Permanente Educatie hoeft niet op de hei!
In veel beroepsgroepen is het behalen van Permanente Educatie-punten verplicht, waaronder de gezondheidszorg, accountancy en advocatuur. Het komt er op neer dat in een kalenderjaar een x-aantal punten moet worden behaald om het beroep te mogen blijven uitvoeren. Deze punten staan voor een x-aantal studie-uren. Punten kunnen worden behaald door het volgen van cursussen, schrijven van artikelen, geven van college of bijwonen van congressen of seminars.
Wie kent de horrorverhalen niet, over de bochten waarin mensen zich wringen om jaarlijks het benodigde aantal studie-uren te kunnen bijschrijven. Zo waren er die vijf keer dezelfde cursus volgden om tijdens de college-uren hun administratie bij te werken (eerlijk waar). Natuurlijk zijn er ook gemotiveerde cursisten met andere ervaringen, maar toch overheerst het gevoel dat het behalen van PE-punten makkelijker, en vooral leuker ook zou moeten kunnen.
Voorloper
Daarom was ik benieuwd toen het Groene Hart Ziekenhuis (GHZ) uit Gouda enkele jaren geleden begon met het geven van webinars voor huisartsen en verwijzers. In duopresentaties lieten ze een huisarts vragen stellen aan een van hun medisch specialisten. Onderwerpen die aan bod kwamen waren behandelmethoden en verwijsmogelijkheden. De kijkers thuis, voornamelijk huisartsen in de regio, deden actief mee door het stellen van vragen via chat en het beantwoorden van polls. Achteraf kregen ze, op basis van hun aanwezigheid en activiteit, een PE-punt – nodig voor behoud van hun BIG-registratie. Het GHZ was hiermee een van de eerste die het mogelijk maakte deze punten op een gemakkelijke manier vanuit huis te halen.
Omdat het behalen van punten voornamelijk nog het tot zich nemen van taaie kost op statische websites en tweedaagse opleidingen op de hei behelst, waren mijn verwachtingen over deze nieuwe aanpak hooggespannen. De navolging kwam echter maar langzaam op gang.
Verrijking in plaats van verplichting
Hopelijk is er enige opleving door de nieuwe wet- en regelgeving in de financiële sector. Veranderingen op het gebied van de woningmarkt, een nieuw belastingplan en wijzigingen betreffende sociale zekerheid worden doorgevoerd. Deze veranderingen hebben impact op de adviezen die richting klanten worden gegeven. Gevolg: hiervoor moeten adviseurs – al dan niet via permanente educatie – worden opgeleid. Momenteel zijn we bij OnlineSeminar met een aantal partijen aan het kijken hoe we dergelijke educatie, online vorm zouden kunnen geven.
We denken aan interactieve sessies waarbij deelnemers door middel van pollvragen worden getest op hun kennis. Daarnaast kan via een publiek kanaal een discussie worden opgestart en ervaringen worden uitgewisseld, en dat terwijl iedereen verspreid door Nederland vanuit zijn eigen huis een webinar volgt. Bovendien kan degene die het webinar geeft, door het publiek actief te betrekken bij de invulling van een cursus, te weten komen waaraan behoefte is. Op deze manier wordt het behalen van PE-punten een verrijking in plaats van een verplichting.
Het lijkt me interessant als PE-punten op een modernere manier kunnen worden behaald – sowieso dat er een frisse wind gaat waaien door de opleidbranche. Dat heet volgens mij klantgericht werken, want behoeften worden ingevuld. En nee, natuurlijk hoeft dit niet allemaal te gebeuren via webinars. Er zijn meer oplossingen. Maar zolang de reeds bestaande mogelijkheden om invulling aan opleiden te geven nog lang niet altijd worden benut, kan ik niet hard genoeg roepen dat ze er echt wel zijn. Bij deze.