Overwinningen met je omgeving

Op maat organiseren van Het Nieuwe Werken

De invoering van Het Nieuwe Werken zal veranderingen teweegbrengen in de traditionele ordening van het werk, in de relatie tussen werkgever en werknemer, en nog veel meer. Om een passend werkconcept scherp te krijgen, is een plan van aanpak voor HNW dan ook onontbeerlijk, stelt Aad van den Kieboom. Dit helpt immers bij het verkrijgen van inzicht in de strategie van een unieke organisatie. Bij deze.

19 november 2013 door Aad van den Kieboom
Reacties gesloten
Maak vergaderen leuk bij Het Nieuwe Werken

Nooit meer vergaderen

Er wordt ontzettend veel tijd verspild met vergaderen, terwijl er maar bar weinig mee wordt bereikt en mensen er al helemaal niet gelukkig van worden. Nederlanders vergaderen erg veel – gemiddeld 25 procent van de tijd – en er zijn maar heel weinig mensen die met meer energie uit een vergadering komen dan ze erin gingen. Gelukkig weet Richard Wibbelink de remedie.

12 november 2013 door Richard Wibbelink
Reacties gesloten
Slik de kikker

Slik de kikker

Het Nieuwe Werken kan uitstelgedrag in de hand werken. Je hebt vaker de vrijheid om de wekker nog een keer op snooze te zetten, toch maar eerst een boodschap te doen of te gaan sporten. Intussen houd je jezelf voor dat je die klus ‘straks’ wel zult doen. De verkregen vrijheid in onze werktijden vergt van medewerkers een grotere zelfdiscipline om vervelende taken (kikkers) te gaan doen. Slik die kikker! stelt Annemiek Tigchelaar.

5 november 2013 door Annemiek Tigchelaar
Reacties gesloten
Clean desk voor Het Nieuwe Werken

Hoe Outlook een handje helpt bij Het Nieuwe Werken

Bij het digitaliseren van je werkdossier, loop je tegen het probleem aan dat het aantal MB’s op je computer toch ook echt z’n beperkingen kent. Dus wil je niet alleen een schoon bureau, maar zeker zo graag een schone harde schijf, dan moet je dus slim te werk gaan. Denise Hulst weet hoe. En biedt bovendien een document boordevol andere handige en onmisbare Outlook-tips. Doe er je voordeel mee!

31 oktober 2013 door Denise Hulst
Reacties gesloten
Echt anders werken met Het Nieuwe Werken

Echt anders werken met Het Nieuwe Werken

De verandering in cultuur waar we nu voor staan, gaat via de inhoud van ons werk. Dat zorgt dat het echt ergens over gaat. Waar we nu allereerst voor staan, is het loslaten van Het Oude Werken: het denken in documentenstromen en het robotiseren van mensen. Vervolgens is er veel creativiteit nodig voor het veranderen van werkprocessen, vindt Marie Louise Borsje.

29 oktober 2013 door Marie Louise Borsje
Reacties gesloten
Het Nieuwe Werken moet zonder papier

Stap voor stap naar Het Nieuwe Werken

Na vorige week de veranderingen die met HNW komen – digitalisering, flexplekken, clean desk – en hoe je daarop aan te passen te hebben besproken, biedt Denise Hulst een overzichtelijk stappenplan inclusief beslismodel om dat digitaliseren en schone bureau te bewerkstelligen. Bovendien genereert opruimen positieve energie, terwijl zoeken alleen maar energie kost. (Maar wat doe je zonder bureau nou toch met je fotolijstjes?)

24 oktober 2013 door Denise Hulst
Reacties gesloten
Het Nieuwe Werken: flexibele werkplekken, digitalisering en clean desk

Het Nieuwe Werken: flexibele werkplekken, digitalisering en clean desk

Voor veel medewerkers is digitaal werken niet vanzelfsprekend of gemakkelijk. Het kan zelfs grote weerstand oproepen. Daarom is het niet heel slecht te weten dat uit onderzoek naar de hoeveel tijd die een gemiddelde manager kwijt is met het zoeken naar documenten blijkt dat dit zes weken (!) per jaar is. Terugrekenend naar weken, is dat vijf uur per week. Dat is dus een uur per dag, rekent Denise Hulst voor. Dit doe je eraan.

17 oktober 2013 door Denise Hulst
Reacties gesloten
Samen denken

Organisatie 3.0: werkondernemers

If you put fences around people you get sheep, zei William L. McKnight al in 1934. En zo is het maar net, vindt Edwin de Bree. Hij is dan ook groot voorstander van de organisatie 3.0, waarbij de directierol wordt uitgekleed tot die van katalysator tussen organisatie en aandeelhouders. De macht ligt bij de werk-community. Een voorproefje van De Brees sessie op het OHNW-congres.

10 oktober 2013 door Edwin De Bree
Reacties gesloten
Waarom het niets wordt met Het Nieuwe Werken: vertrouwen (4)

Waarom het niets wordt met Het Nieuwe Werken: vertrouwen (4)

In deze septembermaand liet John Lasschuit elke donderdag zijn licht schijnen op ‘de hype’ die Het Nieuwe Werken is geworden. In de verschillende delen besprak hij achtereenvolgens die hype, Werken 3.0 en keuzevrijheid. In dit deel 4: vertrouwen. In een organisatie die écht vooruit wil en écht de grote voordelen van Werken 3.0 wil behalen, zal daarop moeten worden gestuurd. Daarbij is niet alleen vertrouwen ín medewerkers belangrijk, maar zeer zeker ook tússen medewerkers.

26 september 2013 door John Lasschuit
Reacties gesloten
Waarom het niets wordt met Het Nieuwe Werken: keuzevrijheid (3)

Waarom het niets wordt met Het Nieuwe Werken: keuzevrijheid (3)

In deze septembermaand zal John Lasschuit elke donderdag zijn licht laten schijnen op ‘de hype’ die Het Nieuwe Werken is geworden. In de vier delen bespreekt hij achtereenvolgens die hype, Werken 3.0, keuzevrijheid en vertrouwen. Dit keer deel 3: keuzevrijheid, de vrijheid om niet thuis te werken en ook niet te flexwerken, maar te worden gefaciliteerd in de wijze waarop jíj als werknemer wilt werken. En dat kan op vele manieren.

19 september 2013 door John Lasschuit
Reacties gesloten
De gouden formule van Het Nieuwe Werken

Veilig en effectief werken: vijf gouden tips voor HNW

Het Nieuwe Werken, er is veel over gezegd, er is veel over geschreven. Bedrijven hebben het ingevoerd, andere zijn er alweer mee gestopt. Voor hen die geen koudwatervrees hebben gekregen en HNW graag alsnog willen invoeren, vijf gouden tips van Michael Bachnoe, HNW-expert met jarenlange praktijkervaring.

17 september 2013 door Michael Bachnoe
Reacties gesloten
Waarom het niets wordt met Het Nieuwe Werken: Werken 3.0 (2)

Waarom het niets wordt met Het Nieuwe Werken: Werken 3.0 (2)

In deze septembermaand zal John Lasschuit elke donderdag zijn licht laten schijnen op ‘de hype’ die Het Nieuwe Werken is geworden. In de vier delen bespreekt hij achtereenvolgens die hype, Werken 3.0, keuzevrijheid en vertrouwen. Dit keer Werken 3.0, niet bedoeld als kostenreductie of besparing op werkplekken, of als verplichting tot flex- of thuiswerken, en ook niet om naar een resultaatgerichte, op SMART-principes gebaseerde wijze van werken te gaan. Wat dan wel, leest u hier.

12 september 2013 door John Lasschuit
Reacties gesloten
Waarom het niets wordt met Het Nieuwe Werken: de hype (1)

Waarom het niets wordt met Het Nieuwe Werken: de hype (1)

In deze septembermaand zal John Lasschuit elke donderdag zijn licht laten schijnen op ‘de hype’ die Het Nieuwe Werken is geworden. In de vier delen bespreekt hij achtereenvolgens die hype, Werken 3.0, keuzevrijheid en vertrouwen. Dit keer de dilemma’s die de manager met betrekking tot HNW kan ervaren en hoe die kunnen worden getackeld. Want, misverstand: Het Nieuwe Werken staat niet gelijk aan flexwerken.

