezig zijn met HNW. Dat gaf een gedegen indruk.
Misschien volgende keer een blogpost over KPN? 😉
maandag, 25 januari, 2010 at 11:24
Interessant artikel, ik ben benieuwd wat Getronics verder gaat ondernemen.
Als het maar niet wordt ingezet als een marketing of communicatiemiddel,
dan slaan ze de plan wel heel erg mis.
Bij Vodafone zijn ze ook bezig richting het nieuwe werken:
http://www.depers.nl/economie/402050/Verhuizen-…
Groet,
Freerk Terpstra
Bekijk ondertussen de voortgang van mijn scriptie op:
http://www.FreerkTerpstra.com
maandag, 25 januari, 2010 at 17:25
Denk dat KPN/Getronics de business case voor HNW duidelijk ziet, zeker naar de markt toe, synergie tussen de onderdelen. Ik weet niet hoever het onderdeel Getonics is met HNW, maar weet wel dat ze bij KPN aardig bezig zijn, zoals o.m. blijkt uit deze presentatie http://www.slideshare.net/Werken20/het-nieuwe-w…
Verleden week hebben we tijdens de Minor Werken 2.0, HNW, een gastcollege gekregen van KPN/Getronics hoe ze intern op grote schaal bezig zijn met HNW. Dat gaf een gedegen indruk.
Misschien volgende keer een blogpost over KPN? 😉
dinsdag, 26 januari, 2010 at 7:11
Dik,
Toch even reply namens Getronics. Ik snap een aantal beschrijvingen en reacties maar veel ervan is voor mij als direct betrokkene wat kort door de bocht. Er is een fundamentele verandering bij KPN/Getronics die breed door onze organisatie heen is geïnitieerd, en dan hebben we het niet alleen over een flexibel kantoorconcept.
Kort en krachtig: Getronics ziet het nieuwe werken echt wel breeder dan IP telefonie. Voor Getronics is het nieuwe werken een manier om werken leuker, effectiever en efficienter te maken voor zowel de organisatie maar vooral voor de medewerker. Een manier van werken die mij als inidvidu binnen een aantal kaders de vrijheid geeft om mijn werk te doen op de manier waarop ik dat het prettigste vind. De medewerker centraal stellen omdat je erin gelooft dat als die medewerker uiteindelijk persoonlijk goed presteert dat niet alleen hem ten goede komt, maar dat ook beter resultaat oplevert voor de organisatie waarin zijj werkzaam is.
Dat is voor Getronics het nieuwe werken.
Daarin zijn een aantal componenten te onderscheiden zoals die ook in de beschreven scans naar voren komen. Laten we duidelijk zijn: Getronics is en blijft een leverancier van IT en Telecom diensten. Dus een cultuuromslag realiseren bij onze klanten is niet onze core dienstverlening en zal dat ook niet snel worden. Veel van onze klanten werken echter nog op de oude manier en zijn op zoek naar de verandering en de belofte die het nieuwe werken in zich draagt. Wij willen en kunnen ze daarbij helpen, om zeg maar het nieuwe werken laten werken en dan met name de ICT-component daarvan faciliteren.
De blog van onze collega Harm in de Computable gaat daar ook ten dele over het feit dat Het Nieuwe Werken nog te vaak 1:1 geassocieerd wordt met alleen kostenbesparing.
Het centraal stellen van de medewerker, het veranderen van de fysieke werkplekomgeving voor de meerderheid van de eigen Getronics populatie, het trainen van management, de focus op de cultuurverandering, het aanpassen van formats voor persoonlijke plannen en ja ..ook het beschikbaar stellen van een scala aan ICT tools kortom veel activiteiten en we zijn er als Getronics doorheen gegaan en doen dat nog steeds. Een groot deel van die 40 genoemde projecten gaan daarover en zijn gericht op Getronics en in het kader van practice what you preach.
Het nieuwe werken gaat niet over (IP) technologie, o.a. technologie maakt het mogelijk en daar wil Getronics een rol in spelen. Dat we er daar niet mee zijn dat weten we uit ervaring. Het is juist de reden dat in ons advieswerk de nadruk ligt op de randvoorwaardelijkheid van cultuur en organisatie-aspecten. Meer nog dan alleen de nadruk op technologie. Best vreemd voor een ict provider. Het verbeterpotentieel dat Getronics hierin kan bieden (om maar in de factor4 terminologie te blijven) ligt met name op de technologie-as; zoeken, vinden, samenwerken, communiceren. Dit alles op je eigen werkplek, snel en overal.
Een groot deel van de zakelijke klanten, werkt nog op “de oude manier” waar “vertrouwen is goed maar controle is beter” vaak nog de boventoon voert waar de mogelijkheden van technologie nog onvoldoende gebruikt worden en er meestal nog een spanning heerst tussen de manier waarop er gewerkt moet worden en de manier waarop mensen dat graag zelf het liefste zouden willen.
Voor veel van dergelijke organisaties verzorgen wij vandaag de dag IT en Telecom. Met onze campagne en in ons werk willen graag het potentieel van het nieuwe werken duidelijk maken. Zoals we dat zelf ook ervaren.
Om te voorkomen dat mijn reply te veel “Wij van WC eend adviseren u WC eend” wordt nodig ik je bij deze uit om eens bij Getronics langs te komen om zelf te zien wat we doen en gedaan hebben. Kan je daarna zelf bepalen of je kromme tenen moet houden 😉
Alphons Evers
Getronics
dinsdag, 26 januari, 2010 at 8:46
een mooie reactie. Dank je wel. Het gaat mij er niet om Getronics op de slachtbank te leggen, maar om het vakgebied te beschermen waar ik me als ambassadeur medeverantwoordelijk voor voel. Laat ik beginnen met: ik neem jouw uitnodiging graag aan. Sterker nog ik zou graag KPN willen toevoegen aan mijn reeks cases en daarover ook publiceren (mits ik de juiste mensen kan spreken). Laten we dat aspect ‘offline’ nemen. Je kunt me mailen: dik.bijl@nieuw-werken.nl.
Mijn blog ging over Getronics: niet als bedrijfsonderdeel dat zelf HNW implementeert, maar als bedrijf dat HNW in de markt zet in de richting van zijn klanten. Gewoon om er business mee te doen en mee te liften op de HNW hype. Op zichzelf niets mis mee. Als HNW adept was en ben ik blij met de aandacht die jullie aan het begrip geven. Ik refereer in mijn blog uitsluitend aan jullie eigen (marketing)communicatie. En die vind ik eerlijk gezegd niet erg handig; tenminste niet voor de zuiverheid van het vakgebied HNW.
Aan de bovenkant hebben jullie alles over HNW goed inclusief de vier gebieden die ik zelf ook onderken: ICT, Huisvesting/fysieke werkplek, Organisatie en Mens. Helemaal goed en ook een leuke test. Maar daaronder zaten drie zaken waarbij mijn alarmbellen afgingen.
1) jullie geven op je eigen website (zie link in blog) zelf slechts twee praktijkvoorbeelden van HNW en beide gaan over IP telefonie. Ik vind dat IP telefonie net zover afstaat van HNW als in hoogte verstelbare bureaus.
2) In het artikel in Computable wordt ICT als pijler vervangen door infrastructuur, en organisatie door de veranderorganisatie om die infrastructuur te implementeren. Dat doet toch echt geen recht aan de ICT factor (digitaliseren van informatie, virtualiseren van communicatien en samenwerking, optimaliseren van bedrijfsprocessen en nieuwe werkvormen door technologie aka Web 2.0). En juist het veranderen van de staande organisatie is nodig om ook in het ‘mentale gebouw’ ruimte te scheppen om mensen beter tot hun recht te laten komen. En de factor mens komt er in Harm’s stuk wel heel erg bekaaid af.
3) Er wordt gesproken over 40 projecten. Ik begrijp nu dat jullie dat bedoelen in en bij jullie eigen organisatie. Maar dat lijkt me toch 1 project of 1 programma. Natuurlijk bestaat dat uit tig onderdelen. Maar Rabo Unplugged of SNS Reaal Het Nieuwe Werken wordt toch echt als 1 project/programma gezien. En dus wekten jullie – bij mij ieg – de schijn dat jullie al heel veel ervaring hadden met HNW bij jullie klanten.
Het zou mooi zijn als jullie in je communicatie wat helderder zijn in wat HNW is, waarom en hoe je het zelf implementeert (helemaal goed!) en dat jullie daarin in het veld bij de klanten een onderdeel voor je rekening nemen, namelijk de infrastructuur onder de ICT toepassingen. Communiceer dan ook dat jullie voor de complete reikwijdte van HNW partneren met bedrijven als X (kantoorarchitecten), Y (BPM/BI/Communication&Collaboration leveranciers), en Z (HRM, organisatiedeskundigen, veranderkundigen, communicatie experts).
Tot slot: de andere Sam heeft misgegokt. Jullie hebben wel gereageerd. Chapeau!
dinsdag, 26 januari, 2010 at 10:21
Mij bekroop hetzelfde gevoel. Van Getronics zal het niet komen. Typisch gevalletje van “Het Nieuwe Werken in oude vaten” vrees ik.
dinsdag, 26 januari, 2010 at 13:34
Het nieuwe werken is een veel koppig monster, dat blijkbaar vatbaar is voor interpretatie. Vrij gebruikelijk bij concepten die dicht bij een ideologie – lees ideaalbeeld – komen. Logisch dat er dan stromingen ontstaan en die zijn ook in de markt te onderscheiden.
Het is duidelijk dat sommige ondernemingen – waaronder Getronics – de business drivers als belangrijkste instrumenten voor de implementatie van “Het Nieuwe Werken” gebruiken. Vanuit het oogpunt van ondernemerschap een verstandige keuze. Kostenreductie en duurzaamheid zetten beide in op het op lange termijn gezond blijven van de onderneming.
Natuurlijk zijn er andere implementatie modellen. Langs de as van cultuur en organisatie worden andere resultaten bereikt. Dit model veronderstelt op zijn minst een gezond draagvlak van de lijn organisatie, geduld en diepe zakken.
Getronics neemt het voortouw in het implementeren van nieuwe werkplek omgevingen in haar eigen organisatie en laat op haar eigen manier aan de buitenwereld zien welke resultaten daarmee kunnen worden bereikt.
Dat de mens / medewerker centraal staat in de werkomgeving is niet het primaat van “Het Nieuwe Werken”. Nuances zijn nodig; Consultants zullen nu eenmaal anders met “Het Nieuwe Werken” omgaan dan financiële afdelingen. Service en support desks zullen beslist andere eisen stellen aan de optimale werkomgeving dan bijvoorbeeld demand-managers. Dat we instaat zijn anders en efficiënter samen te werken en informatie uitwisselen is tenslotte voornamelijk te danken aan de beschikbare technologie en wie bouwt er nu een huis zonder er eerst een degelijk fundament onder te leggen.
Kortom, als het over een containerbegrip als “Het Nieuwe Werken” gaat kan je bedrijven wel langs een meetlat leggen over de wijze van interpretatie, maar dan moet op zijn minst duidelijk zijn wat die meetlat dan wel is.
Los van de geloofsovertuiging van een ieder individueel lijkt ieder commentaar daardoor eerder ingegeven door motieven van persoonlijke en commerciële, dan van inhoudelijke aard en dat is jammer voor de kwaliteit van de discussie.
dinsdag, 26 januari, 2010 at 13:35
Natuurlijk is HNW breder dan een IPT project. Een dergelijk project kan echter deel uitmaken van een breder HNW programma. De vraag is dus in hoeverre daar bij de genoemde organisaties (BDO, Hanzehogeschool) sprake van is. Het zijn nogal ‘oude’ referentiecases, dus het zou zo maar kunnen.
Een aantal jaar geleden heb ik bij KPN leiding mogen geven aan de ontwikkeling en initiële uitrol van nieuwe ICT voorzieningen (IPT, bellen met je PC, presence, chat, webcam, webcollaboration e.d). Daarbij hadden we HNW nog niet in het vizier. De doelstelling was vooral om een showcase te hebben (‘practice what you preach’) en om leerervaringen op te doen en te delen. In deze opzet is het programma geslaagd.
Ware dit ICT programma gezwaluwstaart met programma’s gericht op ‘huisvesting’ en ‘mens’ (zoals Dik noemt in zijn overigens uitstekende boek ‘Aan de slag met HNW’) dan was er destijds als sprake geweest van een HNW programma. Ik begrijp dat het huidige HNW programma binnen KPN alle drie aspecten adresseert.
met vriendelijke groet
Martin van Werkum
dinsdag, 26 januari, 2010 at 8:11
Dik,
Toch even reply namens Getronics. Ik snap een aantal beschrijvingen en reacties maar veel ervan is voor mij als direct betrokkene wat kort door de bocht. Er is een fundamentele verandering bij KPN/Getronics die breed door onze organisatie heen is geïnitieerd, en dan hebben we het niet alleen over een flexibel kantoorconcept.
Kort en krachtig: Getronics ziet het nieuwe werken echt wel breeder dan IP telefonie. Voor Getronics is het nieuwe werken een manier om werken leuker, effectiever en efficienter te maken voor zowel de organisatie maar vooral voor de medewerker. Een manier van werken die mij als inidvidu binnen een aantal kaders de vrijheid geeft om mijn werk te doen op de manier waarop ik dat het prettigste vind. De medewerker centraal stellen omdat je erin gelooft dat als die medewerker uiteindelijk persoonlijk goed presteert dat niet alleen hem ten goede komt, maar dat ook beter resultaat oplevert voor de organisatie waarin zijj werkzaam is.
Dat is voor Getronics het nieuwe werken.
Daarin zijn een aantal componenten te onderscheiden zoals die ook in de beschreven scans naar voren komen. Laten we duidelijk zijn: Getronics is en blijft een leverancier van IT en Telecom diensten. Dus een cultuuromslag realiseren bij onze klanten is niet onze core dienstverlening en zal dat ook niet snel worden. Veel van onze klanten werken echter nog op de oude manier en zijn op zoek naar de verandering en de belofte die het nieuwe werken in zich draagt. Wij willen en kunnen ze daarbij helpen, om zeg maar het nieuwe werken laten werken en dan met name de ICT-component daarvan faciliteren.
De blog van onze collega Harm in de Computable gaat daar ook ten dele over het feit dat Het Nieuwe Werken nog te vaak 1:1 geassocieerd wordt met alleen kostenbesparing.
Het centraal stellen van de medewerker, het veranderen van de fysieke werkplekomgeving voor de meerderheid van de eigen Getronics populatie, het trainen van management, de focus op de cultuurverandering, het aanpassen van formats voor persoonlijke plannen en ja ..ook het beschikbaar stellen van een scala aan ICT tools kortom veel activiteiten en we zijn er als Getronics doorheen gegaan en doen dat nog steeds. Een groot deel van die 40 genoemde projecten gaan daarover en zijn gericht op Getronics en in het kader van practice what you preach.
Het nieuwe werken gaat niet over (IP) technologie, o.a. technologie maakt het mogelijk en daar wil Getronics een rol in spelen. Dat we er daar niet mee zijn dat weten we uit ervaring. Het is juist de reden dat in ons advieswerk de nadruk ligt op de randvoorwaardelijkheid van cultuur en organisatie-aspecten. Meer nog dan alleen de nadruk op technologie. Best vreemd voor een ict provider. Het verbeterpotentieel dat Getronics hierin kan bieden (om maar in de factor4 terminologie te blijven) ligt met name op de technologie-as; zoeken, vinden, samenwerken, communiceren. Dit alles op je eigen werkplek, snel en overal.
Een groot deel van de zakelijke klanten, werkt nog op “de oude manier” waar “vertrouwen is goed maar controle is beter” vaak nog de boventoon voert waar de mogelijkheden van technologie nog onvoldoende gebruikt worden en er meestal nog een spanning heerst tussen de manier waarop er gewerkt moet worden en de manier waarop mensen dat graag zelf het liefste zouden willen.
