Zonder social media geen Het Nieuwe Werken

Social collaboration dwing je niet af

Samenwerken met social collaboration tools is dé weg zijn die we moeten bewandelen; het gaat niet vanzelf, maar ik maak me deze manier van werken graag eigen. Ik ben er van overtuigd dat ik hiermee verloren en verspilde werktijd terug win. Sterker nog: ik denk dat ik er zelfs extra tijd bij krijg!

20 mei 2015 door Ingeborg Bosch
Reacties gesloten
Mag ik je iets toevertrouwen?

Mag ik je iets toevertrouwen?

Als leidinggevenden het aandurven om zichzelf en hun medewerkers te vertrouwen, zijn ze waarschijnlijk ook in staat een veilige leeromgeving te creëren, geeft Annelies Rulkens-Zielman toe in haar antwoord aan Roos Wouters. Maar wat kun je als medewerker doen om zelf bij te dragen aan die veilige leeromgeving? Deel 4 van een briefwisseling.

2 april 2015 door Annelies Rulkens-Zielman
Reacties gesloten
Werkgever en werknemer

Medewerkers zijn inderdaad net kinderen

Waarom hebben leidinggevenden toch zoveel moeite een omgeving voor hun medewerkers te creëren waar zij zich durven en kunnen ontwikkelen? Als ouder weet Roos Wouters dat mijn kinderen het beste leren en zich het snelst ontwikkelen als ze zich veilig voelen. Als ze zich vertrouwd voelen en mogen experimenteren. Dat werkt met werknemers ook zo, schrijft ze terug aan Annelies Rulkens-Zielman in deel 3 van een briefwisseling.

19 maart 2015 door Roos Wouters
Reacties gesloten
Meer oog voor medewerker nodig bij HNW

Meer oog voor medewerker nodig bij HNW

Nederland is in West-Europa koploper op het gebied van Het Nieuwe Werken: in bijna 80 procent van de organisaties is flexibel werken ingevoerd. Nederlandse organisaties focussen zich hierbij echter, in tegenstelling tot de andere landen, vooral op de voordelen voor de werkgever.

16 januari 2015 door Tom Van Maris
Reacties gesloten
Het Nieuwe Werken: reken af met je mail

Het oprukkende privacyrecht; ook voor Nieuwe Werkers

Alle vormen van communicatie worden grondwettelijk beschermd, dus ook elektronische. Het brief-, telefoon- en telegraafgeheim maakt plaats voor ‘brief- en telecommunicatie-geheim’, zo blijkt uit het voorstel tot wijziging van artikel 13 van de Grondwet waarmee de Rijksministerraad onlangs instemde.

24 oktober 2014 door Victor de Pous
Reacties gesloten
De medewerker en Het Nieuwe Werken

Het Nieuwe Werken is meer dan een cadeautje!

Veel organisaties oriënteren zich momenteel op de mogelijkheden van Het Nieuwe Werken. Belangrijke vraag hierbij is waarom organisaties hiermee aan de slag willen. Een duidelijke business case en visie zijn onontbeerlijk, en dat gaat veel verder dan een besparing van vierkante meters of een vermindering van de CO2-uitstoot.

8 oktober 2014 door Martijn De Wildt
Reacties gesloten
Is Het Nieuwe Werken al weer oud?

Is Het Nieuwe Werken al weer oud?

Er zijn bedrijven waar Het Nieuwe Werken weer is teruggedraaid. Maar juist in crisistijd kun je veel baat hebben bij HNW. De productiviteit gaat omhoog en de motivatie neemt toe. Maar het vereist een hele nieuwe manier van leidinggeven. Daar is veerkracht voor nodig.

1 oktober 2014 door Sander Wijdemans
Reacties gesloten
Leidinggeven en leiderschap

Leidinggeven op afstand, hoe het wel en niet moet

Het ideaal van menig ambitieus persoon? Manager zijn! Ben je manager dan heb je het namelijk gemaakt en dat beeld creëren we maar wat graag. Dat managen echter een vak apart is, blijkt vaak genoeg.

2 juli 2014 door Marianne Sturman
Reacties gesloten
De Himalaya en Het Nieuwe Werken

De Himalaya en Het Nieuwe Werken

Wat hebben het beklimmen van de Himalaya en Het Nieuwe Werken met elkaar gemeen? En welke rol speelt online communicatie daarbij? Meer dan je denkt. Bergbeklimmer Melvin Redeker vergeleek zijn expeditie naar de Himalaya met de manier waarop organisaties omgaan met HNW.

20 juni 2014 door Gerard Bergsma
Reacties gesloten
Marketing Het Nieuwe Werken

Marketing en Het Nieuwe Werken

Juist bij Het Nieuwe Werken is het belangrijk dat u kiest voor die marketingmiddelen die bij u en uw bedrijf passen. Dit is de meest doeltreffende manier om het effect ervan zo optimaal mogelijk te laten zijn. Sander Wijdemans heeft wel een voorbeeld van een inventieve oplossing.

20 februari 2014 door Sander Wijdemans
Reacties gesloten
Effectief vergaderen door inzicht in elkaars drijfveren

Effectief vergaderen door inzicht in elkaars drijfveren

Het Nieuwe Werken gaat over andere manieren van werken, en met name om effectieve manieren van elkaar ontmoeten. Als je zorgt dat je de tijd en energie effectief benut op de momenten dat je elkaar ontmoet, dan is er meer en meer tijd, ruimte en vrijheid buiten de vergaderingen om tot resultaat te komen, ondervindt Richard Wibbelink.

11 februari 2014 door Richard Wibbelink
Reacties gesloten
ICT, de wet en Het Nieuwe Werken

2014: Is Het Nieuwe Werken ook dit jaar een blijvertje?

Er is veel gezegd, geschreven en gediscussieerd over het bestaansrecht van Het Nieuwe Werken anno nu, met als kernvraag: is HNW eigenlijk niet allang achterhaald? Aan het begin van het nieuwe jaar vroeg HNWBlog het een aantal bloggers van het eerste uur, wat resulteerde in een reeks zeer interessante expertblogs. Last but not least, vindt Roos Wouters HNW een voorbeeld van een goed vernieuwingsidee dat, met een ouderwetse bril op, soms rampzalig wordt uitgevoerd. Maar of dat aan HNW ligt…?

6 februari 2014 door Roos Wouters
Reacties gesloten
De gouden formule van Het Nieuwe Werken

2014: HNW wordt volwassen – op naar een bewuster HNW!

Er is veel gezegd, geschreven en gediscussieerd over het bestaansrecht van Het Nieuwe Werken anno nu, met als kernvraag: is HNW eigenlijk niet allang achterhaald? Aan het begin van het nieuwe jaar vroeg HNWBlog het een aantal bloggers van het eerste uur, wat resulteerde in een reeks zeer interessante expertblogs. Voor 2014 ziet Lars Lutje Schipholt dat organisaties echt slagen maken en het niveau van symptoombestrijding overstijgen.

4 februari 2014 door Lars Lutje Schipholt
Reacties gesloten
Het Nieuwe Werken vraagt om alle kleuren van de regenboog: De medewerker (3)

Het Nieuwe Werken vraagt om alle kleuren van de regenboog: De medewerker (3)

Wat is het verband tussen de succesvolle implementatie van HNW en de drijfveren van medewerkers? In dit derde deel van hun drieluik verdiepen Diana Russo en Marnix van der Zalm zich aan de hand van Graves’ drijfverentheorie in de medewerker. Wat heeft die nodig om dusdanig houvast te vinden dat hij Het Nieuwe Werken kan omarmen binnen de eigen comfortzone?

Reacties gesloten
Vrijheid

Het Nieuwe Werken vraagt om alle kleuren van de regenboog: De leidinggevende (2)

Het Nieuwe Werken kan alleen vanuit alle drijfveren succesvol worden geïmplementeerd als de organisatie eerlijk is over de beweegredenen, de vorm past bij de kernwaarden en de invoering voldoende rekening houdt met het type leidinggevende en medewerker. Behalve dat het veelal een hele toer is de medewerkers ‘mee’ te krijgen, heeft vaak ook de leidinggevende moeite met HNW. Diana Russo en Marnix van der Zalm weten hoe dit te ondervangen met Graves’ drijfverentheorie.

Reacties gesloten
Het Nieuwe Werken vraagt om alle kleuren van de regenboog: De organisatie (1)

Het Nieuwe Werken vraagt om alle kleuren van de regenboog: De organisatie (1)

Succesvol HNW implementeren vraagt om eerlijkheid over de beweegredenen. Maar zijn organisaties hierin wel altijd zo eerlijk? Diana Russo en Marnix van der Zalm menen van niet. In de aanloop naar de Week van Het Nieuwe Werken een toelichting op de uiteenlopende beweegredenen voor invoering van HNW. Aan de hand van Graves’ drijfverentheorie.

Reacties gesloten
Marktdenken en Het Nieuwe Werken

Marktdenken en Het Nieuwe Werken

Eigenlijk verschillen volwassenen tegenwoordig niet veel van kleuters. Ze kunnen de verleiding niet weerstaan en verkiezen kortetermijnprofijt boven een duurzaam, algemeen- of bedrijfsbelang. En niet alleen de snelle zaken- en bankjongens gaan voor de instant bevrediging en hoofdprijs, ook schoolbesturen, woningbouwcorporaties, gemeenten en overheden kunnen slecht alleen worden gelaten met een spekkie voor het bekkie. Wat er in ze is gevaren? Door emoties bevangen marktdenken, stellen Roos Wouters en Jan Wever.

15 oktober 2013 door Roos Wouters
Reacties gesloten
Koffie als motor van Het Nieuwe Werken

Waar is toch die koffieautomaat?

Bij de introductie van Het Nieuwe Werken verdwijnt de koffieautomaat in figuurlijke zin, terwijl deze juist zo belangrijk is voor het teamgevoel. Dus niet langer moet het management nadenken over de reguliere overleggen, juist de informele ‘koffieautomaatmomenten’ behoeven aandacht, vindt Ruben van der Laan. Door dit op een ludieke manier in te kleden, een manier bovendien die het belang ervan onderstreept, kan veel koffieleed worden voorkomen.

3 oktober 2013 door Ruben Van der Laan
Reacties gesloten