Succesvol samenwerken en Het Nieuwe Werken

Is er een doel achter HNW?

De afgelopen tien jaar heeft Het Nieuwe Werken enorm aan populariteit gewonnen. De driver is vaak nieuwbouw of verbouw van het (kantoor)pand. Het wordt gekozen en verkocht doordat er kantoorruimte mee te winnen is (en dus exploitatiekosten), het de regelruimte voor medewerkers vergroot, de medewerkerstrots toeneemt, de werkgever aantrekkelijker wordt én de samenwerking verbetert. Over al deze beloftes is iets te zeggen, maar in dit blog wil ik inzoomen op dat laatste – het verbeteren van samenwerking.

7 september 2015 door Roel Geenen
Reacties gesloten
Het Nieuwe Werken begint bij een opgeruimd bureau

Digitale hygiëne verhoogt productiviteit, werkplezier en IQ en verlaagt stressgevoelens

We leven en werken in een informatiemaatschappij en we hebben informatie nodig om ons werk goed te kunnen doen. Het is dan ook logisch dat we veel informatie verzamelen waardoor we ook veel online zijn waar al die informatie te vinden is. Hoe meer je online op verschillende plekken werkt hoe groter de kans is dat je ook heel veel online bestanden opzoekt en opslaat.

11 augustus 2015 door Denise Hulst
Reacties gesloten
De binnenkant van Het Nieuwe Werken

Fuck Het Nieuwe Werken!

De laatste tijd is het nogal in om ‘Fuck ….’ te bezigen, in wat voor context dan ook. Goed beschouwd geldt dat zeker ook voor Het Nieuwe Werken…

18 juni 2015 door Wout Bucker
Reacties gesloten
Organiseren puzzel

Werken aan de zichtbaarheid van je bedrijf

Bij Het Nieuwe Werken wordt de zichtbare vaste werkomgeving verruild voor een veel minder zichtbare structuur van samenwerken. Toch vorm je met z’n allen één bedrijf. Om dit zowel naar binnen als naar buiten te laten blijken, is uitstraling heel belangrijk.

16 juni 2015 door Lotte Veldsink
Reacties gesloten
Situationeel leidinggeven in Het Nieuwe Werken

Wanneer durf jij buiten de lijntjes te kleuren?

Er is een systeem ontstaan waar we allemaal, leidinggevende en medewerkers, onderdeel van zijn geworden. Beter kunnen we samenwerken. Maar dat klinkt makkelijker dan het is. Wat hebben leidinggevenden nodig om samen met de welwillende medewerkers een systeem- en cultuurverandering aan te gaan?, vraagt Roos Wouters terug aan Annelies. Deel 5 van een briefwisseling.

21 april 2015 door Roos Wouters
Reacties gesloten
Het Nieuwe Werken begint bij een opgeruimd bureau

Past Lean bij waardegedreven organisaties?

Klanten zitten soms met een dilemma. Moeten we eerst werken aan onze waarden en die vertalen naar gedrag? Of met Lean aan de slag op de werkvloer? Sturing van gedrag, vraagt gedragen sturing.

16 april 2015 door Han-Paul van Westing
Reacties gesloten
Waarom heb je niks gevraagd?

Waarom heb je niks gevraagd?

De laatste tijd valt me op dat wij als volwassenen zo weinig vragen stellen. We hebben allang een mening over allerlei onderwerpen. We plakken etiketten en hebben oordelen over de ander, zonder het echt te hebben onderzocht. Als HR manager zie ik namelijk dat het niet vragen stellen leidt tot vertraging, weerstand en veel misverstanden.

9 april 2015 door Nathasja Gootjes
Reacties gesloten
Mag ik je iets toevertrouwen?

Mag ik je iets toevertrouwen?

Als leidinggevenden het aandurven om zichzelf en hun medewerkers te vertrouwen, zijn ze waarschijnlijk ook in staat een veilige leeromgeving te creëren, geeft Annelies Rulkens-Zielman toe in haar antwoord aan Roos Wouters. Maar wat kun je als medewerker doen om zelf bij te dragen aan die veilige leeromgeving? Deel 4 van een briefwisseling.

2 april 2015 door Annelies Rulkens-Zielman
Reacties gesloten
Werkgever en werknemer

Medewerkers zijn inderdaad net kinderen

Waarom hebben leidinggevenden toch zoveel moeite een omgeving voor hun medewerkers te creëren waar zij zich durven en kunnen ontwikkelen? Als ouder weet Roos Wouters dat mijn kinderen het beste leren en zich het snelst ontwikkelen als ze zich veilig voelen. Als ze zich vertrouwd voelen en mogen experimenteren. Dat werkt met werknemers ook zo, schrijft ze terug aan Annelies Rulkens-Zielman in deel 3 van een briefwisseling.

19 maart 2015 door Roos Wouters
Reacties gesloten
Vergaderen – Voorkom de reis naar het land van besluiteloosheid en wollige praatjes

Vergaderen – Voorkom de reis naar het land van besluiteloosheid en wollige praatjes

Vergaderingen zijn vaak ronduit inefficient. Slechte voorzitters of langdradige collega’s zijn daarvoor vaak een oorzaak. Toch ligt het vooral aan de tijd ver voor de daadwerkelijke vergadering: de voorbereiding.