Voor veel van dergelijke organisaties verzorgen wij vandaag de dag IT en Telecom. Met onze campagne en in ons werk willen graag het potentieel van het nieuwe werken duidelijk maken. Zoals we dat zelf ook ervaren.
Om te voorkomen dat mijn reply te veel “Wij van WC eend adviseren u WC eend” wordt nodig ik je bij deze uit om eens bij Getronics langs te komen om zelf te zien wat we doen en gedaan hebben. Kan je daarna zelf bepalen of je kromme tenen moet houden 😉
Alphons Evers
Getronics
dinsdag, 26 januari, 2010 at 9:46
een mooie reactie. Dank je wel. Het gaat mij er niet om Getronics op de slachtbank te leggen, maar om het vakgebied te beschermen waar ik me als ambassadeur medeverantwoordelijk voor voel. Laat ik beginnen met: ik neem jouw uitnodiging graag aan. Sterker nog ik zou graag KPN willen toevoegen aan mijn reeks cases en daarover ook publiceren (mits ik de juiste mensen kan spreken). Laten we dat aspect 'offline' nemen. Je kunt me mailen: dik.bijl@nieuw-werken.nl.
Mijn blog ging over Getronics: niet als bedrijfsonderdeel dat zelf HNW implementeert, maar als bedrijf dat HNW in de markt zet in de richting van zijn klanten. Gewoon om er business mee te doen en mee te liften op de HNW hype. Op zichzelf niets mis mee. Als HNW adept was en ben ik blij met de aandacht die jullie aan het begrip geven. Ik refereer in mijn blog uitsluitend aan jullie eigen (marketing)communicatie. En die vind ik eerlijk gezegd niet erg handig; tenminste niet voor de zuiverheid van het vakgebied HNW.
Aan de bovenkant hebben jullie alles over HNW goed inclusief de vier gebieden die ik zelf ook onderken: ICT, Huisvesting/fysieke werkplek, Organisatie en Mens. Helemaal goed en ook een leuke test. Maar daaronder zaten drie zaken waarbij mijn alarmbellen afgingen.
1) jullie geven op je eigen website (zie link in blog) zelf slechts twee praktijkvoorbeelden van HNW en beide gaan over IP telefonie. Ik vind dat IP telefonie net zover afstaat van HNW als in hoogte verstelbare bureaus.
2) In het artikel in Computable wordt ICT als pijler vervangen door infrastructuur, en organisatie door de veranderorganisatie om die infrastructuur te implementeren. Dat doet toch echt geen recht aan de ICT factor (digitaliseren van informatie, virtualiseren van communicatien en samenwerking, optimaliseren van bedrijfsprocessen en nieuwe werkvormen door technologie aka Web 2.0). En juist het veranderen van de staande organisatie is nodig om ook in het 'mentale gebouw' ruimte te scheppen om mensen beter tot hun recht te laten komen. En de factor mens komt er in Harm's stuk wel heel erg bekaaid af.
3) Er wordt gesproken over 40 projecten. Ik begrijp nu dat jullie dat bedoelen in en bij jullie eigen organisatie. Maar dat lijkt me toch 1 project of 1 programma. Natuurlijk bestaat dat uit tig onderdelen. Maar Rabo Unplugged of SNS Reaal Het Nieuwe Werken wordt toch echt als 1 project/programma gezien. En dus wekten jullie – bij mij ieg – de schijn dat jullie al heel veel ervaring hadden met HNW bij jullie klanten.
Het zou mooi zijn als jullie in je communicatie wat helderder zijn in wat HNW is, waarom en hoe je het zelf implementeert (helemaal goed!) en dat jullie daarin in het veld bij de klanten een onderdeel voor je rekening nemen, namelijk de infrastructuur onder de ICT toepassingen. Communiceer dan ook dat jullie voor de complete reikwijdte van HNW partneren met bedrijven als X (kantoorarchitecten), Y (BPM/BI/Communication&Collaboration leveranciers), en Z (HRM, organisatiedeskundigen, veranderkundigen, communicatie experts).
