Meer klanten vinden als zelfstandig klusser

Door Danny Bijl van - 20 september 2021
Reacties gesloten

Als zelfstandig ondernemer in de vorm van klusser is het uiteraard belangrijk dat je zelf op zoek gaat naar nieuwe klanten. In een ideale situatie vinden nieuwe klanten jou na verloop van tijd – maar je zult hier ook zelf achteraan moeten gaan. Neem een actieve houding aan en ga ermee aan de slag. Lees verder voor tips en tricks: zó slaagt je zoektocht en groeit je bedrijf.

Informatieve website

Jij hebt voor jezelf waarschijnlijk helemaal duidelijk hoe je bedrijf in elkaar steekt en welke services je aanbiedt. Vergeet echter niet dat potentiële klanten hier nog wel eens vraagtekens bij kunnen hebben. Zeker als iemand op zoek is naar hulp in een gebied waar hij of zij weinig van weet, is het belangrijk dat je informatie aanbiedt. Niet iedereen weet veel van klussen af! Richt als klusjesman of -vrouw daarom een goede website in, waarop je meer vertelt over je diensten. Je kunt een domeinnaam registreren om de website op te bouwen. Kies een passende naam voor je website, die bijvoorbeeld gelijkstaat aan je bedrijfsnaam. Zo kun je op het web goed worden gevonden. Een mooie website maken kan zo bijdragen aan de groei van je klantenkring. Onderschat niet hoeveel mensen tegenwoordig eerst online zoeken, om een klusser te vinden.

Social media

Social media

Er is een kans dat je er helemaal niet van houdt, maar je kunt er toch beter op inzetten: social media. Deel af en toe een berichtje op bijvoorbeeld Facebook of Instagram, met een verslag van je werkdag of beelden van een eindresultaat. Het kan mensen enthousiasmeren!

Kaartjes uitdelen

Waar online aanwezigheid dus relevant is, heb je tevens veel aan mond-tot-mondreclame. Hoe meer mensen via-via van jouw goede service te horen krijgen, hoe groter de kans is dat je bedrijf groeit. Het kan je een handje helpen om visitekaartjes uit te delen bij de klanten waar je aan het werk bent. Geef er bijvoorbeeld een stuk of vier, zodat ze er eentje kunnen houden en de rest eventueel kunnen uitdelen aan hun kennissen. Zo hebben anderen direct jouw bedrijfsinformatie bij de hand, zodat ze je eenvoudig kunnen bereiken. Noteer je bedrijfsnaam, je naam, je e-mailadres, je telefoonnummer en je website op het kaartje: hier heeft men genoeg aan.

Samenwerking met andere ondernemers

Samen staan we sterk! Je kunt er eens over nadenken om een samenwerking aan te gaan met andere ondernemers in jouw branche. Misschien ken je wel verschillende klussers in je omgeving: dan is het eenvoudig om hiermee aan de slag te gaan. Om een voorbeeld te schetsen: stel je bent een timmerman en je kent een loodgieter, dan kunnen jullie de krachten bundelen. Als er iemand met verbouwplannen contact opneemt met een van jullie, kunnen jullie elkaar tippen. Jullie zitten qua uitvoerend werk niet in elkaars vaarwater, maar houden er wel allebei een klus aan over. Dit maakt het werk ook nog eens een stukje gezelliger!

Deel dit artikel met anderen
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten