Hoe voorkomt u dat uw intraNET een intraNOT wordt?

Hoe voorkomt u dat uw intraNET een intraNOT wordt?

Meer kunnen staat niet altijd gelijk aan meer doen. Dit geldt ook voor een intranet. In potentie zoeken én vinden medewerkers er informatie, discussiëren ze er met elkaar en werken ze via het intranet online samen aan projecten. Maar hiervoor moet het wel gemakkelijk en leuk zijn. Oftewel: gebruiksvriendelijk.

5 februari 2015 door Laurens van Boekhout
Reacties gesloten
Wendbaarheid in organisaties.... is wendbaarheid in je hoofd!

Wendbaarheid in organisaties…. is wendbaarheid in je hoofd!

De economie zwabbert, de overheid zoekt antwoorden en klanten en burgers vergen sneller oplossingen. Hoe wordt ik als organisatie wendbaarder? Het eenvoudige antwoord; loslaten van het oude, openstaan voor het nieuwe. Kortom; wendbaarheid in het hoofd…

28 januari 2015 door Han-Paul van Westing
Reacties gesloten
Kennis delen: niet af te dwingen

Kennis delen: niet af te dwingen

Bij kennis delen staat de mens centraal, is de organisatie verantwoordelijk en heeft informatie- en communicatietechnologie een ondersteunende functie. Cruciaal uitgangspunt er bij is dat kennisdelen tussen mensen niet kan worden afgedwongen, maar dat er alleen een omgeving gecreëerd kan worden die dit faciliteert. “De enige duurzame voorsprong van een bedrijf komt voort uit wat het gezamenlijk weet, hoe effectief het daar gebruik van maakt en hoe gemakkelijk het nieuwe kennis verwerft en gebruikt.”

23 januari 2015 door Haye Elgersma
Reacties gesloten
3 manieren om Het Nieuwe Werken te saboteren

3 manieren om Het Nieuwe Werken te saboteren

Stel dat er mensen in je organisatie aan je kop zitten te zeuren dat het allemaal wel moderner kan in het bedrijf. Dat ze wat meer ruimte en (eigen) verantwoordelijkheid willen, ze graag gebruiken willen maken van de nieuwste technologische mogelijkheden, dat ze liever aan het werk zijn dan naar hun werk gaan omdat het kantoor niet echt inspireert en het reizen helemaal niet nodig is. Wat een gedoe. Voor je het weet ben je als directie of management met een verandering bezig naar een nieuwe manieren van werken en organiseren terwijl het al zo druk is. Daarom, 3 tips die gegarandeerd zorgen dat het niks wordt.

13 januari 2015 door Albert Roelofswaard
Reacties gesloten
Het Nieuwe Werken begint bij een opgeruimd bureau

Lean en resultaatsturing; huwelijk of scheiding?

Lean is een begrip! Het lokt altijd wel een reactie uit. Ik kom soms medewerkers tegen die er slechte ervaringen mee hebben: ‘Da’s iets van efficiency met als effect dat wij harder moeten werken, met strakke normen en met minder collega’s’. Resultaten, tevreden medewerkers, tevreden klanten en lagere kosten. Wie wil dat niet.

6 januari 2015 door Han-Paul van Westing
Reacties gesloten
Organiseer je werk met een social intranet

Organiseer je werk met een social intranet

Het brede scala aan mogelijkheden dat een social intranet biedt, kunnen je helpen bij het efficiënter organiseren van je dagelijkse werk. In plaats van je te laten leiden door wat er in je mailbox binnenkomt, kun je je werk ook organiseren via een social intranet. En dat levert niet alleen voordelen op voor jezelf, zoals rust in je mailbox en overzicht in je werk. Ook je collega’s hebben beter zicht op hoe bijvoorbeeld een project ervoor staat en wie wat nog moet doen.

11 december 2014 door Loes Senssen
Reacties gesloten
Vertrouwen in virtuele samenwerkingsverbanden

Stom!

‘Mijn collega’s zijn stom’, zei hij. ‘Het bedrijf zelf is ook stom, ze snappen er echt niks van daar.’ Hij werkte er nu een tijdje en was er eigenlijk al met tegenzin aan begonnen. Het was verre van de baan van zijn dromen, maar het was een verstandige stap, zo redeneerde hij. Het betaalde goed en hij kon aan de slag met een onderwerp waarin hij specialist is. Hij nam het besluit met zijn verstand en dacht dat zijn gevoel over ‘die tent’ er niet toe zou doen.

7 november 2014 door Pauline Huijzer
Reacties gesloten
Filter informatie

Maken projecttools het samenwerken echt makkelijker?

Een grote valkuil bij de uitvoering van projecten is de projectplanning. Zo wordt er vaak vergeten om een marge in te bouwen, kan er onduidelijkheid bestaan over wie welke activiteiten wanneer uitvoert en is er het risico op een information overload. Projecttools moeten het plannen van projecten makkelijk en overzichtelijk maken. In theorie werkt dat prima, in de praktijk lukt het helaas niet altijd.

12 september 2014 door Noel Eckhart
Reacties gesloten
social network

Het prehistorische karakter van het nieuwe intranet

Een aantal jaren geleden werden intranetten gebouwd met de gedachte dat het wel een aantal jaren zou meegaan. Maar door het gemak waarmee tegenwoordig nieuwe tools ontwikkeld worden, is die gedachten achterhaald. In de praktijk zie ik echter dat er niet vaak wordt nagedacht over de continuïteit van zo’n social intranet.

