Waarom jonge moeders meer flexibel willen werken, maar niet kunnen
Is flexibel werken nu echt ingeburgerd? Zijn Nederlandse werknemers nu tevreden over de mogelijkheid om zelf (een deel van) hun werktijd in te delen en mobiel te werken? Niet iedereen, zo blijkt. Er is een groep werknemers voor wie flexibel werken belangrijker is dan voor wie dan ook, en juist deze groep ervaart de grootste hindernissen op de weg naar flexibel werken: jonge moeders.
Reacties geslotenWanneer stopt jouw werk?
Door het nieuwe werken zijn de trein, keukentafel en zelfs het toilet verworden tot kantoorruimtes waar je kunt checken, reageren en plannen. Duitse bedrijven kwamen uitgebreid in de pers omdat zij hier paal en perk aan stellen. Hun intentie is goed, maar het is een reflex uit het oude systeem, waarbij de almachtige, paternalistische werkgever moet zorgen voor zijn onwetende, willoze werknemers. Zo leren we dus nooit omgaan met de nieuw verworven vrijheid.
Reacties geslotenHNW: vermijd files en verhoog de arbeidsproductiviteit
De tijd dat iedereen van negen tot vijf op kantoor zit is voorbij. Steeds meer organisaties en werknemers kiezen voor Het Nieuwe Werken (HNW). Deze vorm van werken heeft natuurlijk veel invloed op de samenwerking tussen collega’s en de strategie binnen organisaties. We komen elkaar niet automatisch tegen bij de koffieautomaat en lopen niet meer bij iemand de kamer binnen om een korte vraag te stellen. Zowel de organisatie als werknemers zullen hun werkstijl aan moeten passen aan HNW.
Reacties geslotenDe vergaderlocatie die bij Het Nieuwe Werken past
Met de invoering van Het Nieuwe Werken zijn vergaderingen belangrijker dan ooit. De stand van zaken wordt besproken en de teamspirit wordt weer eens versterkt. Des te zwaarder weegt het dus om voor een mooie locatie te kiezen. En wellicht kunt u zelfs op ludieke wijze ervoor zorgen dat het teamgevoel nog eens éxtra wordt versterkt. Sander Wijdemans weet hoe.
Reacties geslotenSecure breach: met een veilig gevoel op vakantie
Met Het Nieuwe Werken is er een andere benadering van beveiliging nodig, de ‘secure breach’-benadering. Hierbij ligt de focus niet op het voorkomen van datalekken, maar moeten organisaties accepteren dat er vroeg of laat een hack plaatsvindt en daar hun strategie op afstemmen. Dirk Geeraerts vertelt hoe je veilig op vakantie gaat. En ook daarna veilig en nieuw blijft werken.
Reacties geslotenFacilitaire aspecten van Het Nieuwe Werken (Deel 2)
In een tweedelige blogreeks gaat Loek van den Broek in op enkele facilitaire aspecten van HNW die ervoor kunnen zorgen dat de kansen op een succesvolle implementatie van HNW toenemen en dat ‘bloopers’ voorkomen worden. In dit tweede deel gaat hij in op aspecten als muziek op de werkvloer en parkeren. En is een fulltime bemande receptie nog wel nodig? Of zijn er andere oplossingen?
1 ReactieSlim Werken Slim Reizen: Van retrotechnologie tot science fiction
Waarom worden we toch zo vaak opgescheept met technologie die het net niet is. Het lijkt heel wat en soms vallen we er massaal voor, maar eigenlijk is het een stapje terug in de tijd. Wilbert Janissen ziet liever vraaggestuurde technologien die slim reizen en slim werken echt bevorderen. Hij deelt zijn wishlist en vraagt zich af: Welke technologische vernieuwing heb jij straks nodig om nog slimmer te werken en te reizen?
Reacties geslotenZijn medewerkers goed voorbereid op tijd- en plaatsonafhankelijk werken? [#HNWPoll]
Elke maand plaatsen we, in samenwerking met partner e-office, een poll die gerelateerd is aan nieuwe manieren van werken en organiseren. Deze keer stelden we de vraag: Zijn medewerkers goed voorbereid op tijd- en plaatsonafhankelijk werken? Bas Krikke van e-office analyseert de poll-resultaten en geeft een aantal praktische adviezen.
7 ReactiesMobiliteit en HNW: Een krachtige coalitie met een sleutelrol voor de overheid (2)
Oud-secretaris van de Taskforce MobiliteitsManagement (nu Platform Slim Werken Slim Reizen) Lars Lutje Schipholt deelt zijn ervaringen met de overheidsbijdragen op het gebied van mobiliteitsmanagement en HNW. In dit tweede deel suggesties voor de verbetering van de rol van de overheid.
2 ReactiesWerk in uitvoering; slimme diensten en producten
Maandelijks publiceert de redactie ‘Werk in uitvoering’. Dit doet ze onder meer in nauwe samenwerking met partners en andere belangrijke spelers uit het HNW-veld. ‘Werk in uitvoering’ toont u nieuwe producten, initiatieven, diensten en events waarmee u slimmer, efficiënter of duurzamer kunt werken, reizen en organiseren.
Reacties geslotenMobiliteit en HNW: Een krachtige coalitie met een sleutelrol voor de overheid (1)
Als oud-secretaris van de Taskforce MobiliteitsManagement (nu Platform Slim Werken Slim Reizen) deelt ondernemer en procesmanager Lars Lutje Schipholt zijn ervaringen met de overheidsbijdragen op het gebied van mobiliteitsmanagement en HNW. In dit eerste deel een reflectie.
1 ReactieWerkgevers moeten nu echt vernieuwen op mobiliteit
Het is nog lastig alle betrokken partijen tevreden te stellen met de vernieuwingen op het gebied van mobiliteit die gepaard gaan met Het Nieuwe Werken. Hier ligt een mooie opgave voor werkgevers, vindt Tim Wille, maar hoe faciliteren zij hun medewerkers met meer keuzevrijheid voor vervoermiddelen en prikkelen zij hen tot het gewenste gedrag? En – het belangrijkst: hoe komen zij zelf tot echt nieuw beleid en tot 2.0 duurzame mobiliteit voor hun medewerkers, passend bij deze tijd?
5 ReactiesWeg met de duistere kant van Het Nieuwe Werken, een onderzoek
Uit onderzoek bij de expertisegroep Smart Mobility Delft van TNO blijkt dat Het Nieuwe Werken weliswaar een positieve impact heeft op de mobiliteit van werknemers en bovendien de druk op het wegennet tijdens de spits verlaagt, maar werknemers toch ook knelpunten ervaren. Valerie Schipper deed dit onderzoek voor TNO en is benieuwd wat werknemers en werkgevers kunnen doen om deze knelpunten – de duistere kant van HNW – aan te pakken.
5 ReactiesHoe lang staan we nog stil?
Mobiliteit is het ondergeschoven kindje van Het Nieuwe Werken, compleet met starre regelingen en voorzieningen uit de vorige eeuw. Toch ziet Paul van Gassel ook een lichtpuntje, en wel in de vorm van onafhankelijke toetreders die producten inzetten als het mobiliteitsbudget, flexibel leasen en huren, en mobiliteitskaarten. Dus wat weerhoudt werkgevers dan nog?!
Reacties geslotenKlaar met de starre, stugge en vooral dure mobiliteitsfaciliteiten!
Aan zakelijke mobiliteit wordt op jaarbasis meer dan 15 miljard euro uitgegeven. De relatie mobiliteit – Het Nieuwe Werken is dan ook een voor de hand liggende, vinden Bas van Leur en Tim Wille. Andere werkpatronen leiden immers tot andere reispatronen. En andere reispatronen vragen om andere mobiliteitsregelingen en -faciliteiten. Mobiliteitsmanagement is dan ook een integrale veranderopgave. Eentje die hand in hand gaat met Het Nieuwe Werken.
4 ReactiesHard lopen voor Het Nieuwe Werken
Het Nieuwe Werken draagt bij aan een gezondere en groenere wereld. Voor velen kan Het Nieuwe Werken de eerste stap zijn voor schonere lucht. Op 25 september is de Utrechtse Singelloop, die moet de eerste stedelijke schone-lucht-loop gaan worden.
4 ReactiesEchte mannen staan niet meer in de file
Wat doen twintig mannen en vrouwen in roze badjassen ’s ochtends vroeg op drukke verkeersknooppunten in het land? Ze riepen tijdens de Week van Het Nieuwe Werken op om de werkdag in badjas te beginnen,…
7 ReactiesHNW doe je thuis!
Vandaag is de winter officieel begonnen, Koning Winter had zijn komst al aangekondigd. Vanaf eind november heeft Nederland te maken met gladheid op de weg en het spoor. Een reden voor veel mensen om vanuit…
3 Reacties