De medewerker buitenspel in Het Nieuwe Werken
Het Nieuwe Werken is niet zaligmakend voor iedereen. Het vraagt bijvoorbeeld een hogere mate van zelfredzaamheid van de medewerker dan voorheen terwijl veel mensen van nature behoefte hebben aan structuur en binding. Volgens Erik van Sandwijk is het de verantwoordelijkheid van de werkgever om de behoefte en competenties van de werknemer in kaart te brengen voordat een organisatie overstapt op Het Nieuwe Werken.
11 ReactiesVier je successen; champagnetaart [#KRHNW]
Het Nieuwe Werken Blog publiceert iedere week een of meerdere recepten uit Het Klein Receptenboek voor Het Nieuwe Werken. Deze week het laatste recept: Vier je successen met een flinke taart, een glas champagne en een dansje. Logisch? Waarom gebeurt het dan zo weinig?
Reacties geslotenWaarde toevoegen in je organisatie met behulp van je medewerkers, hoe doe je dat?
In deze spannende tijden zijn organisaties in toenemende mate op zoek naar een manier om waarde toe te voegen zodat hun diensten en producten afgenomen blijven worden. Vaak kunnen betere keuzes worden gemaakt door effectiever gebruik te maken van de hulpbronnen die reeds aanwezig zijn, maar niet ten volle benut worden. Maar hoe doe je dat dan? Hoe zorg je ervoor dat je waarde opbouwt zodat je organisatie kan groeien of soms zelfs, kan overleven?
4 ReactiesZorg goed voor je omgeving; groen ijsje [#KRHNW]
Het Nieuwe Werken Blog publiceert iedere week een of meerdere recepten uit Het Klein Receptenboek voor Het Nieuwe Werken. Deze week recept 48: Zorg goed voor je omgeving; groen ijsje. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en Het Nieuwe Werken horen bij elkaar. Wie wil dat de omgeving (klanten, partners, maatschappij) kennis en welvaart deelt, kan het zich niet veroorloven om alles voor zichzelf te houden. Wees echter kritisch op goede bedoelingen alleen.
Reacties geslotenVertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 2)
Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar ‘vertrouwen’, wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde als we zeggen dat er vertrouwen moet zijn? En vertrouwen opbouwen, hoe doe je dat dan? In een tweedelige blogreeks behandelen we beide aspecten. In dit laatste deel tips om in een virtuele werkomgeving authentiek vertrouwen te creëren en te behouden.
1 ReactieResultaatgericht Organiseren, kapstok voor Het Nieuwe Werken (3)
Sturen op resultaat is een voorwaarde voor het succes van Het Nieuwe Werken. Maar slechts weinig organisaties weten hoe dit moet. Hoogste tijd dus voor een boek over het belang en de methode van Resultaatgericht Organiseren. Dit boek is de afgelopen maanden geschreven en wordt na de zomer afgerond, maar je kunt nu al meelezen via een serie blogs op deze site. Tegelijk met deze derde blog over RGO is voor lezers van HNWblog een voorpublicatie beschikbaar gekomen die ongeveer de helft van het uiteindelijke RGO-boek beslaat.
3 ReactiesIs het einde van Het Nieuwe Werken nabij? (Deel 2)
Het Nieuwe Werken staat nu zo’n jaar of twee hoog op de agenda bij de overheid. Het rijk en de gemeenten lijken er actief mee bezig te zijn. Maar wat verandert er precies? Het lijkt bij HNW-projecten vaak meer te gaan over meubels dan over mensen. Is HNW verworden tot een feestje voor consultants en commercie? In een tweedelige blogreeks houden Davied van Berlo en Marie Louise Borsje namens Ambtenaar 2.0 een pleidooi om de werkwijze aan te pakken en niet HNW weg te stoppen in projectgroepen.
Reacties geslotenWaarom HNW niet altijd werkt. Deel III: Operationele oorzaken
Nieuwe-werken-technologien slaan helaas niet altijd aan. Junior consultant John Roo behandelt in een driedelige blogreeks de organisatorische redenen waarom HNW niet altijd werkt en legt daarbij de focus op de technologische pilaar van HNW. Hij deelt daarvoor zijn verse wetenschappelijke kennis op het gebied van Het Nieuwe Werken en organisatieverandering. Dit laatste deel gaat in op de operationele organisatorische aspecten. Worden de eindgebruikers wel betrokken bij het keuzeproces voor de nieuwe-werken-technologie? En zijn ze wel voldoende voorbereid op de nieuwe technologie?
Reacties geslotenIs het einde van Het Nieuwe Werken nabij? (Deel 1)
Het Nieuwe Werken staat nu zo’n jaar of twee hoog op de agenda bij de overheid. Het rijk en de gemeenten lijken er actief mee bezig te zijn. Maar wat verandert er precies? Het lijkt bij HNW-projecten vaak meer te gaan over meubels dan over mensen. Is HNW verworden tot een feestje voor consultants en commercie? In een tweedelige blogreeks houden Davied van Berlo en Marie Louise Borsje namens Ambtenaar 2.0 een pleidooi om de werkwijze aan te pakken en niet HNW weg te stoppen in projectgroepen.
2 ReactiesVertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)
Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar ‘vertrouwen’, wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde als we zeggen dat er vertrouwen moet zijn? Waarom is vertrouwen zo belangrijk in een (virtueel) team? En vertrouwen opbouwen, hoe doe je dat dan?
3 ReactiesWerk samen met partners; coupe d’ami [#KRHNW]
Het Nieuwe Werken Blog publiceert iedere week een of meerdere recepten uit Het Klein Receptenboek voor Het Nieuwe Werken. Deze week recept 47: Werk samen met partners; coupe d’ami. De vraagstukken waar organisaties tegenwoordig mee worden geconfronteerd, zijn zo complex dat geen enkele organisatie de kennis daarvoor in huis heeft. Dus moet er worden samengewerkt. Het liefst met een partij die een beetje op dezelfde lijn zit.
Reacties geslotenAfwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes
Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen bewust de regels omzeilen. Waar komt die wens tot afwijken vandaan? Hoe kan een organisatie daar zo goed mogelijk mee omgaan? En er profijt van hebben?
2 ReactiesHNW: Meer uitdagingen in het werk en creatievere medewerkers? [#HNWPoll]
Elke maand plaatsen we, in samenwerking met partner e-office, een poll die gerelateerd is aan nieuwe manieren van werken en organiseren. Afgelopen maand plaatsten we de volgende stelling: Het Nieuwe Werken biedt mij meer uitdaging in mijn werk waardoor ik creatiever word. Bas Krikke van e-office analyseert de poll-resultaten en geeft een aantal praktische adviezen.
Reacties geslotenWerk in uitvoering; slimme diensten en producten
Regelmatig publiceert de redactie ‘Werk in uitvoering’. Dit doet ze onder meer in nauwe samenwerking met partners en andere belangrijke spelers uit het HNW-veld. ‘Werk in uitvoering’ toont u nieuwe producten, initiatieven, diensten en events waarmee u slimmer, efficiënter of duurzamer kunt werken, reizen en organiseren.
Reacties geslotenBouw een sterk merk; merkues frites [#KRHNW]
Het Nieuwe Werken Blog publiceert iedere week een of meerdere recepten uit Het Klein Receptenboek voor Het Nieuwe Werken. Deze week recept 46 Bouw een sterk merk; merkues frites. In feite straalt het individu als merk ook af op de organisatie. Met een paar enthousiaste experts die zich sterk profileren, bouw je ook als organisatie een sterk merk op. Communiceer helder waar je voor staat, en je hebt een wereldbedrijf waar talentvolle mensen graag willen werken.
Reacties geslotenWaarom HNW niet altijd werkt. Deel II: Tactische oorzaken
Nieuwe-werken-technologieën slaan helaas niet altijd aan. Junior consultant John Roo behandelt in een driedelige blogreeks de organisatorische redenen waarom HNW niet altijd werkt en legt daarbij de focus op de technologische pilaar van HNW. Dit tweede deel gaat in op de tactische organisatorische aspecten. Een sterke visie op HNW en een wil om te veranderen staan niet gelijk aan een succesvolle adoptie van nieuwe-werken-technologie. Is er bijvoorbeeld een beleid op het gebied van Bring-Your-Own-Device? En hoe gaat het management om met verschillende typen nieuwe-werken-technologie-gebruikers?
2 ReactiesNaar een innovatieve organisatie? Begin met HNW!
Na een periode van snijden in kosten en vergaand automatiseren, wordt de roep om vernieuwing groter. Om echt innovatief te zijn, is er echter nog een lange weg te gaan. Vijf randvoorwaarden zijn nodig om een klimaat te creëren waarin mensen echt succesvol kunnen innoveren. Elke randvoorwaarde op zichzelf is van grote waarde. Samen staan ze garant voor innovatie. Om tot deze randvoorwaarden te komen, kan Het Nieuwe Werken een kleine, maar wel heel belangrijke rol spelen.
Reacties geslotenHet Nieuwe Werken: Game over? Of next level!
Dertigers hebben vaak een burn-out, veertigers worden als oud en versleten gezien en 60-plussers moeten niet te lang doorbetaald worden bij ziekte; elke leeftijdscategorie werknemers lijkt wel zijn eigen arbeidsellende te hebben. Het Nieuwe Werken zou hiervoor het allesoplossende medicijn moeten zijn. Helaas komen we nog niet veel verder dan totaal versplinterde visies op (thuis)werken, het gebruik van digitale gadgets, social media en het anders inzetten van kantoorruimte. Waarom zijn we niet in staat om integraal te denken als het over zulke belangrijke thema’s gaat?
8 Reacties