Leermomenten Werken Nieuwe Stijl
Voor Werken Nieuwe Stijl (affiliate link) heb ik veel organisaties geïnterviewd, zoals hopelijk inmiddels bekend. Het is niet in alle gevallen mijn visie op Het Nieuwe Werken, hoewel het natuurlijk onmogelijk is niet een bepaalde ‘bias’ te hebben als je interviews interpreteert en bepaalde zaken besluit wel of niet op te nemen in het boek. De bedoeling was om een zo breed mogelijk palet aan meningen te geven over partijen die echt zelf op andere manieren zijn gaan werken, waarbij ik ook expliciet heb gekozen voor een hele brede definitie van Het Nieuwe Werken.
Graag wil ik met jullie de voor mij opvallendste zaken die ik heb geleerd rondom het boek delen. De mooiste quotes, de grote tegenstrijdigheden, de zaken die mij het meest zijn opgevallen en bijgebleven.
Ik heb dit geheel ook al in een presentatie gezet, die ik bij de launch van het boek heb laten zien. Daar heb ik ook een ‘web versie’ van gemaakt, want een goede presentatie is normaal niet te volgen zonder het verhaal.
Maar wat waren voor mij de meest opvallende zaken bij de research voor Werken Nieuwe Stijl?
Het belangrijkste was dat iedereen het anders definieerde, daar waar je de ‘enge’ definitie hebt zoals Microsoft deze heeft neergelegd spreken andere partijen bijvoorbeeld over de opkomst en integratie van zelfstandigen of het ‘zelfroosteren’ als vormen van het nieuwe werken.
De mooiste quote die ik ben tegen gekomen vond ik persoonlijk van Maarten van Noort. Hij staat ook in de presentatie, maar hij geeft erg goed weer waar Het Nieuwe Werken om gaat:
“De eerste keer dat je medewerkers op een mooie dag om 14:00 zeggen: wij gaan naar het strand slik je even. Als op het eind van de maand de deadlines gehaald zijn en ook de kwartaalcijfers zijn goed, waar zeuren we dan over?”
Technologie
Op technologisch gebied was opvallend dat veel mensen over Sharepoint spraken, maar ik de eerste gebruiker zonder belang nog moet tegen komen die er positief over is. Het is opvallend hoeveel mensen dergelijke technologie zien als een voorbeeld van Het Nieuwe Werken, maar hoe weinig er vaak echt mee gewerkt wordt.
Ook bijzonder opvallend was het feit dat iedereen eigenlijk stelde dat we uiteindelijk naar een technologie democratie toe gaan. ‘Als je iemand verantwoordelijk maakt voor zijn resultaat, moet je hem de mogelijkheid geven zijn eigen gereedschap te kiezen’ kwam in verschillende varianten vaak langs. Toch sprak niemand over Dataportability en open standaarden, daar was men niet mee bezig. Opvallend als je bedenkt dat elke partij ook aangaf dat de technologie van nu niet die van over vijf jaar was, maar men dus toch het risico neemt van een vendor lock in. Een veel gehoord argument was: het staat in ‘the cloud’ dus is toch wel toegankelijk, maar dat is natuurlijk niet zo. Als de data niet in een open standaard is opgeslagen loop je het risico dat de overstapkosten extreem zijn. Dat was op technologie gebied misschien wel het meest opvallende. Op het gebied van veiligheid vond ik een uitspraak van Bob van der Gaft van het ministerie van Justitie erg mooi.
‘Er is geen plek in Nederland waar zoveel vertrouwelijke gegevens zijn als bij ons. Het laatste wat je kan hebben is dat bekend wordt dat wij een onderzoek doen naar bepaalde criminelen omdat iets gelekt is vanuit een slecht beveiligd systeem. Dus als wij geloven dat het goed te beveiligen is en je toch op afstand kan werken, dan moeten andere partijen niet zeuren’.
Faciliteiten
Op faciliteit gebied viel het op dat slechts één partij (Wortell) aangaf dat het nieuwe pand echt nodig was voor de mindset te veranderen. ‘Als je iets van iemand afneemt, en zelfs die bureaulade onder het bureau is iets afnemen, moet je dat compenseren met een kado’tje’ werd daar gezegd. De andere partijen geloven dat ze het ook hadden gekund zonder een nieuw hoofdkantoor, maar in de praktijk blijkt bij de partijen die dus niet verhuizen dat dat heel lastig is. Tenzij je zoals bijvoorbeeld HP in één klap 50% van je kantoorruimte weg doet, dat is ook wel een symbool. De kaasschaaf methode werkt meestal veel minder.
Ook opvallend is dat faciliteiten als heel belangrijk worden genoemd, maar aan de andere kant er soms ook op beknibbeld wordt. Het viel mij bijvoorbeeld op dat ze bij Microsoft in Nederland een barista hadden, wat natuurlijk top is. Daarvoor moeten mensen dan echter wel betalen, wat ik weer heel vreemd vond. Betalen voor koffie, ook al is die van sublieme kwaliteit, lijkt me niet meer van deze tijd. Als je bedenkt dat slechts een heel beperkt aantal mensen nog dagelijks op kantoor is kan je toch juist ook duurdere koffie schenken? Immers, de rest drinkt het op eigen kosten thuis of elders.
