Psychologie achter het nieuwe werken
Soms heb je van die weken. Je bent vaker onderweg of thuis aan het werk, dan dat je op kantoor zit. Natuurlijk kun je heerlijk ongestoord werken vanuit huis, maar er sluipt een gevaar in dat je aan je laptop gekluisterd blijft en vervreemd raakt van je werkomgeving. Eenzaamheid is dan ook geen onbekende term en de gevolgen van het nieuwe werken op het gedrag van medewerker is dan ook interessant voer voor bedrijfspsychologen.
Telefoon of video?
Vele internationale onderzoeksbureaus hebben inmiddels onderzoek gedaan naar de zakelijke en intermenselijke effecten van mobiel werken. Daarin komt vaak naar voren dat een gebrek aan regelmatig contact kan leiden tot stresstoename en gevoelens van isolatie. Virtueel samenwerken kan daaraan een positieve bijdrage geven. Een conference call is in de meeste organisaties al een gemeengoed, maar toch blijkt deze manier van samenwerken niet de beste resultaten op te leveren. De manier waarop mensen de betrouwbaarheid van anderen beoordelen is namelijk vooral gebaseerd op gedrag en lichaamstaal. Gesproken woord maakt slechts 7 procent uit van deze beoordeling. Volgens een onderzoek van Pearn Kandola is videocommunicatie veel beter geschikt om in contact te blijven met je collega’s of zakelijke relaties. Het bevordert openheid en discussie tijdens meetings op afstand en verhoogt het ook de creativiteit van virtuele teams.
Zakelijke inzet van social media
Meer en meer organisaties zien dit ook in en erkennen zelfs dat het een belangrijke rol speelt in het toekomstige succes van hun bedrijf. Productiviteit en efficiëntie noemen ze de belangrijkste voordelen van samenwerken. Ze zetten tools als video en web conferencing in om medewerkers te helpen hun taken efficiënter uit te voeren. Voor social media zijn veel organisaties echter nog huiverig. InsightExpress onderzocht vorig jaar de impact van sociale netwerken en samenwerking onder ruim 3000 zakelijke eindgebruikers uit de VS, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië Rusland, India, China en Japan. Hieruit kwam naar voren dat meer dan helft van de organisaties het gebruik van social media-applicaties verbiedt. In mijn ogen een gemiste kans. Iedere medewerker is immers een potentiële ambassadeur en draagt bij aan het imago van het bedrijf waar hij werkt. Daarnaast lopen werk en privé steeds vaker door elkaar. Hoe vaak check je in je vrije tijd niet je zakelijk mail. Even snel Facebook of Twitter updaten tijdens je werk moet toch net zo normaal zijn. Overigens blijkt een kwart van de respondenten, werkzaam bij zo’n strikte organisatie, de instellingen op hun toestellen te wijzigen om toch toegang te krijgen.
Waar zijn organisties bang voor?
Sommig managers vrezen dat medewerkers minder productief zijn en geen prioriteiten kunnen stellen. Ook zijn organisaties bang dat de vuile was buiten wordt gehangen. Juist door een beleid voor het gebruik van social media op te stellen, voorkom je dit. Vooral IT-afdelingen zien veel beren op de weg. Volgens hen hebben social media en video een belemmerende werking op de prestaties van hun netwerken. De capaciteit en snelheid van het netwerk zouden dergelijke applicaties niet aan kunnen.
IT als belemmerende factor
Ja, video zal over vier jaar inderdaad verantwoordelijk zijn voor ruim 70 procent van het internetverkeer. Maar moet dat de zakelijke prestaties in de weg staan? Ik vraag me af hoelang dit soort bedrijven slechts een computer met internettoegang per afdeling hadden. Dat is toch ook niet meer van deze tijd. Volgens de Visual Networking Index, een onderzoek dat van Cisco naar trends en ontwikkelingen van IP-verkeer, hebben we eind dit jaar wereldwijd meer dan 1 miljard gebruikers van online video-communities. Dit aantal is iets minder dan de bevolking van China (1,3 miljard) en India (1,1 miljard). Kortom, deze groep gebruikers vormt virtueel het derde grootste land in de wereld.
Oftewel; video komt eraan, of je nu wil of niet. Je kunt je organisatie er maar beter op voorbereiden en profiteren van de voordelen die het biedt. Ik zet mijn webcam zo aan voor een meeting met mijn collega’s in de VS en schuif daarna gezellig aan bij mijn gezin aan tafel. In mijn ogen zijn dat alleen maar voordelen.
maandag, 14 juni, 2010 at 9:42
Michel,
Leuk om te lezen hoe je, als ''Cisco'' man, aankijkt tegen de ontwikkelingen in video.
Ben het helemaal met je eens dat video the-next-big-thing is in bedrijven-land.
In mijn ogen zal acceptatie vergroot worden als er meer voorbeeld cases beschikbaar komen die laten zien hoe eenvoudig het is en welke voordelen het heeft.
Het publiekelijk maken van pragmatische cases heeft voor de organisaties die al zo werken als voordeel dat ze het gebruik bij anderen stimuleren. Dit leidt er toe dat meer en meer bedrijven onderling efficienter kunnen communiceren en samenwerken.
In zijn algemeenheid is het voor dergelijke ontwikkelingen van belang dat het grote publiek wordt bereikt. Dat gaat alleen maar lukken als we het ook zo presenteren dat het toegankelijk en begrijpelijk is. Weinig theorie, veel praktijk en visualisatie. En niet te vergeten … plug and play.
maandag, 14 juni, 2010 at 20:29
Titel dekt lading niet helemaal. Het filmpje gaat over zettabytes (?). Wel eens dat video booming wordt. Ook in bedrijfscontext. In Amerika met grote afstanden relevanter dan hier. Ik draag desalniettemin alvast mijn steentje bij: http://nederlandwerktonline.nl/cases/
maandag, 14 juni, 2010 at 20:29
Titel dekt lading niet helemaal. Het filmpje gaat over zettabytes (?). Wel eens dat video booming wordt. Ook in bedrijfscontext. In Amerika met grote afstanden relevanter dan hier. Ik draag desalniettemin alvast mijn steentje bij: http://nederlandwerktonline.nl/cases/
woensdag, 4 augustus, 2010 at 11:47
Hoi Michel, interessant artikel. Binnen mijn bedrijf zijn we hier zelf ook mee aan de gang gegaan en een webcam op onze conference tafel gericht; we kunnen met zes man goed in beeld video conferencen.
Wat ons wel leert is dat het succes van je eigen manier van werken ook sterk afhankelijk is van de ontwikkeling van video conferencing binnen je klant. Waar grote bedrijven reeds voorzien zijn van deze faciliteiten blijft het MKB nog angstvallig achter. Gebrek aan tijd, geld, visie of kennis kan een oorzaak hiervan zijn. Wordt het gat tussen MKB en de grote bedrijven m.b.t. video conferencing nu juist kleiner of groter?
DeMetter.com – minding your business