Slechts 39 procent bedrijven heeft beleid voor mobiel werken

Door Redactie van Het Nieuwe Werken Blog - 12 januari 2016
Reacties gesloten

Het Nieuwe Werken groeit in Nederland. Werknemers zijn minder vaak aanwezig op kantoor, en doen werkzaamheden vanuit thuis. Hierdoor kunnen zij makkelijker schakelen tussen werk en privé. Mede dankzij de ontwikkelingen in de mobiele technologie wordt een vaste werkplek minder noodzakelijk.

werk

Mobiele medewerkers werken gemiddeld 26 uur per week elders dan op hun vaste werkplek, zo blijkt uit het Citrix onderzoek ‘Mobiel Werken 2015’. Voor dit onderzoek, dat werd uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau METISfiles, werden ruim 500 mobiele medewerkers van bedrijven met meer dan 50 medewerkers ondervraagd.

Ruim tweederde van de mobiele medewerkers gaf aan dat zij dankzij mobiel werken hun werk efficiënter kunnen doen. Daarnaast gaf een meerderheid van de medewerkers aan dat zij door deze manier van werken hun klanten beter kunnen bedienen.

Beleid

Hoewel mobiel werken dus toeneemt, blijken veel Nederlandse organisaties hier nog niet op ingericht te zijn. Bij slechts 39 procent van de organisaties blijkt er een mobiel beleid aanwezig te zijn. Volgens de ondervraagde medewerkers is het management wellicht bang voor een gebrek aan controle of saamhorigheid. Ook de complexiteit van een mobiele organisatie is een factor die organisaties ervan weerhoudt om een mobiel beleid op te stellen.

De nadelen die de medewerkers zelf zien, zijn vooral van praktische aard: zo zijn ze bang voor technische problemen als slechte verbindingen en gebrekkige beveiliging. Die nadelen zijn begrijpelijk, aangezien laptops en desktop computers de belangrijkste apparaten zijn voor mobiele medewerkers. Eén op de 8 mobiele medewerkers noemt daarnaast de smartphone als het belangrijkste werkapparaat.

Meest gebruikte apparaten

mobielDe laptops die mobiele medewerkers gebruiken zijn in de meeste gevallen (60 procent) eigendom van het bedrijf. Smartphones zijn echter meestal privé-eigendom en worden dan vaak ook voor zakelijk gebruik ingezet. Het bedrijf verleent hierbij enkel een sim-only abonnement. Dit BYOD-principe zien we in Nederland steeds vaker. Het voordeel voor de werkgever van een sim-only abonnement is dat deze eenvoudig is aan te passen aan de behoefte van de werknemer. Het aanbod van sim-only providers groeit ook mee met de behoefte van de gebruiker, zowel particulier als zakelijk, door een breed scala van sim-only abonnementen aan te bieden. Zakelijke abonnementen kenmerken zich vaak door een stabiele 4G verbinding, grote databundels en veel belminuten.

Echter zijn niet alle smartphones geschikt voor zowel privé- als zakelijk gebruik. Business News Daily zette daarom de beste smartphones voor zakelijk gebruik op een rij. Daarbij kwam de Samsung Galaxy S6 als beste overall business smartphone uit de bus. de smartphone is snel, makkelijk te bedienen en heeft een prachtig design. Maar wat deze smartphone tot de winnaar kroont zijn handige features om te multitasken, de goede beveiliging en de mogelijkheid om werk en persoonlijke bestanden eenvoudig te scheiden.

Alleen stabiele en snelle apparaten zijn echter niet voldoende om mobiel werken efficiënt te maken. Een opvallende conclusie uit het onderzoek is dat voornamelijk het bedrijfsbeleid voor mobiel werken niet goed is ingericht. Medewerkers worden wel gefaciliteerd in het mobiele werken, maar dit is beleidsmatig niet terug te zien. Met goed beleid kan men juist zorgen voor de gewenste flexibiliteit. Daarnaast kan via deze weg tegelijkertijd de privé/werk balans veilig gesteld worden.

MobileFirst

Een samenwerking tussen Vodafone en IBM moet het eenvoudiger maken voor bedrijven om mobiele technologieën te gebruiken en beleid hiervoor in te richten. Het IBM MobileFirst Portfolio omvat de infrastructuur, applicaties en diensten die zakelijke klanten van Vodafone gaan gebruiken. “Samen bieden we onze zakelijke klanten verbeterde mobiele communicatie mogelijkheden die business processen vereenvoudigen, de productiviteit van werknemers verhogen, de customer engagement vergroten en de groei van bedrijven versnellen”, aldus Alexander Saul, directeur zakelijke markt van Vodafone Nederland. Ook Bob Fox, Global Telecommunications Industry Leader bij IBM licht te samenwerking toe: “IBM MobileFirst stelt bedrijven in staat de omslag naar mobile te maken. Ze kunnen hiermee al hun mobiele activiteiten beter stroomlijnen en het gebruik ervan versnellen.”.

IBM MobileFirst moet bijdragen aan het eenvoudiger maken van mobiel werken voor bedrijven en het inrichten van beleid. Nu geeft nog 15 procent van de ondervraagde medewerkers aan dat mobiel werken niet wordt gestimuleerd en nog eens 10 procent geeft aan dat mobiel werken zelfs niet is toegestaan. De verwachting is dat dit percentage in de toekomst steeds verder zal dalen.

Deel dit artikel met anderen
Redactie - Redactie van Het Nieuwe Werken Blog
De redactie van Het Nieuwe Werken Blog bestaat uit diverse journalisten en (eind)redacteuren.
Blijf op de hoogte van de blog via onze gratis abonnementen.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten