Online marketing voor kleine ondernemers

Door Danny Bijl van - 11 augustus 2022
Reacties gesloten

Je kunt nog zulke goede producten verkopen, deze moeten uiteraard wel worden onder de ogen van jouw doelgroep komen. Jouw bedrijf moet zichtbaar zijn, aandacht krijgen en op het internet gevonden worden door potentiële klanten. Zo verkoop jij meer producten of diensten waarmee je een mooie omzet genereert. Online marketing speelt hier een grote rol in.

Door de juiste strategie op te zetten en de beste marketingtools in te schakelen, maak je de benodigde stappen. Vindbaarheid website verbeteren? Met deze tips en tools kom jij verder.

Waar gaat je website over?

Een eerste check die je kunt doen, is kijken of het direct duidelijk is waar jouw website over gaat als iemand binnenkomt op de homepage. Spreekt de website je doelgroep aan? Waarom wel of juist niet? Wat verkoop je? Welke actie wil je dat een bezoeker onderneemt? Wat valt er te verbeteren? Stel een korte vragenlijst op en vraag mensen in jouw netwerk om deze te beantwoorden. Mensen die wat verder van je af staan, kunnen zeer waardevolle informatie verschaffen.

Kennis delen

Door regelmatig blogposts te schrijven over jouw vak, zorg je ervoor dat jouw website op den duur beter te vinden is in de zoekmachines. Ook laat je zo zien dat jij kennis van zaken hebt. Gebruik bij voorkeur een actueel onderwerp, plaats het artikel op je website en link hiernaar via jouw social media kanalen. Zo lok je meer bezoekers naar je website en zorg je ervoor dat er regelmatig nieuwe content wordt toegevoegd aan de website, wat je website relevanter maakt voor de zoekmachines.

SEO, SEA of allebei?

SEO, SEA of allebei

SEO en SEA zijn beide belangrijk als jij een goede positie in Google wilt veroveren. Voor de meeste kleine ondernemers is het een goed idee om met een professional in zee te gaan, omdat deze online marketing activiteiten veel tijd kosten en expertise vereisen. Voor jezelf kan je wel nagaan wat je precies wilt bereiken met je website, wie je doelgroep is en waar jouw doelgroep zich bevindt. SEO staat voor organisch bereik met je website, terwijl SEA zich richt op online adverteren. Een Google Adwords bureau levert doorgaans het beste resultaat op, omdat deze je helpen bij het opzetten en beheren van de campagne(s). Over het algemeen bestaat de juiste online marketing mix uit een combinatie van SEO en SEA.  

Professionele uitstraling

Of je nu producten of diensten aanbiedt, jij wilt gezien worden als specialist. Je hebt maar een enkele kans om een onuitwisbare eerste indruk te maken. Kies voor goede foto’s, een professioneel ontworpen logo en een huisstijl die past bij jouw bedrijf. Goede productomschrijvingen met duidelijke foto’s helpen je daarnaast om meer te verkopen.

Deel dit artikel met anderen
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten