Redenen waarom klanttevredenheid zo belangrijk is
Wees een van die bedrijven die een antwoord zou geven op de vraag wat het vlaggenschip van je bedrijf is: “Ja, nou ja, we bieden een topproduct, zo niet het beste in de markt”. Zou dat ook jouw antwoord zijn? Wij denken dat het focussen op klanttevredenheid net zo belangrijk is als het aanbieden van een geweldig product.
Dat is wat je vandaag te wachten staat:
“De klant is koning….”
Wat spreekt voor een hoge klanttevredenheid? Wij geven je 6 redenen!
1. de loyaliteit van klanten en hun aankoopintenties te versterken
2. je te onderscheiden van de concurrentie
3. de klanttevredenheid kan de migratie verminderen
4. Zeer tevreden klanten verhogen de omzet vele malen meer dan
5. positieve mond-tot-mondreclame brengt nieuwe klanten
6. het winnen van nieuwe klanten is duurder dan het houden van oude klanten
“De klant is koning.”
“Een goede klant verandert drie jaar lang niet van bedrijf….“
Deze wijsheid komt uit het Verre Oosten, net als China, en de geldigheid ervan kan ook worden overgedragen aan de westerse wereld. In de blog van vandaag richten we ons op klanttevredenheid en het belang van de relatie tussen bedrijven en hun klanten. Het gebruik van de term Klanttevredenheid is bijzonder kenmerkend voor marketing en beschrijft hoe de diensten, producten en ondersteuning van een bedrijf zijn klanten bereiken. Als je producten, eventueel diensten, goed worden ontvangen, zul je waarschijnlijk een hoge mate van klanttevredenheid ervaren. Als je producten je klanten niet voldoende overtuigen, is de klanttevredenheid waarschijnlijk laag.
Met andere woorden, hoe tevredener de klant is over je product of dienst, hoe groter de klanttevredenheid met je bedrijf.
Daarom kan feedback van klanten, zowel positief als negatief, een belangrijk instrument voor je worden. Je kunt je bedrijf op de lange termijn verbeteren. Een van je stelregels moet daarom zijn om de klanttevredenheid voortdurend te verhogen.
De tevreden klant kan uiteindelijk een herhalingsaankoper worden of in ieder geval je bedrijf of je producten met een zuiver geweten aanbevelen. Hierdoor kun je je klantenbestand uitbreiden en bestaande klanten nog meer aan je zijde krijgen. Dit heeft ook te maken met het feit dat tevreden klanten vaak bereid zijn om een hogere prijs te betalen voor je dienst of product en je dus je prijsbeleid verder kunt ontwikkelen.
Op deze manier kan je bedrijf een onschatbaar en meestal gratis reclame-effect bereiken. Tevreden klanten zijn het bewijs dat je je werk goed doet en ze kunnen ongetwijfeld een goede reclame zijn voor je bedrijf.
Dankzij de tevredenheid van je klanten kun je vertrouwen wekken door positieve reviews van je klanten en nieuwe klanten winnen.
Waarom is het zo belangrijk om de klanttevredenheid te verbeteren?
1. De loyaliteit van klanten en hun aankoopintenties versterken
De klanttevredenheid wordt vaak beoordeeld op een schaal van 1 tot 10. Deze beoordeling kan worden gebruikt om aan te tonen hoe waarschijnlijk het is dat je klant in de toekomst een nieuwe aankoop zal doen. Als een beoordeling 7 of hoger is, zal de klant waarschijnlijk herhalingsaankopen doen. Als de klant zijn beoordeling in de tussentijd van 9 tot 10 geeft, zal hij je bedrijf vrijwel zeker aanbevelen aan anderen.
Je moet bijzondere aandacht besteden aan beoordelingen onder de 6, wat voor je een waarschuwing kan zijn dat de klant mogelijk niet helemaal tevreden is met je product of dienst. Bij deze klanten bestaat het gevaar dat zij in de toekomst geen rekening houden met je bedrijf.
Hoe kunnen deze klanten je helpen? Probeer de redenen voor hun ontevredenheid te vinden, zodat je je producten of diensten kunt verbeteren en zwakke punten in je producten of diensten kunt identificeren. Neem de slechte beoordeling en kritiek niet persoonlijk op. Gebruik de negatieve feedback om te zoeken naar mogelijkheden om je bedrijf verder te verbeteren en je bedrijfsbeleid te optimaliseren.