5 september 2014 door Laurens van Boekhout
Reacties gesloten
Betrokken medwerkers

Betrokkenheid

In veel projecten rond Het Nieuwe Werken gaat het uiteindelijk fout. Resultaten worden niet behaald, productiviteit stijgt niet, de dienstverlening gaat soms achteruit en van de samenhang in de organisaties is vaak weinig meer over. Vaak blijkt dat de betrokkenheid van de medewerkers een probleem is.

17 juli 2014 door Henny van Egmond
Reacties gesloten
Wat de reuzenschildpad met gedragsverandering binnen organisaties te maken heeft

Wat de reuzenschildpad met gedragsverandering binnen organisaties te maken heeft

Voor organisatieverandering is het ook nodig dat medewerkers durven loslaten en hun nek durven uitsteken. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. De mens is, net als de reuzenschildpad, een gewoontedier. Men zit het liefst in een bekend patroon. Dat patroon loslaten is het uitgangspunt voor een gedragsverandering. “Bij innovatie moet je hoofd in de wolken zitten en je voeten in de klei.”

13 mei 2014 door Michiel Willemse
Reacties gesloten
Excuses en Het Nieuwe Werken

Niet bagatelliseren, maar kiezen

Systemen worden steeds flexibeler ingericht, maar het tempo van veranderingen gaat nog sneller. Het management wil innoveren, maar moet ook sturen op geld. Het echte probleem is schaarse tijd en daar wordt niet effectief op gestuurd. Wanneer grenzen objectief overschreden worden, moeten ze een uitgangspunt vormen voor dialoog en niet worden gebagatelliseerd. Dat staat gezond en effectief werken in de weg en leidt alleen tot verliezers.

26 maart 2014 door Maarten de Winter
Reacties gesloten
Het Nieuwe Werken: een opfrisser

Het Nieuwe Werken: een opfrisser

Technologie komt niet in plaats van face-to-face contact. Beide zaken kunnen immers naast elkaar bestaan. Wel wordt het kantoor de plek waar we naartoe gaan om collega’s te ontmoeten. Het krijgt een sociale werkfunctie en is niet per se meer werkplek. Maar live contact zal nooit verdwijnen. De ontmoeting blijft, stelt Elle Smolders.

18 februari 2014 door Elle Smolders
Reacties gesloten
Het Nieuwe Werken: pas op voor laaghangend fruit

Het Nieuwe Werken: pas op voor laaghangend fruit

Hoewel de idealen van destijds nog steeds overeind staan, lijkt de invoering van HNW meer een kostenbesparing op huisvesting dan een wezenlijke verandering in de manier van organiseren. Een gemiste kans, vinden Sawan Bruins en Nynke Willemsen. Zij deden er onderzoek naar en geven op basis hiervan aan hoe HNW dan wél kans van slagen te geven.

24 december 2013 door Sawan Bruins en Nynke Willemsen
Reacties gesloten
Toekomst ICT

HNW moet je zélf ervaren

Mensen leren het best door te doen. Daarbij speelt ervaring een grote rol. Ervaring is dat wat medewerkers meemaken met de nadruk op het leerproces en hun actieve rol daarin, stellen Klaas Betzema en Kirsten Barkmeijer. Bovendien werkt leren meestal het beste buiten de eigen comfortzone. Dan ontstaat er namelijk een confrontatie met de eigen grenzen en daarmee de drang om die te verleggen. Zo ook bij de invoering van HNW.

Reacties gesloten
In de praktijk: Managementassistentes over Het Nieuwe Werken (2)

In de praktijk: Managementassistentes over Het Nieuwe Werken (2)

In de praktijk van Het Nieuwe Werken kan het verkeren. Daarom licht Het Nieuwe Werken-Blog er een aantal uit. Dit keer het tweede deel van het interview met de managementassistentes. Michael Bachnoe vroeg de Secretaresses van het Jaar 2012 en 2013 naar hun ervaringen met HNW. ‘Binnen onze organisatie hechten we er waarde aan het persoonlijke contact te behouden.’

5 december 2013 door Michael Bachnoe
Reacties gesloten
In de praktijk: Managementassistentes over Het Nieuwe Werken (1)

In de praktijk: Managementassistentes over Het Nieuwe Werken (1)

De praktijk van Het Nieuwe Werken is weerbarstig. Dat geldt voor alle functies en beroepen. Interessant is het daarom om een aantal hiervan uit te lichten. Dit keer: de managementassistente. Michael Bachnoe vroeg de Secretaresses van het Jaar 2012 en 2013 naar hun ervaringen met de invoering van HNW. ‘Ik ben nu meer een sparringpartner.’

3 december 2013 door Michael Bachnoe
Reacties gesloten
Het Nieuwe Werken vraagt om alle kleuren van de regenboog: De medewerker (3)

Het Nieuwe Werken vraagt om alle kleuren van de regenboog: De medewerker (3)

Wat is het verband tussen de succesvolle implementatie van HNW en de drijfveren van medewerkers? In dit derde deel van hun drieluik verdiepen Diana Russo en Marnix van der Zalm zich aan de hand van Graves’ drijfverentheorie in de medewerker. Wat heeft die nodig om dusdanig houvast te vinden dat hij Het Nieuwe Werken kan omarmen binnen de eigen comfortzone?

Reacties gesloten