Micromanager of Manager 2.0?
Stel: Een medewerker is vanaf 8:00 tot 18:00 uur op kantoor aanwezig. Tijdens deze uren loopt de medewerker veelvuldig heen en weer op de werkvloer en lijkt erg druk. Is deze medewerker productief, efficiënt en van waarde voor de organisatie? In een traditionele werkomgeving zou deze medewerker waarschijnlijk als één van de meest productieve medewerkers worden gezien. Hij is immers toch altijd aanwezig en druk bezig met van alles en nog wat?
Enkel de perceptie van managers lijkt een slechte raadgever voor organisaties die nieuw willen werken. Het is niet meer dan logisch dat managers die wat langer meegaan, vast kunnen zitten in oude denkpatronen. Deze denkpatronen veranderen ook niet zomaar wanneer de organisatie besluit nieuw te gaan werken. We denken tenslotte vaak bij medewerkers die later komen binnenlopen dan ‘normaal’ (waarbij je kunt afvragen wat normaal betekent) dat ze automatisch minder productief zijn. Puur op aanwezigheid meten lijkt dan ook een slechte raadgever om de productiviteit van de medewerkers te peilen. Maar hoe dan wel?
Acceptatie
Ik voer regelmatig gesprekken met klanten die Het Nieuwe Werken willen invoeren binnen hun organisatie. Vaak worden ‘de medewerkers’ als obstakel gezien binnen deze trajecten. Ze zouden vastgeroest zijn in oude patronen en niet openstaan voor verandering. Het is mijn ervaring echter dat de managers soms zelf de te nemen horde kunnen zijn.
Managers zijn de leiders binnen de organisatie. Dit is een positie die naar mijn mening onderschat wordt. Wanneer managers uitspraken doen die niet in lijn liggen met hetgeen waar Het Nieuwe Werken voor staat, kan dat desastreuze gevolgen hebben voor de ontwikkeling van Het Nieuwe Werken binnen de organisatie.
Zichtbaarheid en output
Het Nieuwe Werken heeft vaak als gevolg dat medewerkers minder zichtbaar zijn binnen de organisatie. Dit hoeft echter geen probleem te zijn zolang de medewerker hier verantwoord mee omgaat en zijn resultaten behaalt. Door te monitoren op output in plaats van input (het basisprincipe van Het Nieuwe Werken) halen veel organisaties betere resultaten en verlagen ze kosten. De servicedesk MKB geeft hierover een duidelijke uitleg.
Overigens ervaar ik zelf binnen Het Nieuwe Werken een betere communicatie dan ooit tevoren. Door online communicatie tools als Microsoft Lync (voor instant messaging, e-mail en videoconferentie) of Skype te gebruiken, is het mogelijk om binnen een paar seconden op elke gewenste manier contact te leggen met welke medewerker dan ook. En kan zo het contact met de mensen binnen de organisatie vergemakkelijkt worden.
Betrokkenheid
Het Nieuwe Werken vereist van de medewerker een sterk verantwoordingsgevoel. Tegelijkertijd vereist het ook tijd en ruimte geboden door de werkgever om het eigen ondernemerschap de ruimte te geven om zich te ontwikkelen. De manager 2.0 is in mijn optiek betrokken bij zijn medewerkers. Alleen door persoonlijk betrokken te zijn, weet je wat er speelt en kun je een helder oordeel vormen over de medewerker in kwestie. De manager 2.0 handelt dan ook uit vertrouwen. Wanneer de resultaten tegenvallen, is het zaak inhoudelijk te gaan kijken naar waar één en ander fout loopt.
Make it up close and personal! Weet wat de drijfveren zijn van de medewerker en durf te vragen hoe hij of zij de dag indeelt. Heeft je medewerker een plan, of niet? Veel uren gaan verloren bij medewerkers die zelf het wiel uitvinden en niet nadenken hoe ze efficiënter kunnen werken. Beloon de medewerkers die een plan hebben, geef ze de ruimte om hun kennis en kunde over efficiënt omgaan met hun tijd te delen met collega’s. Ze zijn het visitekaartje van de organisatie.