De genetwerkte organisatie van Het Nieuwe Werken

De genetwerkte organisatie

Hoewel de genetwerkte organisatie vooral geschikt lijkt voor kleine, innovatiegedreven organisaties en kennisnetwerken, en wellicht geen directe, pasklare oplossing voor grote, procesgestuurde organisaties biedt, zullen ook de laatste meer en meer vernetwerken en die verbinding zowel intern als extern steeds bewuster gaan organiseren. Jetske Roetman weet hoe ze dit kunnen aanpakken.

20 december 2012 door Jetske Roetman
Reacties gesloten
Kennis delen en Het Nieuwe Werken

Kennisdelen: hoe doen we dat bij Het Nieuwe Werken?

Kennis is macht. Dat was althans vroeger het geval. Tegenwoordig is kennis délen macht. Maar dan moet je elkaar wel vertrouwen. Roos Wouters weet bovendien dat kennis niet vanzelfsprekend wordt gedeeld als we elkaar ontmoeten. Hoe dan wel? Een wijze HNW-les over ‘maandagochtendgebeden’ en het ‘tikken van eitjes’.

11 december 2012 door Roos Wouters
2 Reacties
De tools van Het Nieuwe Werken

De werkvloer: spiegel van de organisatiecultuur

Winston Churchill zei het al: ‘We geven vorm aan onze gebouwen en vervolgens geven de gebouwen ons weer vorm.’ En hij heeft gelijk. Vanaf de werkvloer wordt onze organisatiecultuur bepaald, betoogt Bianca Krijgsman. Maar hoe speel je hier als manager nu op in?

27 november 2012 door Bianca Krijgsman
Reacties gesloten
De schone lakens van Het Nieuwe Werken

De 10 van HNW: Tijd om je bed te verschonen, manager! [#HNWDJZ]

In het kader van de Week van Het Nieuwe Werken behandelt HNWBlog twee weken lang in 10 blogs de verschillende aspecten en mogelijkheden van Het Nieuwe Werken. Vandaag de laatste, deel 10, waarin Nan van Grootel het gevoel van frisse lakens op een vers verschoond bed doortrekt naar de werkvloer. Hoe je daar dat nieuwe elan invoert? Zes zeer bruikbare tips!

23 november 2012 door Nan van Grootel
Reacties gesloten
De manager en Het Nieuwe Werken

De 10 van HNW: Je bent manager? Gefeliciteerd! [#HNWDJZ]

In het kader van de Week van Het Nieuwe Werken behandelt HNWBlog twee weken lang in 10 blogs de verschillende aspecten en mogelijkheden van Het Nieuwe Werken. Vandaag blog 9 waarin Maarten de Winter de vinger op de pijnlijke plek van de manager legt en de spagaat beschrijft waarin deze zich bevindt. Want: wat is zijn of haar toegevoegde waarde anno 2012 eigenlijk nog?

22 november 2012 door Maarten de Winter
Reacties gesloten
Transitiemodel Het Nieuwe Werken

De 10 van HNW: Wat te doen als Het Nieuwe Werken niet werkt? [#HNWDJZ]

Deze Week van Het Nieuwe Werken, en ook volgende week, behandelt HNWBlog in 10 blogs de verschillende aspecten en mogelijkheden van Het Nieuwe Werken. Vandaag blog 5, waarin Albert Roelofswaard en Diane Dros aan de hand van het Transitiemodel HNW laten zien wat te doen als Het Nieuwe Werken niet werkt…

8 Reacties
HR en Social Media: gebruiker, change agent en business partner

Wie moet zich met de impact van social media bezig houden? HR toch zeker!

Social media gaat voor Human Resources in het huidige en toekomstige digitale tijdperk een cruciale rol spelen. Wat kan HR verwachten? En waar kan HR goed van dienst zijn? Diana Russo zet het in een overzichtelijke analyse op een rij en blikt vooruit.

1 november 2012 door Diana Russo
2 Reacties
Business Consumerization en Het Nieuwe Werken

Business Consumerization

Anytime, anyplace en anywhere bij je documenten kunnen, niets is deze dagen belangrijker voor werknemers. Maar hoe ga je hier als werkgever op een verantwoorde manier mee om? Klaas Betzema en Karin Winters geven een voorzet voor beleid op BYOD. Met een overzicht hoe u deze Business Consumerization tot een succes maakt voor uw organisatie.

30 oktober 2012 door Klaas Betzema en Karin Winters
Reacties gesloten
Het Nieuwe Werken en leiderschap

Het Nieuwe Leiderschap

Waar voorheen de leidinggevende ervoor zorgde dat alle puzzelstukjes bij elkaar kwamen, moeten teamleden er nu zelf zorg voor dragen dat ze van hun collega’s krijgen wat ze nodig hebben om de afgesproken doelen te halen. Dat vraagt om leiderschap. Klaas Betzema en Nele Manheim vertellen hoe collega’s aan te sturen die formeel op hetzelfde niveau werken als jij.

1 oktober 2012 door Klaas Betzema en Nele Manheim
3 Reacties
Het Nieuwe Werken en de verschillende manieren van denken

5 tips voor succesvol HNW bij verschillende menstypen

Ondanks alle goede stappen die al zijn gezet, is Het Nieuwe Werken voor veel leidinggevenden vaak toch nog even wennen. Reden voor Klaas Betzema en Tjalda Postma om vijf punten te belichten waarmee je HNW stapsgewijs tot een succes maakt. Zowel voor creatieve als meer gestructureerde werkers.

20 september 2012 door Klaas Betzema en Tjalda Postma
Reacties gesloten
Het Nieuwe Werken en afspraken over resultaten

Het dilemma van de manager (Deel 2)

Nadat je op talent hebt geselecteerd om je team tot topprestaties te brengen, is het tijd om goede afspraken te maken over de resultaten. Verlies daarbij niet uit het oog dat ieder mens uniek is, aldus Swier Miedema. Het ontwikkelen van je medewerkers leidt zo uiteindelijk tot een verrassend resultaat.

18 september 2012 door Swier Miedema
3 Reacties
Zo vind je talent

Het dilemma van de manager (Deel 1)

Elke dag weer staan managers voor de vraag: Hoe houd ik een goede controle op mijn team en richt ik het op prestaties, terwijl ik weet dat ik niet iedereen op dezelfde manier kan laten presteren? Swier Miedema stelt: Selecteer op talent. Dat doe je als volgt.

11 september 2012 door Swier Miedema
1 Reactie
Vijf onderwerpen waar Lean en HNW elkaar versterken

Het Nieuwe Lean (Werken): 5 onderwerpen waar HNW en Lean elkaar versterken

Zowel Lean als het Nieuwe Werken zijn in essentie allebei complexe veranderingen in werken, samenwerken, organiseren, gedragen en communiceren. Voor beide geldt dat het integrale en interdisciplinaire vraagstukken zijn. Waar kunnen ze elkaar versterken?

6 september 2012 door Albert Roelofswaard
10 Reacties
Medewerkers en een eigen vrije wil; een illusie?

Zelfkennis essentieel voor laten slagen van HNW

Medewerkers die “nieuw” gaan werken, zullen een aantal eigenschappen moeten hebben om in zo’n omgeving succesvol te kunnen zijn. Cruciaal daarin is de persoonlijke effectiviteit, betoogt Paul Ruijgrok. Daarmee gaan we uit van bewuste, pro-actieve mensen met een eigen wil. Maar bestaat de eigen vrije wil wel? En zo niet, hoe kunnen we medewerkers dan toch goed laten functioneren binnen een “nieuw”-werkende organisatie?

4 september 2012 door Paul Ruijgrok
2 Reacties
Manager overbodig bij Het Nieuwe Werken

Manager overbodig in Het Nieuwe Werken?

Een lastig thema binnen het Nieuwe Werken is de rol van de manager. Want hoe geef je leiding aan werknemers als deze niet fysiek in de buurt zijn? Sturen op louter resultaat vraagt een andere manier van leiding geven. Maar misschien vraagt HNW wel een andere manier van bedrijfsvoering. Is de manager zoals we die nu kennen nog wel ‘nodig’ in Het Nieuwe Werken?

28 augustus 2012 door Erik van Sandwijk
9 Reacties
Moderne organisatie en klanten en nieuwe werkers

Dag traditionele organisatie

De traditionele organisatie komt steeds meer onder druk te staan. En die druk komt ook nog eens van twee kanten: van klanten en van medewerkers. Het organisatienetwerk kan een oplossing bieden om, gebruikmakend van de passies en talenten van medewerkers, de (complexe) problemen van klanten en maatschappij beter aan te pakken.

23 augustus 2012 door Patrick Kenis
2 Reacties
HNW: Regulatie of inspiratie?

Het Nieuwe Werken: Regulatie of inspiratie?

Het Nieuwe Werken biedt een voortdurende uitnodiging om buiten bestaande kaders, systemen en structuren te treden. Uiteraard ontginnen we daarmee onbekend terrein. De vraag is: Zijn we bereid ons te laten inspireren door wat we misschien nog niet in vorm kennen of timmeren we bij voorbaat alles dicht met regels en richtlijnen?

21 augustus 2012 door Arnold Timmerman
4 Reacties
HNW The Next Step

Het Nieuwe Werken; the next step

Om ervoor te zorgen dat de nieuwe manier van werken echt op gaat leveren wat er van te voren van werd verwacht, moet een volgende stap gezet worden. Essentieel is dat de nieuwe manier van werken niet alleen enthousiasme oplevert bij de vrijheidszoekers en de innovatieve denkers, maar dat het gaat leven bij alle groepen medewerkers in de organisatie. De sleutel daarvoor ligt in het achterhalen van de drijfveren van de medewerkers.

15 augustus 2012 door Richard Wibbelink
Reacties gesloten