Tot slot: de andere Sam heeft misgegokt. Jullie hebben wel gereageerd. Chapeau!
dinsdag, 26 januari, 2010 at 11:21
Mij bekroop hetzelfde gevoel. Van Getronics zal het niet komen. Typisch gevalletje van “Het Nieuwe Werken in oude vaten” vrees ik.
dinsdag, 26 januari, 2010 at 19:50
Thanks Martin, ik zit binnenkort eerst met Getronics en daarna hopelijk bij KPN om te kijken hoe ze HNW intern aanpakken.
dinsdag, 26 januari, 2010 at 19:56
Tja Bert,
het is toch niet zo moeilijk het veelkoppige monster te vatten. Al in mijn eerste boek van begin 2007 schreef ik – ver voor de HNW hype uit – dat de mens centraal staat en dat er 4 gebieden van interventie/aandacht zijn: ICT, Fysieke werkomgeving, Organisatie en Mens. En dat alles gaat om die mens beter tot zijn recht te laten komen in zijn/haar werk.
Dit is inmiddels redelijk gangbaar en wordt ook door Getronics onderschreven in hun test/scan. Exact dezelfde vier gebieden; en ook daar de mens centraal.
Dus zo lastig en veelomvattend is het allemaal niet.
Maar natuurlijk, HNW is geen beschermd begrip en je kunt er zelf onder verstaan wat je wilt.
dinsdag, 26 januari, 2010 at 14:34
Het nieuwe werken is een veel koppig monster, dat blijkbaar vatbaar is voor interpretatie. Vrij gebruikelijk bij concepten die dicht bij een ideologie – lees ideaalbeeld – komen. Logisch dat er dan stromingen ontstaan en die zijn ook in de markt te onderscheiden.
Het is duidelijk dat sommige ondernemingen – waaronder Getronics – de business drivers als belangrijkste instrumenten voor de implementatie van “Het Nieuwe Werken” gebruiken. Vanuit het oogpunt van ondernemerschap een verstandige keuze. Kostenreductie en duurzaamheid zetten beide in op het op lange termijn gezond blijven van de onderneming.
Natuurlijk zijn er andere implementatie modellen. Langs de as van cultuur en organisatie worden andere resultaten bereikt. Dit model veronderstelt op zijn minst een gezond draagvlak van de lijn organisatie, geduld en diepe zakken.
Getronics neemt het voortouw in het implementeren van nieuwe werkplek omgevingen in haar eigen organisatie en laat op haar eigen manier aan de buitenwereld zien welke resultaten daarmee kunnen worden bereikt.
Dat de mens / medewerker centraal staat in de werkomgeving is niet het primaat van “Het Nieuwe Werken”. Nuances zijn nodig; Consultants zullen nu eenmaal anders met “Het Nieuwe Werken” omgaan dan financiële afdelingen. Service en support desks zullen beslist andere eisen stellen aan de optimale werkomgeving dan bijvoorbeeld demand-managers. Dat we instaat zijn anders en efficiënter samen te werken en informatie uitwisselen is tenslotte voornamelijk te danken aan de beschikbare technologie en wie bouwt er nu een huis zonder er eerst een degelijk fundament onder te leggen.
Kortom, als het over een containerbegrip als “Het Nieuwe Werken” gaat kan je bedrijven wel langs een meetlat leggen over de wijze van interpretatie, maar dan moet op zijn minst duidelijk zijn wat die meetlat dan wel is.
Los van de geloofsovertuiging van een ieder individueel lijkt ieder commentaar daardoor eerder ingegeven door motieven van persoonlijke en commerciële, dan van inhoudelijke aard en dat is jammer voor de kwaliteit van de discussie.
dinsdag, 26 januari, 2010 at 20:56
Tja Bert,
het is toch niet zo moeilijk het veelkoppige monster te vatten. Al in mijn eerste boek van begin 2007 schreef ik – ver voor de HNW hype uit – dat de mens centraal staat en dat er 4 gebieden van interventie/aandacht zijn: ICT, Fysieke werkomgeving, Organisatie en Mens. En dat alles gaat om die mens beter tot zijn recht te laten komen in zijn/haar werk.
Dit is inmiddels redelijk gangbaar en wordt ook door Getronics onderschreven in hun test/scan. Exact dezelfde vier gebieden; en ook daar de mens centraal.
Dus zo lastig en veelomvattend is het allemaal niet.
Maar natuurlijk, HNW is geen beschermd begrip en je kunt er zelf onder verstaan wat je wilt.
dinsdag, 26 januari, 2010 at 14:35
Natuurlijk is HNW breder dan een IPT project. Een dergelijk project kan echter deel uitmaken van een breder HNW programma. De vraag is dus in hoeverre daar bij de genoemde organisaties (BDO, Hanzehogeschool) sprake van is. Het zijn nogal 'oude' referentiecases, dus het zou zo maar kunnen.
Een aantal jaar geleden heb ik bij KPN leiding mogen geven aan de ontwikkeling en initiële uitrol van nieuwe ICT voorzieningen (IPT, bellen met je PC, presence, chat, webcam, webcollaboration e.d). Daarbij hadden we HNW nog niet in het vizier. De doelstelling was vooral om een showcase te hebben ('practice what you preach') en om leerervaringen op te doen en te delen. In deze opzet is het programma geslaagd.
Ware dit ICT programma gezwaluwstaart met programma's gericht op 'huisvesting' en 'mens' (zoals Dik noemt in zijn overigens uitstekende boek 'Aan de slag met HNW') dan was er destijds als sprake geweest van een HNW programma. Ik begrijp dat het huidige HNW programma binnen KPN alle drie aspecten adresseert.
met vriendelijke groet
Martin van Werkum
dinsdag, 26 januari, 2010 at 20:50
Thanks Martin, ik zit binnenkort eerst met Getronics en daarna hopelijk bij KPN om te kijken hoe ze HNW intern aanpakken.
maandag, 20 september, 2010 at 18:54
Dag Dik,
Tijdje geleden dat we deze discussie voerden. Benieuwd naar je ervaringen bij KPN/Getronics.
Inmiddels ben ik al weer een half jaartje aan de slag als manager ICT Infrastructuur Services bij de ANWB, waar we elkaar a.s. maandag lijken te gaan ontmoeten.
Mijn inbreng voor HNW bij ANWB is tweeledig:
1. Vanuit mijn functie zie ik het als mijn verantwoordelijkheid om obv een visie en stapsgewijze veranderingen ervoor te zorgen dat HNW wordt enabled door de ICT.
2. Als ervaringsdeskundige en als manager aanzwengelen en invulling geven aan de verandering in de mentale en fysieke werkomgeving.
Tot maandag!
woensdag, 27 januari, 2010 at 10:32
Komt op me over als een typisch geval van definitie kwesties als ik het stuk en de reacties lees. Vanuit Dik’s definitie zijn er maar 2 bedrijven die HNW invoeren. Jammer, want voor mijn boek heb ik er echt veel meer gesproken, zowel die bezig zijn, maar ook die er helemaal voor werken.
Ik denk dat er geen organisatie zo ver gaat als Seats2Meet bijvoorbeeld. Daar kan zelfs Microsoft niet aan tippen. En als ik hoor dat nog geen 20% van de Interpolis mensen ‘regelmatig flexibel werkt’ vraag ik me af of dat nu zo’n super succes verhaal is. Dan doet HP het toch beter en die zijn niet eens zo ver gegaan met de invoering (niet alles flex).
HNW is en blijft een definitie kwestie van een niet beschermde naam. Ook de term project is niet beschermd, Getronics praat over kleine projecten, Dik over grote programma’s (je had kunnen indenken dat daar het verschil in zat…)
woensdag, 27 januari, 2010 at 10:48
ha dik! Wel wat last van wintertenen wellicht maar kromme tenen zijn niet helemaal terecht of op zijn zachtst gezegd wat voorbarig. Goed je hebt gelijk met je kritiek op G….ze doen oude wijn in nieuwe zakken en maken daar reclame voor. So what?! doen we allemaal….een mogelijkheid voor jou(en een plicht als ambassadeur van HNW lijkt me) zou kunnen zijn om te zien of de terminologie die gebruikt wordt niet voor misverstanden zorgt in deze. Je suggereert dat de mensen bij G. geen rol spelen maar wellicht zitten ze bij Harm W. wel in de organisatie? De oplossing om hierachter te komen lijkt me om de link van Factor 4 index te sturen en deze door zijn” örganisatie” te laten invullen…zo kunnen wij en hijzelf erachter komen of er bij G. ook mensen werken met idee over het nieuwe werken…
groet,
jan eikelenboom
PS. ik heb die index aan ons personeel gestuurd ter invulling…ben benieuwd naar de uitkomsten!
