Mogelijkheden voor internationaal opereren door Het Nieuwe Werken
Bij Het Nieuwe Werken ligt de focus vaak op de manier waarop gewerkt wordt binnen een bedrijf. Er wordt bijvoorbeeld gekeken hoe medewerkers van het bedrijf effectiever en efficiënter kunnen werken door verdere digitalisering. Maar wist je al dat onder andere digitalisering ook heel veel mogelijkheden biedt om uit te breiden in het buitenland? Door de komst van nieuwe data- en communicatietechnologie kan een bedrijf veel gemakkelijker internationaal opereren. Maar hoe start je daarmee? En waar moet je op letten als je bedrijf internationaal wil gaan werken?
Laat onderzoek doen naar groeikansen in andere landen
De wereld lijkt steeds kleiner te worden. Waar bedrijven vroeger vooral lokaal actief waren, is het nu helemaal niet meer zo’n grote stap om ook in andere landen producten of diensten aan consumenten of bedrijven te leveren. Wil een bedrijf internationaal gaan opereren, bijvoorbeeld in Duitsland, België of Frankrijk? Dan is het allereerst natuurlijk belangrijk om te weten waar groeikansen liggen. Waar bevindt zich de doelgroep voor de geleverde producten of diensten? En hoe kan deze bereikt worden? Omdat het zelf lastig kan zijn informatie te vinden over de lokale markten in andere landen, is het aan te raden professionele hulp hiervoor in te schakelen.
Personeel in het buitenland inhuren
Weet je waar je als bedrijf je producten of diensten wil gaan aanbieden, dan is de volgende stap het zoeken van klanten. Is het handig salesmedewerkers vanuit Nederland in het desbetreffende land te stationeren? Nee. Niet alleen omdat het moeilijk zal zijn hier mensen voor te vinden, maar ook omdat zij de markt waarschijnlijk niet goed kennen en sneller gewantrouwd worden. Een betere oplossing is lokaal salespersoneel in te huren. Schakel hiervoor een bedrijf in dat gespecialiseerd is in international recruitment.
Hoewel je misschien precies weet hoe je geschikt personeel moet zoeken in Nederland, is dit anders voor het buitenland. Waar is goed personeel te vinden voor de verkoop van producten of diensten? Mensen die het leuk vinden om bij een internationaal opererend bedrijf te werken? En hoe benader je deze mensen? En heb je eenmaal mensen gevonden, hoe zit het dan met de salarisadministratie en arbeidscontracten? Een international recruitment bureau weet alles van internationaal ondernemen, en zet hun kennis, ervaring en netwerk in om een bedrijf internationaal succesvol te maken. Goed om te weten: zij voeren ook vaak onderzoek uit naar groeikansen op specifieke markten in andere landen, zodat je als bedrijf meer kans hebt om van het internationalisering een succes te maken.
Internationale salesteams coachen
Denk jij dat je er al bent wanneer je lokaal de juiste salesmedewerkers hebt ingehuurd? Om te voorkomen dat de stap naar een internationaal bedrijf een mislukking wordt, is goede coaching erg belangrijk. Je krijgt bij het inhuren van mensen in andere landen immers te maken met andere culturen, werkwijzen en gewoontes. Dit vormt een uitdaging, maar met de juiste coaching door middel van interculturele training levert het juist ook nieuwe inzichten en mogelijkheden op. International recruitment houdt zich daarom niet alleen bezig met het inhuren van medewerkers in het buitenland, maar ook met het stimuleren van begrip en bewustwording van de diverse culturen.