Nieuwe bijtelling fiets van de zaak
Per januari 2020 gaat er een nieuwe bijtellingsregeling in die het leasen van een fiets van de zaak nog makkelijker zou moeten maken. Nadat de regels vorig jaar eerst strenger waren geworden, worden er nu versoepelingen ingevoerd zodat het voor bedrijven makkelijker wordt om hun medewerkers een leasefiets van de zaak aan te bieden. De regeling? Per 1 januari betalen de fietsers die een fiets van de zaak leasen nog maar 7 procent bijtelling per jaar.
Fiets leasen net zo makkelijk als auto
Dit maakt het leasen van een fiets van de zaak nu net zo makkelijk als het leasen van een auto van de zaak. Waar er eerst sprake was van lastige berekeningen wordt het leasen van een fiets nu gewoon onder een vast bijtellingspercentage georganiseerd. Dit bijtellingspercentage geldt voor allerlei soorten fietsen: van de populaire elektrische fiets tot de elektrische bakfiets. Op deze manier wordt het leasen van een fiets van de zaak overzichtelijker en wordt het fietsen in Nederland aantrekkelijker gemaakt. Hoe meer medewerkers met de fiets naar het werk gaan: hoe makkelijker er flexibel gewerkt kan worden en hoe beter de impact op het milieu!
De kosten van een fiets van de zaak
Net als wanneer het om een lease auto gaat kan er ook bij de lease fiets gekozen worden uit allerlei verschillende modellen. De afgelopen jaren is de elektrische fiets of de speed pedelec het meest populair gebleken, maar ook de meer ‘standaard’ fietsen zoals een stadsfiets of mountainbike vallen onder dezelfde regeling. De bijtelling die hier vervolgens over betaald moet worden hangt af van de prijs van de fiets en het jaarsalaris van de medewerker. Zo zou een simpele, elektrische fiets hoogstwaarschijnlijk tussen de 3000 en 4000 euro kosten, wat uit zou kunnen komen op een maandelijks bedrag van 7 tot 10 euro.
Fiets van de zaak onder de WKR
Deze nieuwe regeling betekent ook dat de fiets van de zaak per 2020 onder de werkkostenregeling valt. Een regeling die werkgevers de mogelijkheid geeft om hun medewerkers iets extra’s te geven (denk aan een smartphone of sportabonnement) onder gunstige belastingvoorwaarden.
Invloed op de fietsbranche
Niet alleen maakt dit het fietsen naar het werk aantrekkelijker voor bedrijven en hun medewerkers: er gaat ook een hele nieuwe markt open binnen de fietsbranche. Het aantal fietsen in Nederland zou flink kunnen stijgen, en de kosten voor de gemiddelde elektrische fiets zouden kunnen gaan dalen. Daarnaast zijn de kosten ook een stuk behapbaarder dan dat ze ooit waren. Een medewerker heeft nu al een goede e-bike aangeschaft voor minder dan een tientje per maand; en dat maakt het fietsen naar het werk de moeite waard!