Ook heel opvallend is de hoeveelheid mensen die flexibel werkt. Je ziet dat bij een koploper als Interpolis slechts 20% flexibel werkt, en daarbij is de grens getrokken op gemiddeld 1 dag per week niet op kantoor, terwijl bij HP slechts 20% niet flexibel werkt (minimaal 80% op kantoor). Daarvan is een groot deel bij HP verplicht op kantoor te zijn, zoals de administratie en juridische afdeling. Blijkbaar is Nederland er nu klaar voor, maar zit het bij bijvoorbeeld Interpolis niet echt in de genen om niet te komen nog.
Mentaliteit & cultuur
Dit hele stuk was voor mij opvallend. Heel veel bedrijven hebben het over de medewerker en de organisatie. Dit terwijl als je met mensen sprak ze allemaal stelde dat de mentaliteit van de medewerker en cultuur van de organisatie gelijk moest veranderen, anders had je een probleem. Toch werden in veel projecten de mens en de organisatie los gezien, vanuit het model dat een consultant zo bedacht had. Het viel mij op hoeveel mensen dit model dus klakkeloos volgde, terwijl ze zichzelf hierin vaak tegen spraken over de praktijk.
Hier kan heel veel over gezegd worden, de visies liepen vaak erg uit één. Sommige stelde dat iedereen zich prettig voelt in een cultuur waar hij of zij meer verantwoordelijkheid krijgt, maar anderen stelde dat er toch ook behoorlijk wat verloop was, met name van de ‘mindere goden’ van de organisatie. Die vonden output gestuurd werken wel erg eng.
Op dit gebied vond ik vooral het interview met Ronald van den Hoff en Marielle Sijgers bijzonder. Hun visie stond namelijk voor een behoorlijk deel haaks op die van vele andere, een typisch geval van ondernemers vs managers in mijn optiek. Ronald en Marielle gaan namelijk om bestaande organisaties heen. Het veranderen van een bedrijf is te lastig, dus starten we een nieuw bedrijf dat er naast staat en de concurrentie aan gaat met het bedrijf. Het innoveren in de keten is vaak te traag, dus gaan we om de hele keten heen. Ook hun visie op samenwerken met zelfstandige kwam hierin naar voren. Je zoekt immers altijd de beste man voor de baan en die beste is meestal een zelfstandige. Daarom moet je die een integraal onderdeel van je bedrijf maken en dat kan op elke functie. Zo was het hoofd administratie bij hen op dat moment ook een ZP’er. Zoals Ronald het stelde:
‘ons hoofd administratie is er niet om de administratie te doen, maar om er voor te zorgen dat die zo efficiënt mogelijk loopt en we zo min mogelijk administratie doen. Op het moment dat ik daar een vaste kracht neer zet is die vooral bezig zijn eigen werk in stand te houden.’
Conclusie
De research naar het schrijven van Werken Nieuwe Stijl was bijzonder boeiend. Verschillende mensen, verschillende achtergronden, verschillende invalshoeken. Soms tegenstrijdig, maar dat was eigenlijk altijd te verklaren vanuit de optiek: waar komt het bedrijf vandaan en wat is de achtergrond van de persoon. Ik zou hier nog vele blogs over kunnen schrijven, maar ik weet niet of mensen daar op zitten te wachten. Daarom heb ik alle video’s die ik van de interviews gemaakt heb ook openbaar gemaakt (met toestemming natuurlijk) op www.werkennieuwestijl.nl
<a title=”Belangrijkste leermomenten Werken Nieuwe Stijl” href=”http://prezi.com/7oavqm1xgzod/werken-nieuwe-stijl/” rel=”nofollow” target=”_blank”>Werken Nieuwe Stijl</a> on <a href=”http://prezi.com” rel=”nofollow” target=”_blank”>Prezi</a>
woensdag, 21 april, 2010 at 9:10
What’s on your mind…Niet ieder bedrijf dat aan het HNW begint zal zich een nieuw pand kunnen veroorloven. Naar mijn mening kan een huidige locatie dusdanig worden aangepast dat het voldoet aan de nieuwe eisen en de ruimtes weer optimaal benut worden. Een goede interieurstylist kan daar bij helpen.
woensdag, 21 april, 2010 at 9:25
Ik vraag me af of het ooit zoveel duurder is een nieuw pand te betrekken t.o.v. het ombouwen van een oud pand. Zeker als je naar de iets langere termijn kijkt vallen die cijfers vaak uit ten positieve van nieuwbouw.
woensdag, 21 april, 2010 at 11:10
What's on your mind…Niet ieder bedrijf dat aan het HNW begint zal zich een nieuw pand kunnen veroorloven. Naar mijn mening kan een huidige locatie dusdanig worden aangepast dat het voldoet aan de nieuwe eisen en de ruimtes weer optimaal benut worden. Een goede interieurstylist kan daar bij helpen.
woensdag, 21 april, 2010 at 11:25
Ik vraag me af of het ooit zoveel duurder is een nieuw pand te betrekken t.o.v. het ombouwen van een oud pand. Zeker als je naar de iets langere termijn kijkt vallen die cijfers vaak uit ten positieve van nieuwbouw.