woensdag, 27 januari, 2010 at 11:32
Komt op me over als een typisch geval van definitie kwesties als ik het stuk en de reacties lees. Vanuit Dik's definitie zijn er maar 2 bedrijven die HNW invoeren. Jammer, want voor mijn boek heb ik er echt veel meer gesproken, zowel die bezig zijn, maar ook die er helemaal voor werken.
Ik denk dat er geen organisatie zo ver gaat als Seats2Meet bijvoorbeeld. Daar kan zelfs Microsoft niet aan tippen. En als ik hoor dat nog geen 20% van de Interpolis mensen 'regelmatig flexibel werkt' vraag ik me af of dat nu zo'n super succes verhaal is. Dan doet HP het toch beter en die zijn niet eens zo ver gegaan met de invoering (niet alles flex).
HNW is en blijft een definitie kwestie van een niet beschermde naam. Ook de term project is niet beschermd, Getronics praat over kleine projecten, Dik over grote programma's (je had kunnen indenken dat daar het verschil in zat…)
woensdag, 27 januari, 2010 at 11:48
ha dik! Wel wat last van wintertenen wellicht maar kromme tenen zijn niet helemaal terecht of op zijn zachtst gezegd wat voorbarig. Goed je hebt gelijk met je kritiek op G….ze doen oude wijn in nieuwe zakken en maken daar reclame voor. So what?! doen we allemaal….een mogelijkheid voor jou(en een plicht als ambassadeur van HNW lijkt me) zou kunnen zijn om te zien of de terminologie die gebruikt wordt niet voor misverstanden zorgt in deze. Je suggereert dat de mensen bij G. geen rol spelen maar wellicht zitten ze bij Harm W. wel in de organisatie? De oplossing om hierachter te komen lijkt me om de link van Factor 4 index te sturen en deze door zijn” örganisatie” te laten invullen…zo kunnen wij en hijzelf erachter komen of er bij G. ook mensen werken met idee over het nieuwe werken…
groet,
jan eikelenboom
PS. ik heb die index aan ons personeel gestuurd ter invulling…ben benieuwd naar de uitkomsten!
woensdag, 3 februari, 2010 at 10:11
Hi Dik,
Je bent toch zelf ook in het gat van HNW gesprongen? Klanten zijn prima in staat het kaf van het koren te scheiden.
groet, Marianne Sturman, Directeur Moneypenny
woensdag, 3 februari, 2010 at 11:11
Hi Dik,
Je bent toch zelf ook in het gat van HNW gesprongen? Klanten zijn prima in staat het kaf van het koren te scheiden.
groet, Marianne Sturman, Directeur Moneypenny
woensdag, 11 augustus, 2010 at 15:08
@marianne, ben het helemaal met je eens..zeker na jullie “debat” te hebben gezien op youtube. Dik je bent ook op eigen wijze in het hnw gesprongen en je doet het meer integer dan G… maar als zelf benoemde Ambassadeur zou ik me verre van dit soort markt-over beschermende-mijn stek, kritiek houden. Overigens vind ik bij niemand iets terug van het fysieke aspect aangaande de evolutie van onze werkplek!? iedereen heeft iets over de mens en de techniek te vertellen (belangen in software ontwikkelaars o.i.d?) maar weinig tot niets over de werkomgeving al is die thuis! (leuke fotoreportage) Verder vind ik het idee vragen te stellen teneinde tot een aanpak te komen om je verder te ontwikkelen interessanter dan als “specialist” te komen vertellen hoe en wat. Ervaringsdeskundige klinkt beter. En vervolgens kiezen waar je kracht ligt als adviseur dat zou Getronics moeten doen.
tot horens..