Rabobank Unplugged – Een impressie.

Door Joris Arts van Speechworks Consultancy - 30 september 2010
10 Reacties

Vorige week was ik in de gelegenheid een bezoek te brengen aan Rabo Unplugged, de proeftuin voor Het Nieuwe Werken van Rabobank Nederland.

Opmerking: Bovenstaande foto is niet bij Rabobank genomen.

Is ‘Nieuw Werken’ gelijk aan ‘Nieuw Bouwen’?

Het pand oogt aan de buitenkant niet bijzonder aantrekkelijk: een anoniem gebouw in een wat kleurloze kantoorwijk.  Later zal een medewerker van Rabobank me uitleggen dat de behuizing slechts voor de duur van de pilot is. Uiteindelijk zal Het Nieuwe Werken in de momenteel in aanbouw zijnde nieuwbouwtorens van Rabobank Nederland worden ingericht. En die zien er dan wèl weer representatief uit.

Eigenlijk is het een eigenaardige kronkel om ervan uit te gaan dat je alleen ‘Nieuw’ zou kunnen werken in fraaie, moderne nieuwbouw. Onzin natuurlijk, ook een oud pand kan prima ingericht worden als flexibele, functiegerichte werkomgeving. Waarom gebeurt dat eigenlijk nooit?

Hoewel ik al een aantal verschillende praktijkvoorbeelden van ‘Nieuw’ werken heb gezien, vallen me tijdens de rondleiding toch een aantal zaken op die nieuw voor me zijn.

Veel dingen zijn vertrouwd: er zijn geen vaste werkplekken meer en de werkplekken zijn ingericht voor één specifieke functie (concentratie, samenwerken, brainstormen, vertrouwelijk gesprek enzovoort ). Maar er zijn ook dingen die wel verrassend zijn.

Vertrouwen

Wat opvalt is dat elke werkvloer een kleine gally heeft met voorverpakte broodjes, verse koffie met een croissantje en andere versnaperingen.  Deze gallies zijn geheel op zelfservice gericht: medewerkers pakken zelf hun broodje, halen het langs de scanner waarop het verschuldigde bedrag wordt afgeschreven van de personeelsbadge.

Dit vind ik een prachtig voorbeeld van het consequent doorvoeren van ‘Nieuw Werken’ op een heel praktisch niveau:  Nieuw werken draait om een volwassen vertrouwensrelatie. Waarom zou je werknemers wèl vertrouwen als het om complexe verantwoordelijkheden gaat en niet als het om iets rudimentairs als de aanschaf van een croissantje gaat?

Volgens Rabobank wordt er dan ook nauwelijks misbruik van deze faciliteit gemaakt (hierbij moet ik eerlijkheidshalve aan toevoegen dat mocht dat wel het geval geweest zijn, ik dat vermoedelijk toch niet te horen zou hebben gekregen, of is dat nu een gebrek aan vertrouwen?).

Saai en Grijs

Een ander ding dat opvalt is de enorme anonimiteit, bijna steriliteit, van de werkplekken. Dat is een verschijnsel waar ik steeds opnieuw weer moeite mee heb. Om de een of andere reden schijnen mensen te denken dat  efficiënte, taakgerichte werkplekken alleen ingericht kunnen worden in de variant Grijs en Saai. Wat een gemiste kans! Natuurlijk rekent HNW af met ‘persoonlijke’ tintjes aan de werkplek in de vorm van overvolle archiefkasten, rommelige bureaus vol papier en persoonlijke relikwieën, maar dat betekent niet dat daar niet iets moois voor in de plaats kan komen.
Je zou zoveel meer kunnen doen met toepassing van kleuren, het ophangen van kunst of het neerzetten van wat planten. Want dat is het Rabobankkantoor toch wel een beetje: grijs  en saai.

Nu blijkt dat de gebruikers van de proeftuin dat ook vinden en Rabobank heeft daar dan weer een oplossing voor: in de uiteindelijke omgeving zullen glazen vitrinekasten komen waar medewerkers hun persoonlijke zaken een plekje kunnen geven. Dat vind ik nu weer een aardig idee: zo’n vitrinekast is van iedereen, dus je kan zo nog eens wat van de persoonlijke interesses van collega’s zien.

Geen Videocommunicatie ?

Tot slot iets over ICT. Iedereen heeft een smartphone.  Op enkele speciale werkplekken na (in het secretariaat bijvoorbeeld) zijn er geen vaste telefoons. Dat lijkt me niet altijd praktisch, maar wat ik pas echt vind ontbreken zijn werkplekken die voorzien zijn van video communicatie. In mijn ervaring is het hebben van een goede videoverbinding onontbeerlijk voor situaties waarbij collega’s vaak thuis of op andere locaties werken.  Om goed met elkaar te kunnen samenwerken terwijl je  fysiek elk op een andere locatie bent, is visuele communicatie van enorme waarde,  vooral om dat ‘elkaar zien’ enorm bijdraagt aan de component ‘vertrouwen’ die zo essentieel is voor ‘Nieuw’ werken.
Waarom Rabobank besloten heeft geen Video communicatie in de pilot op te nemen, is me een raadsel.

Geslaagde aanpak

Na afloop krijgen we nog een fris en fruitig  verhaal van Willem de Jager (Telewerkforum).
Ondanks enkele kritische noten, lijkt de aanpak en invoer van ‘Nieuw’ werken bij   Rabobank gedegen en met gevoel voor draagvlak te zijn uitgevoerd. Ik denk dat Rabobank hiermee een voorbeeldfunctie heeft voor andere organisaties die eenzelfde stap overwegen. Indien u geïnteresseerd bent, kan ik u zeker aanraden zelf een kijkje te nemen, de proeftuin is regelmatig open voor gasten. Alternatief is te vinden op youtube.

Deel dit artikel met anderen
Joris Arts - Architect communicatie infrastructuren
Joris Arts is onafhankelijk IT architect en vertaalt communicatiemodellen naar IT infrastructuren op gebied van Unified Communications, Video Communicatie en Klantcontactcentra. Daarnaast is hij betrokken bij de ontwikkeling van ICT onderwijs op middelbare scholen in Sierra Leone, Afrika.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

10 reacties


    Emielstroeve zegt:

    tsja, ik weet niet wie je voorgelicht heeft, maar elke werkplek beschikt over een webcam met videocommunicatie middelen van onze vrienden van microsoft. dus iedereen kan beschikken over video. daarnaast hebben we gewoon videoconferencing in place.
    emiel stroeve, product manager unified communications rabobank.

      Joris Arts zegt:

      Beste Emiel, dank je voor deze aanvulling, ik kon me al niet goed voorstellen waarom videocommunicatie niet in een pilot zou zijn meegenomen. Als ik je goed begrijp dan is er naast een persoonlijke video oplossing op basis van Microsoft OCS ook nog voor een andere oplossing voor het op afstand vergaderen tussen meer personen gekozen (Telepresence ?). Ik heb die oplossing zelf niet in het pand gezien. Zou je iets kunnen zeggen over het gebruik van videocommunicatie, is dat iets dat als een basis communicatie behoefte wordt gezien en zo ook wordt gebruikt, of is het een leuk extraatje?

        S B Ruijter zegt:

        Hallo Joris,

        Wat mooi om te lezen dat het bezoek aan de Beneluxstaete indruk heeft gemaakt. Naast de videocommunicatie heb ik ook nog twee andere aanvullingen op je stukje.
        De Pak en Chip (de vitrine waar broodjes, drankjes etc. liggen die medewerkers kunnen pakken en zelf afrekenen) is niet op iedere verdieping alleen op de 2de verdieping.

        De meeste secretaressen die als standplaats Beneluxstaete hebben, hebben geen vaste werkplek maar werken. zoals de meeste functies, op basis van activiteitgerelateerdheid. De activitiet bepaald waar ze werken. Dat kan bijvoorbeeld op de Beneluxstaete zijn, een ander gebouw van Rabobank Nederland of thuis.
        De secretaressen met een vaste werkplek zijn meer uitzondering dan regel.

        Hartelijke groet,

        Saskia Ruijter
        Transformatie Rabo Unplugged
        (tijdens je bezoek rondleider en duospreker met Willem de Jager).

        Emielstroeve zegt:

        Beste Joris,

        De rabobank kent in feite 4 vormen van videocommunicatie, 2 voor medewerkers en 2 voor klanten van de Rabobank. Intern gebruiken we inderdaad ocs, daarnaast ook nog de echte vc spullen van lifesize en Polycom voor groepen van deelnemers aanvergaderingen. Dit drukt uiteraard erg op reistijd/kosten/CO2 uitstoot. Daarnaast kunnen onze klanten bij aantal Rabobanken virtueel in gesprek komen met het callcenter en hebben we ook 7 kantoren met een telepresence videooplossing uitgerust.

        Maw: we hebben een erg uitgebreide video footprint.

        Emiel stroeve
        Unified communications rabobank

          Joris Arts zegt:

          Beste Emiel en Saskia, dank voor deze aanvulling!
          Emiel: goed om te zien dat er voor verschillende vormen van (video)communicatie ook aangepaste tools worden gebruikt. Telepresence geeft een totaal andere gesprekservaring dan een videoconferentie op basis van een laptop. Interessant dat er ook gebruik gemaakt wordt van video in het callcenter (als ik dat goed lees). Dit zijn volgens mij innovatieve vormen van beeldcommunicatie die steeds meer praktijk zullen worden. Ik denk dat Rabobank hiermee voorop loopt.
          Saskia:ik moet jou uiteraard ook bedanken voor de presentatie, ik denk dat Willem en jij elkaars verhaal prima aanvullen.

            Emielstroeve zegt:

            Beste Joris,

            De Rabobank is graag die innovatieve bank 😉

            Groeten
            Emiel stroeve

            Verstuurd vanaf mijn iPad 😉

    Evelien Hennevelt zegt:

    “Eigenlijk is het een eigenaardige kronkel om ervan uit te gaan dat je alleen ‘Nieuw’ zou kunnen werken in fraaie, moderne nieuwbouw. Onzin natuurlijk, ook een oud pand kan prima ingericht worden als flexibele, functiegerichte werkomgeving. Waarom gebeurt dat eigenlijk nooit?”

    …Kom dan maar eens kijken bij SNS REAAL, aan de overkant van de straat! 😉 Wij zitten vollop in de verbouwing. Eind november worden de eerste Nieuwe vloeren opgeleverd, met als eerste de vloer voor Raad van Bestuur en directies.

    Jeroen zegt:

    Beste Joris, De Rabobank is een organisatie die niet centraal wordt geleid. Dit kan een beperkende factor van goede (video)communicatie opleveren. Het niet organisatiebreed uitrollen van MS OCS voor kenniswerkers en zelfstandige vestigingen die de infrastructuur op geheel eigenwijze inrichten beperken de functionaliteit en eenvoud. Overigens kan het op waarschijnlijk alle locaties beter en voordeliger worden gerealiseerd.
    Wat betreft het zelf afrekenen van consumpties is dit naast vertrouwen een meetbare oplossing. Bij veel bedrijfsrestaurants van grote organisaties moeten werknemers zelfs scannen en betalen en is er geen personeel bij een kassa. De meetbaarheid van efficiëntie en kostenbesparingen zijn daarom het succes van HNW.
    Met vriendelijke groet,
    Jeroen Segaar
    P-Logic

      Emielstroeve zegt:

      Beste Jeroen,

      Geen idee waar je je info vandaan haalt, maar die is onjuist. De Rabobank is dan wel een coöperatie maar alle ICT is centraal georganiseerd. Maw elke vestiging met Rabobank op de gevel heeft identieke ICT middelen. Zo is ocs volledig geimplementeerd bij alle medewerkers van de Rabobank.

      Groeten maar weer,
      Emiel stroeve
      Rabobank

    Casper zegt:

    Kijk ook eens op http://www.thewayweworktoday.com.

    Met vriendelijke groet

    Casper Schuuring
    MONK architecten