17 maart 2015 door Aschwin Brandt
Reacties gesloten
BYOD (afbeelding van securedgenetworks.com)

Ben jij bereikbaar?

Om flexibel te kunnen werken is bereikbaarheid op veel verschillende plekken noodzakelijk. Er zijn verschillende manieren waarop dat mogelijk is. Via telefoon, chat, via wifi of een eigen internetverbinding. Wat zijn de laatste trends op dit gebied en hoe gaan we hier het beste mee om?

12 maart 2015 door Annelies Hoogveld
Reacties gesloten
Deur Het Nieuwe vergaderen

De 5 kenmerken van De Nieuwe Voorzitter

Andere werkvormen (dan zittend om een tafel) en een andere structuur van je overleggen helpen je veranderen. Maar minstens zo essentieel is een voorzitter die het anders aanpakt, die helpt de deelnemers te ontdekken wat ze wel willen. Zodat deelnemers niet alleen verzuchten: ‘we weten wat we niet willen’ maar daar aan toevoegen: ‘en we hebben nu ideeën en acties geformuleerd over wat we wel zouden willen.’ De Nieuwe Voorzitter dus!

18 februari 2015 door Ruben Van der Laan
Reacties gesloten
Hoe voorkomt u dat uw intraNET een intraNOT wordt?

Hoe voorkomt u dat uw intraNET een intraNOT wordt?

Meer kunnen staat niet altijd gelijk aan meer doen. Dit geldt ook voor een intranet. In potentie zoeken én vinden medewerkers er informatie, discussiëren ze er met elkaar en werken ze via het intranet online samen aan projecten. Maar hiervoor moet het wel gemakkelijk en leuk zijn. Oftewel: gebruiksvriendelijk.

5 februari 2015 door Laurens van Boekhout
Reacties gesloten
Wendbaarheid in organisaties.... is wendbaarheid in je hoofd!

Wendbaarheid in organisaties…. is wendbaarheid in je hoofd!

De economie zwabbert, de overheid zoekt antwoorden en klanten en burgers vergen sneller oplossingen. Hoe wordt ik als organisatie wendbaarder? Het eenvoudige antwoord; loslaten van het oude, openstaan voor het nieuwe. Kortom; wendbaarheid in het hoofd…

28 januari 2015 door Han-Paul van Westing
Reacties gesloten
Kennis delen: niet af te dwingen

Kennis delen: niet af te dwingen

Bij kennis delen staat de mens centraal, is de organisatie verantwoordelijk en heeft informatie- en communicatietechnologie een ondersteunende functie. Cruciaal uitgangspunt er bij is dat kennisdelen tussen mensen niet kan worden afgedwongen, maar dat er alleen een omgeving gecreëerd kan worden die dit faciliteert. “De enige duurzame voorsprong van een bedrijf komt voort uit wat het gezamenlijk weet, hoe effectief het daar gebruik van maakt en hoe gemakkelijk het nieuwe kennis verwerft en gebruikt.”

23 januari 2015 door Haye Elgersma
Reacties gesloten
3 manieren om Het Nieuwe Werken te saboteren

3 manieren om Het Nieuwe Werken te saboteren

Stel dat er mensen in je organisatie aan je kop zitten te zeuren dat het allemaal wel moderner kan in het bedrijf. Dat ze wat meer ruimte en (eigen) verantwoordelijkheid willen, ze graag gebruiken willen maken van de nieuwste technologische mogelijkheden, dat ze liever aan het werk zijn dan naar hun werk gaan omdat het kantoor niet echt inspireert en het reizen helemaal niet nodig is. Wat een gedoe. Voor je het weet ben je als directie of management met een verandering bezig naar een nieuwe manieren van werken en organiseren terwijl het al zo druk is. Daarom, 3 tips die gegarandeerd zorgen dat het niks wordt.

13 januari 2015 door Albert Roelofswaard
Reacties gesloten
Het Nieuwe Werken begint bij een opgeruimd bureau

Lean en resultaatsturing; huwelijk of scheiding?

Lean is een begrip! Het lokt altijd wel een reactie uit. Ik kom soms medewerkers tegen die er slechte ervaringen mee hebben: ‘Da’s iets van efficiency met als effect dat wij harder moeten werken, met strakke normen en met minder collega’s’. Resultaten, tevreden medewerkers, tevreden klanten en lagere kosten. Wie wil dat niet.

6 januari 2015 door Han-Paul van Westing
Reacties gesloten
Organiseer je werk met een social intranet

Organiseer je werk met een social intranet

Het brede scala aan mogelijkheden dat een social intranet biedt, kunnen je helpen bij het efficiënter organiseren van je dagelijkse werk. In plaats van je te laten leiden door wat er in je mailbox binnenkomt, kun je je werk ook organiseren via een social intranet. En dat levert niet alleen voordelen op voor jezelf, zoals rust in je mailbox en overzicht in je werk. Ook je collega’s hebben beter zicht op hoe bijvoorbeeld een project ervoor staat en wie wat nog moet doen.

11 december 2014 door Loes Senssen
Reacties gesloten