Pauze nemen op vooraf bepaalde tijden. Is dat van deze tijd?

Door Sheila Zautsen van Veldhoen + Company - 28 juli 2016
Reacties gesloten

Laatst bij een opdrachtgever hadden we het over het aantrekkelijk maken van het restaurant. Ons idee was om de medewerkers niet alleen tijdens de lunch, maar ook de rest van de dag deze ruimte te laten gebruiken. Een idee dat we vaak toepassen bij het ontwikkelen van een activiteitgerelateerde manier van werken. De opdrachtgever stelde toen: ‘Maar ik kan mijn medewerkers niet verplichten om tijdens de pauze in het kantoor te blijven of door te werken’.

Interessante opmerking. Ik werd met name getriggerd door de woorden PAUZE en VERPLICHTEN. Bestaat pauze nog wel anno 2016? Of is pauze uit de tijd dat we moesten klokken? En wanneer verplicht je medewerkers iets? Is een werkgever-werknemer relatie sowieso geen verplichting? Neem ik zelf wel pauze? En wanneer voel ik mij zelf verplicht tot iets? Ik zit vaak in de auto tussen 12-13 uur. Op tijden dat de meeste Nederlanders een boterham eten. Ik bedacht me toen: moet ik dan ook de auto aan de kant zetten en verplicht pauze nemen? En dan de klant bellen: sorry, ik ben wat later want ik heb pauze! Dat ging in mijn hoofd niet helemaal goed. Maar waarom eigenlijk niet?

Denen maken geen overuren

Net in die week verscheen er een artikel van Knack: ‘Hoe Denen nooit overuren maken’. In Denemarken gaat blijkbaar iedereen om 16 uur naar huis om bij zijn kinderen te zijn. Ze bekijken ’s avonds hun mailbox wel weer. Officieel werken Denen 37 uur, maar recente OESO-cijfers wijzen uit dat dit zelfs hooguit 33 uur is. En toch behoort Denemarken tot de productiefste landen van Europa. En op NOS las ik een artikel over ‘Werkdagen van zes uur in het Zweedse Göteborg’.  Meer gefocust personeel, het ontwijken van verkeersdrukte, een verbeterd sociaal leven, gezonder personeel. Allemaal onderwerpen die ook bij ons door het hoofd spelen bij het ontwikkelen van nieuwe manieren van werken met en voor onze klanten. Dan rijzen bij mij vragen op als: Wat is echt efficiënt? Wanneer voel ik mij zelf het meest productief? Waar krijg ik energie van?

Haal het beste uit jezelf én werknemer

Ik pleit er helemaal niet voor dat iedereen de hele dag maar door moet werken en geen pauze mag nemen. Het is juist andersom: ik vind juist dat je je rust moet nemen, wanneer jij daar behoefte aan hebt! Pas dan ben je het meest productief en minder uitgeblust aan het einde van je werkdag. Ik vind dat medewerkers deze verantwoordelijkheid zelf moeten nemen. Dan wel passend bij hun organisatiecultuur en de missie en visie van de organisatie en de teamafspraken. Het is wel iets waar je bewuster over na kan denken. Om uiteindelijk het beste uit je medewerkers te halen. Opleggen van bepaalde zaken zoals verplicht pauze tussen 12 en 13 lijkt niet meer van deze tijd. Of toch wel? Als het bijvoorbeeld een sterke sociale component heeft en leidt tot teambinding.

Boodschappen doen mag ook tijdens werk

Ikzelf doe bewust boodschappen overdag terwijl ik thuiswerk; even uit je werk stappen, even frisse lucht in. En lukt het om 16 uur niet meer, is de creativiteit op, dan ga ik lekker een rondje hardlopen. Even mijn gedachten ordenen. Of ik doe een powernapje (zo slim die Spanjaarden).

Je beste tijd

Ik schrijf deze blog op een zonnige zondag in mijn tuin. De buurkinderen spelen lekker met zijn allen buiten, de buren drinken koffie met hun visite…..juist nu komt dit uit mijn vingers omdat dit voor mij het beste moment blijkt! Maak ik nu overuren? Voelt het als een verplichting? Helemaal niet. Ik bepaal zelf wanneer ik dingen doe, uiteraard wel in afstemming mijn collega’s en opdrachtgevers waar nodig. Ben ik nu uitgeblust en voelt het als een werkdag? Helemaal niet. Ik ga zo lekker op visite bij vrienden, geniet heerlijk van de rest van de dag….Morgen weer een mooie dag, met een teamlunch om 12 uur, dat dan weer wel.

Mocht je graag willen doorpraten over hoe je je werkdag anders in kunt richten, hoe je uiteindelijk productiever wordt of hoe je je organisatie anders in kunt richten meer passend bij de behoeften van je medewerkers, neem dan gerust contact met ons op.

Sheila Zautsen: +31 6 29 53 31 34 • sheila@veldhoencompany.com, www.veldhoencompany.com

Deel dit artikel met anderen
Sheila Zautsen - Bouwkundig expert
Sheila Zautsen (Nuth 1976) is afgestudeerd bouwkundige. Na haar studie is zij gaan werken bij Veldhoen + Company, de grondlegger van Het Nieuwe Werken. Vanuit haar bouwkundige expertise legt zij het verband tussen wat een organisatie wil bereiken met Het Nieuwe Werken en een fysiek en facilitair concept. Daarna vertaalt zij dat samen met de architect naar een haalbaar inrichtingsontwerp. Als adviseur is zij onder meer actief bij de gemeente Venlo, PwC Nederland, NIBC, Laureate, Westland Infra, Medtronic Europa (Nederland en Oostenrijk), Tauranga City Council (Nieuw Zeeland).
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten