Boekrecensie Rework van Jason Fried en David Heinemeier Hansen

Door Arjan Broere van GITP - 11 juni 2010
Reacties gesloten

Het boek Rework van Jason Fried en David Heinemeier Hansen (oprichters 37signals) bestaat uit een aantal artikelen met pittige en onconventionele statements over werk. Rond diverse thema’s bieden de auteurs intrigerende statements (Pick a Fight; Be a Curator; Meetings are toxic; Be at-home-good) en werken dat kort uit. Het boek is met vaart te lezen en zet aan het denken over wat je doet en hoe je dat doet.

Jason Fried en David Heinemeier Hansen baseren dit boek (een bij-product, dus Sell your by-products) op hun ervaring als oprichters van Basecamp. De keuzes, ervaringen en discussies die zij rond dit product hebben, zijn gebundeld.

Direct advies

De losse artikelen zijn rond trefwoorden geordend: Takedowns, Go, Competitors, Progress, … De indeling is niet heel strak en een zekere dubbeling zit erin. Maar dat past bij de energie en directheid van hun adviezen: breng het naar buiten als het goed is, niet over-deliveren maar zorg dat er in de kern een goed product staat.

Met name de keuzes rond positionering zijn de keuzes die zij voor Basecamp hebben gemaakt. Heb een goed product, iets dat jezelf gebruikt en nodig hebt, dat niet teveel features bevat. Dus is het ook geen probleem als ervaren gebruikers je product ontgroeien. De traditionele s-curve of productlife cycle wordt hier verruild voor een basisproduct voor de oneindige groep beginnende gebruikers.

Stimuleert reflectie

De statements zijn wat mij betreft het pittigst en inspirerends als het gaat over wat je toevoegt door je werk: make a dent in the universe en Draw a line in the sand geven aan waar de auteurs staan. Na het lezen van zo’n deeltje is een momentje van reflectie aan te bevelen. Zie ook de beelden van suffe kantoor-rituelen, The Office-sfeertje, op de boekensite. Dat gedrag dus niet:

Soms is het statement wat praktischer (Long lists don’t get done) en dan is de uitwerking niet zo spannend en ga je voor minimalistisch advies beter te rade bij Zenhabits. Met name waar de auteurs een metafoor bieden, geven ze te denken. Bijvoorbeeld Be a Curator. In dat deel wordt je op het hart gedrukt keuzes te maken en lijn te brengen in wat je doet. Doe je dat niet en verzamel je alleen, dan ben je geen curator die een mooie tentoonstelling maakt maar een stapelaar in een warenhuis. Dat is toepasbaar op je eerst volgende presentatie (stapelen of lijn) maar ook op discussies over product-marktcombinaties.

Down-to-earth

De auteurs zijn gepassioneerd als het over missie en inzet gaat en praktisch en nuchter als het over werken gaat. Dat laatste is heerlijk: een misschien niet nieuwe maar wel kleurrijke kijk op vergaderen (Meetings are toxic) en op de overschatting van het gebruik van tools (Tone is in your fingers). Lekker down-to-earth. Ook in het marketingadvies zijn de auteurs van dialoog en echt contact en niet van de spammachines. Vandaar dat Seth Godin met een aanbeveling op de kaft van een te snappen is.

Kortom, energiek boek met spannende statements en metaforen. Je kunt hier een deel van Rework downloaden.

Jason Fried over Rework

Mooi deeltje Rework-wijsheid, gemaakt door Erwin Blom.

Deel dit artikel met anderen
Arjan Broere - Trainer, auteur over communicatie met impact
Door slim te werken kun je veel waarde toevoegen. Slimmer werken is weten wat belangrijk is en hoe je dat het slimst kunt doen. Slimmer werken zijn de skills die je nodig hebt voor het nieuwe werken, werken 2.0, ambtenaar 2.0 enz. Ik train in slimmer werken en doe dat graag praktisch.
Zie zijn linkedin profiel voor meer informatie. U kunt hem ook volgen via twitter.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!