Maakt Obama ook gebruik van een Virtuele Assistent?
Onlangs gaf president Barack Obama van de Verenigde Staten toe dat hij nog nooit zelf getwitterd heeft. Terwijl Twitter een zeer belangrijke rol speelde in zijn campagne tijdens de laatste verkiezingen. Toch wist de president de indruk weten te wekken dat hij zelf constant in contact was met zijn volgers. Maar als hij het niet deed, wie deed het dan?
In de praktijk waren het anderen die namens hem zijn Twitter-account beheerde. Dat is op zich niet raar, want voor twitteren heeft een wereldleider als Obama het veel te druk, toch? Het kan zijn dat Obama zijn getwitter overlaat aan een professioneel PR bureau, maar het is ook heel goed mogelijk dat Obama gebruik maakt van “Virtuele Assistenten”. Dat zijn geen digitale programma’s, maar mensen van vlees en bloed.
Besteed niet-core business uit!
Professionals hebben tegenwoordig overvolle agenda’s en ervaren een overgrote werkdruk, zowel privé als op zakelijk vlak. Waarom besteden we zaken die niet tot onze core business behoren niet uit? Bedrijven doen dat al jaren. De Amerikaanse hoogleraar Tim Ferris bepleit dat we nu ook op persoonlijk niveau een begin moeten maken ‘om je leven te outsourcen’. Zijn oplossing is de Virtuele Assistent die ruimte schept in de agenda. Lees de recensie die eerder in NRC Handelsblad verscheen.
Ferris komt in zijn boek met tal van suggesties voor de inzet van een Virtuele Assistent. Het kunnen taken in de privésfeer zijn, zoals het regelen van een hulp in de huishouding, het zoeken naar een goedkope vliegvakantie of het schrijven van een klachtenbrief naar een energieleverancier. Uiteraard kunnen ook zakelijke taken aan de Virtuele Assistent worden gedelegeerd: agendabeheer, telefoon- en e-mailafhandeling, research via internet en het maken van een PowerPoint presentatie of marketingplan.
Virtuele Assistent
Het aantrekkelijke van een Virtuele Assistent is volgens Ferris dat je er alleen gebruik van als het nodig is. Je hoeft iemand niet in dienst te nemen. De Virtuele Assistent werkt op afstand, vanuit het eigen huis. In Engelstalige landen wordt al gebruik gemaakt van assistenten die hun taken vervullen vanuit India! In Nederland zijn er tal van bedrijven die zich specialiseren in het leveren van Virtuele Assistenten, waaronder Moneypenny.
De tijd die wordt gewonnen, kan worden benut als vrije tijd, maar ook worden gebruikt voor het verdienen van meer geld. Want volgens Ferris geldt voor mensen net als voor bedrijven dat de effectiviteit toeneemt als je niet meer alles zelf doet. Als je effectiever omgaat met je tijd, kun je focussen op waar je goed in bent. Het resultaat: minder stress, meer tijd en meer inkomsten.
Jouw ervaringen?
Heb jij ervaring met Virtuele Assistentie en het uitbesteden van ondersteunende taken? Ik ben erg benieuwd naar je reactie.
maandag, 7 december, 2009 at 12:06
Interessant. Kan er me iemand links sturen naar bedrijven die virtuele assistenten aanbieden die in het Nederlands kunnen werken? Reacties mogen naar jef@iLean.be.
thanks! Jef
maandag, 7 december, 2009 at 15:45
Hai Marianne, interessant artikel. Zijn er al veel personen of bedrijven die hier gebruik van maken, bijvoorbeeld voor het afwikkelen van e-mail of twitter of het aannemen van de telefoon op afstand? Groeten, Arjan
maandag, 7 december, 2009 at 12:06
Interessant. Kan er me iemand links sturen naar bedrijven die virtuele assistenten aanbieden die in het Nederlands kunnen werken? Reacties mogen naar jef@iLean.be.
thanks! Jef
dinsdag, 8 december, 2009 at 13:13
Beste Marianne en Arjan,
Bedankt voor de blogpost en het onder de aandacht brengen ervan op Linkedin. Ik wil het boek zeker gaan lezen en kijken hoe ik de adviezen kan integreren in mijn levensstijl. Minder mail en een VA lijken me in ieder geval heerlijk!
Gr Talitha Hiemstra
zelfstandig interim marketing & communicatie professional
zondag, 13 december, 2009 at 18:19
Hai Talitha, graag gedaan 😉
maandag, 7 december, 2009 at 15:45
Hai Marianne, interessant artikel. Zijn er al veel personen of bedrijven die hier gebruik van maken, bijvoorbeeld voor het afwikkelen van e-mail of twitter of het aannemen van de telefoon op afstand? Groeten, Arjan
dinsdag, 8 december, 2009 at 9:44
Hi Arjan,
Jazeker, wij hebben veel klanten (meest bedrijven) die gebruik maken van de inzet van onze virtuele assistenten. Ten aanzien van telefoontjes opnemen hebben wij de volgende visie: het is zonde om je virtuele assistent 40 uur per week in te zetten om telefoontjes aan te nemen. Wij adviseren onze opdrachtgevers dan ook meestal om gebruik te maken van een gespecialiseerde telefoonservice in combinatie met een virtuele assistent. Dit is kostentechnisch heel aantrekkelijk, omdat je dan per telefoontje betaalt en voor de virtuele assistent ook uitsluitend de uren betaalt dat ze voor je aan het werk is.
De taken die virtuele assistenten uitvoeren zijn zeer divers en beperken zich in de regel zeker niet tot secretariele taken. Twitteren is natuurlijk een optie (al hebben wij nog niet veel klanten die daar gebruik van maken!), maar dat zal zich wel gaan ontwikkelen. Andere populaire taken om aan je virtuele assistent te delegeren zijn: boekhouding, (affiliate) marketing, powerpoint presentaties maken, emails afhandelen/klantenservice, programmeren.
groet, Marianne
dinsdag, 8 december, 2009 at 13:13
Beste Marianne en Arjan,
Bedankt voor de blogpost en het onder de aandacht brengen ervan op Linkedin. Ik wil het boek zeker gaan lezen en kijken hoe ik de adviezen kan integreren in mijn levensstijl. Minder mail en een VA lijken me in ieder geval heerlijk!
Gr Talitha Hiemstra
zelfstandig interim marketing & communicatie professional
dinsdag, 8 december, 2009 at 9:44
Hi Arjan,
Jazeker, wij hebben veel klanten (meest bedrijven) die gebruik maken van de inzet van onze virtuele assistenten. Ten aanzien van telefoontjes opnemen hebben wij de volgende visie: het is zonde om je virtuele assistent 40 uur per week in te zetten om telefoontjes aan te nemen. Wij adviseren onze opdrachtgevers dan ook meestal om gebruik te maken van een gespecialiseerde telefoonservice in combinatie met een virtuele assistent. Dit is kostentechnisch heel aantrekkelijk, omdat je dan per telefoontje betaalt en voor de virtuele assistent ook uitsluitend de uren betaalt dat ze voor je aan het werk is.
De taken die virtuele assistenten uitvoeren zijn zeer divers en beperken zich in de regel zeker niet tot secretariele taken. Twitteren is natuurlijk een optie (al hebben wij nog niet veel klanten die daar gebruik van maken!), maar dat zal zich wel gaan ontwikkelen. Andere populaire taken om aan je virtuele assistent te delegeren zijn: boekhouding, (affiliate) marketing, powerpoint presentaties maken, emails afhandelen/klantenservice, programmeren.
groet, Marianne
zondag, 13 december, 2009 at 17:04
Ik ken wel mensen die b.v. gebruik maken van Amazon’s mechanical Turk. Dat is ook zo’n ‘geef een opdracht uit handen en die wordt voor een fixed price opgelost’ optie. Weer iets anders. Met doorgaans gemengde resultaten.
Virtuele assistenten? Tja, afhankelijk van de definitie. Ik had van de zomer 6 studenten in dienst die website evaluaties voor me deden. Is zelf teveel werk, voor hen een droombaan. Werken vanuit huis. Eén heb ik zelfs nooit gezien, via Skype aangenomen, gewerkt, betaald, via mail en digitaal afgehandeld. Geen enkel probleem. En nee, niet in India, gewoon in Twente (ook ver weg…)
zondag, 13 december, 2009 at 18:19
Hai Talitha, graag gedaan 😉
zondag, 13 december, 2009 at 17:04
Ik ken wel mensen die b.v. gebruik maken van Amazon's mechanical Turk. Dat is ook zo'n 'geef een opdracht uit handen en die wordt voor een fixed price opgelost' optie. Weer iets anders. Met doorgaans gemengde resultaten.
Virtuele assistenten? Tja, afhankelijk van de definitie. Ik had van de zomer 6 studenten in dienst die website evaluaties voor me deden. Is zelf teveel werk, voor hen een droombaan. Werken vanuit huis. Eén heb ik zelfs nooit gezien, via Skype aangenomen, gewerkt, betaald, via mail en digitaal afgehandeld. Geen enkel probleem. En nee, niet in India, gewoon in Twente (ook ver weg…)