Als je helemaal opnieuw zou mogen beginnen, zou je het dan weer zo doen?
Organisaties en managers richten zich veelal op het verbeteren van het functioneren van medewerkers. Productievere werknemers komen de organisatie immers ten goede. Er wordt echter nog veel meer bereikt wanneer medewerkers deel gaan uitmaken van het collectieve brein van een organisatie, stelt Bas Hoorn. Aan de hand van de theorie van Michael Hammer een handleiding.
Reacties geslotenCommuniceren en Het Nieuwe Werken
Niet alleen de communicatiemuren tussen afdelingen beslechten, maar ook de communicatie tussen de hiërarchieën binnen de organisatie bevorderen. Het klinkt bijna als een utopie. Verre van, betoogt Aad van den Kieboom, met een Social Business Netwerk verloopt dit eenvoudig, open en op natuurlijke wijze.
Reacties geslotenGeen wettelijk recht op Het Nieuwe Werken
Terwijl er in de Tweede Kamer stemmen opgaan om individuele werknemers sterke rechten te geven ten aanzien van de invoering van plaats- en tijdonafhankelijk werk, stelt Mr. Victor de Pous juist dat een strategische, succesvolle implementatie van Het Nieuwe Werken zich niet juridisch laat afdwingen. Neem alleen al het feit dat de invoering van HNW een uiterst strategische beleidsbeslissing betreft, die organisatiebreed in allerhande gebieden doorwerkt. Geen sinecure.
Reacties geslotenWaarom het niets wordt met Het Nieuwe Werken: de hype (1)
In deze septembermaand zal John Lasschuit elke donderdag zijn licht laten schijnen op ‘de hype’ die Het Nieuwe Werken is geworden. In de vier delen bespreekt hij achtereenvolgens die hype, Werken 3.0, keuzevrijheid en vertrouwen. Dit keer de dilemma’s die de manager met betrekking tot HNW kan ervaren en hoe die kunnen worden getackeld. Want, misverstand: Het Nieuwe Werken staat niet gelijk aan flexwerken.
Reacties geslotenGouden kettingen, schijnzekerheid
Veel werknemers zitten al stil sinds 2008. Ze zijn gestopt zich te ontplooien, mogen geen opleidingen meer volgen, salarissen zijn bevroren en de korte termijn is het enige dat nog telt. Maar heeft dit gedrag van kuddedier, gemakzuchtig geklaag en blijven wachten tot het overwaait iemand iets gebracht? Nee toch zeker, vindt Pauline Huijzer. Het is tijd te beseffen dat de wereld niet meer zo wordt als voorheen. Maar is dat wel zo erg?
Reacties geslotenMet je kop in het zand door het nieuwe arbeidsland
Juridische normering vraagt per organisatie om extra aandacht en is bovenal onvermijdelijk. Want zijn werkgevers zich wel voldoende bewust van de risico’s van werken op afstand in relatie tot digitale technologie en automatische gegevensverwerking, vraagt Mr. Victor de Pous zich af. Daarbij denkt hij aan het voorkomen van softwarepiraterij of privacyinbreuk. En het beschermen van commerciële en technische knowhow. De ins en outs.
Reacties geslotenJongere medewerker wil terug naar kantoor om oudere collega’s te ontmoeten (2)
Hoe kunnen organisaties helpen de verschillen tussen generaties te overbruggen en hen effectief laten samenwerken? Een debat tussen Thijs Huis in ’t Veld, Senior Consultant bij IPMMC Consult, Marjette Slijkhuis, docent Toegepaste Psychologie Hanzehogeschool Groningen, Bianca Krijgsman – Van Gulik, Directeur Nederland van Steelcase Solutions enTanja Schmitz, Regional Deversity Manager bij Siemens onder leiding van Aart Bontekoning. ‘Het kantoor als tweede thuis is niet de oplossing.’
Reacties geslotenDe vergeten succesfactor bij HNW: regel ondernemerschap
Veel organisaties dromen van meer verantwoording lager in de organisatie, maar de praktijk is weerbarstig. Leiderschap heeft meer grijze dan groene randjes, en de gripreflex blijft nieuwe organisatievormen als Het Nieuwe Werken in de weg staan. Wilco van Gelderen weet hoe dit aan te pakken met als resultaat Het Nieuwe Werken in de meest pure vorm.
Reacties geslotenHoe stuur je effectief op output?
De karavaan van Het Nieuwe Werken trekt zijn spoor door het land, samen met een pleidooi voor outputsturing. Dit besturingsmodel biedt een verantwoordingskader om medewerkers tijd- en plaatsonafhankelijk te laten werken. Een goed idee? Ja, zeggen veel pleitbezorgers van HNW, het model geeft de medewerker de ruimte die hij mist. Bedrijfseconomen zijn niet tegen, want de overhead krimpt. Nee, vindt Maarten de Winter, outputsturing leidt vaak tot verminderde samenwerking en afnemende effectiviteit van de organisaties die het invoeren. Om van Het Nieuwe Werken een succes te maken is een ander sturingsmodel nodig.
Reacties geslotenZonder Japanse mentaliteit geen Het Nieuwe Werken
Wat zou er gebeuren als de Nederlandse werknemer voortaan het arbeidsethos van de gemiddelde Japanner tentoon zou spreiden, vraagt Sjoerd Gerritsen zich af. Allereerst zou er natuurlijk veel en veel harder gewerkt worden in ons land, maar zou het niet ook ten goede komen van Het Nieuwe Werken? Absoluut! Dus wie durft zijn hoofd boven het maaiveld uit te steken?
Reacties geslotenHeeft u al een flexibel HNW-supportovereenkomst?
Een flexibel HNW-supportovereenkomst is onontbeerlijk voor Het Nieuwe Werken, vindt Aad van den Kieboom. Een HNW-traject is immers voor elke organisatie verschillend. Support moet dus afgestemd zijn op de balans tussen de voorliggende veranderingseisen en het vermogen van de organisatie om deze te herkennen en op te pakken voor implementatie.
Reacties geslotenHet Nieuwe Vergaderen, 10 tips
Het lijkt tegenwoordig enkel nog te gaan om de hoeveelheid vergaderingen die er worden gehouden en hoe lang deze duren. Terwijl de focus eigenlijk zou moeten liggen op de kwaliteit van de inhoud. Het met elkaar om de tafel zitten en een agenda aflopen is dan ook maar één manier van overleggen. Er zijn er nog zo veel meer. Henk van der Steen geeft tien tips om te experimenteren met nieuwe manieren van overleg.
Reacties geslotenIs HNW op zijn retour of gewoon toe aan gezonde kritiek?
Er is veel te doen om de vraag: is Het Nieuwe Werken voltooid verleden tijd? Dat zeker niet, stelt Roos Wouters, wel vereist het Nieuw Denken. Er moet een verschuiving plaatsvinden van harde naar zachte waarden: wat is er nodig om te sturen op de loyaliteit van je medewerkers, hoe zet je hun talent en passie in ten bate van de organisatie en hoe creëer je meerwaarde voor hen en de klant?
Reacties geslotenOveral werken is de norm
Dat Het Nieuwe Werken alweer een aantal jaar bij veel bedrijven in ons land gemeengoed is, is geen nieuws. Maar wat betekent dit nu daadwerkelijk voor de mensen die in deze bedrijven werken? Robert Half deed er onderzoek naar en presenteert interessante cijfers. Stephan Renken hierover: Werken buiten werktijd in combinatie met een hogere werkdruk kan risico’s met zich meebrengen.
Reacties geslotenYahoo’s wake-up call
Mayer kwam bij Yahoo aan het roer en de wereld beefde. Althans, de wereld van Het Nieuwe Werken, want eigenhandig zorgde zij ervoor dat het thuiswerkbeleid van het bedrijf werd teruggedraaid. Moeten wij, hier in Nederland, nu met HNW mee beven? Jos van der Wielen analyseerde de situatie en zag dat het thuiswerkbeleid zoals dat door Yahoo werd gevoerd, maar bar weinig te maken heeft met het HNW-concept in onze contreien.
4 ReactiesDe 3 lessen van de invoering van Het Nieuwe werken
Verplicht veranderen, dat is wat bedrijven in principe moeten bij de invoering van Het Nieuwe Werken. Lastig. Sawan Bruins en Marileen Kan van Eurogroup Consulting vergeleken daarom het veranderingsproces van drie uiteenlopende bedrijven. En wat bleek? Eigenlijk komt de invoering van Het Nieuwe Werken in de praktijk in hoofdlijnen op hetzelfde neer. Maar wat kunnen we daarvan leren? Ze trokken drie lessen.
Reacties geslotenHet Nieuwe Werken is beginnen met goede koffie
Na bij eerste binnenkomst bij een opdrachtgever espresso uit een porseleinen kopje te hebben gekregen, wordt Nan van Grootel al na verschillende besprekingen gezien als het meubilair. ‘Nan, jij weet zelf wel waar de koffie staat, hè?’ Tekenend voor de problemen in deze organisatie, vindt Van Grootel. Ook die met betrekking tot de invoering van Het Nieuwe Werken.
9 Reacties(R)evolutie van werk
In zijn vorige week verschenen ‘(R)evolutie van werk’ stelt Bas van de Haterd dat de toekomst van werk al aanwezig is. Alleen is hij nog niet wijdverbreid. Ken jij een bedrijf dat er een zeer vooruitstrevende manier van werken op na houdt? Reageer dan. In samenwerking met Het Nieuwe Werken Blog geeft Bas van de Haterd vijf keer een gratis exemplaar weg aan de meest revolutionaire reacties.
Reacties gesloten