5 september 2013 door John Lasschuit
Reacties gesloten
Onderzoeken dat Het Nieuwe Werken niet werkt veelal onzin (Deel 2)

Onderzoeken dat Het Nieuwe Werken niet werkt veelal onzin (Deel 2)

Albert Roelofswaard vraagt zich in dit tweede deel van zijn blog af waarom de negatieve onderzoeken over ‘HNW’ toch zo veel aandacht krijgen. Allereerst, meent hij, zal de oorzaak liggen in het feit dat negatieve koppen het nu eenmaal beter doen in de media. Zoals dat geldt voor alle publiciteit. Zeker zo belangrijk: nog maar weinig organisaties passen een nieuwe manier van werken volledig integraal en succesvol toe.

29 augustus 2013 door Albert Roelofswaard
Reacties gesloten
Onderzoeken die aantonen dat Het Nieuwe Werken niet werkt zijn veelal onzin (Deel 1)

Onderzoeken die aantonen dat Het Nieuwe Werken niet werkt zijn veelal onzin (Deel 1)

Wanneer je als organisatie alleen flexplekken invoert en slechts beperkt investeert in het trainen en opleiden van medewerkers en ICT, moet je niet gek opkijken als Het Nieuwe Werken niet slaagt. De onderzoeken die zouden aantonen dat HNW niet werkt, moeten volgens Albert Roelofswaard dan ook verder kijken dan nu het geval is. Appels kun je niet met peren vergelijken.

27 augustus 2013 door Albert Roelofswaard
Reacties gesloten
Succesvol samenwerken en Het Nieuwe Werken

Hoe kijkt het bedrijfsleven aan tegen sociaal samenwerken? Een videoblog

Sociaal samenwerken is geen hype. Er is in het bedrijfsleven nog zo veel te doen op zowel technologisch als menselijk vlak, meent Lucas Wensing. Wint met een efficiënter, effectiever en socialer arbeidsproces immers niet iedereen? In deze videoblog deelt hij de visie van Guus van Es, directielid van BT Benelux, Ineke Hoekman, directeur HR Microsoft, Bouke Hoving, VP Zakelijke Producten en Dienstverlening bij KPN en Voormalig Zakenvrouw van het Jaar en eigenaresse van Why Company, Yolanda Eijgenstein.

13 augustus 2013 door Lucas Wensing
Reacties gesloten
Transformeren uw werknemers als vanzelf tot flexwezens? Leer ze flexdenken!

Transformeren uw werknemers als vanzelf tot flexwezens? Leer ze flexdenken!

Als je je organisatie met een spel als Monopoly vergelijkt, is iedereen in jouw organisatie bekwaam in het spelen daarvan. Nu voer je Het Nieuwe Werken in en moeten de mensen ineens gaan Risken, want Risk biedt meer mogelijkheden. Al snel kom je tot de conclusie dat de meeste mensen Monopoly blijven spelen op een Riskbord. Herkenbare metafoor? Astrid Willems blogt over hoe dit te voorkomen door te flexdenken. Het kan zo eenvoudig zijn.

6 augustus 2013 door Astrid Willems
Reacties gesloten
3 Tips voor een betere telefonische bereikbaarheid bij HNW

3 Tips voor een betere telefonische bereikbaarheid bij HNW

Over de online bereikbaarheid van uw bedrijf, digitaal werken, BYOD en wat dies meer zij is al veel gezegd met betrekking tot Het Nieuwe Werken. Maar hoe zit het eigenlijk met de telefonische bereikbaarheid van uw bedrijf? Openheid van zaken staat immers op alle fronten voorop bij HNW. Dat vindt ook Ella Blom. Zij stelt daarom dat het belangrijk is klanten te allen tijde een luisterend oor te bieden. En zo doet u dat het best.

1 augustus 2013 door Ella Blom
Reacties gesloten