De Stad van Morgen: samenwerken aan duurzame vooruitgang
Graag wil ik u wat vertellen over een mooi initiatief waar ik deel van uitmaak; ‘De Stad van Morgen‘. De Stad van Morgen is een community van ondernemers, directeuren, bedrijven, ambtenaren, gemeentes die samen ondernemen voor duurzame vooruitgang. De voornaamste doelstelling is:
Het permanent vormgeven en uitvoeren van complexe verduurzamingsprocessen door co-creatief, multidisciplinair samenwerkend ondernemerschap.
In de praktijk betekent dit dat de Stad van Morgen community, een netwerk van honderden aangesloten ondernemers en ondernemingen, zich actief bezighoud met verduurzaming van de Maatschappij. Daarbij kent dit initiatief een groot scala aan aandachtsgebieden met bijbehorende werkgroepen.
4 x winst principe
Zowel de deelnemers en hun bedrijven als de projecten die vanuit Stad van Morgen opgestart worden, worden getoetst aan het “4 x winst” principe; alleen als daar aan voldaan wordt verder gegaan met de ondernemer en/of het project.
4 x winst in het kort:
- Winst voor de Klant
- Winst voor de Maatschappij
- Winst voor het Milieu
- Winst voor de Ondernemer
Wat betekent dat nu, 4 x winst?
4 x winst betekent in feite dat er -door de holistische aanpak van Stad van Morgen- geen verliezers meer zijn:
1. Winst voor de klant
De oplossingen die de Stad van Morgen aan haar klanten aanbiedt zijn kosteneffectief en duurzaam. Daarnaast zullen ze een positieve invloed hebben op de maatschappij en het milieu; een goed voorbeeld hiervan is het implementeren van Het Nieuwe Werken. Hier wint de klant o.a. door het bieden van meer vrijheid (gezondheid/welzijn), tevredener medewerkers, besparen op transportkosten, een kleinere CO2 voetafdruk, etc.
2. Winst voor de Maatschappij
De maatschappij wint door bijvoorbeeld het creëren van Groene Steden, waar de kwaliteit van leven aanzienlijk beter is dan in traditionele stedelijke woonomgevingen, alleen al doordat er veel meer natuur aanwezig is, waarin mensen zich automatisch al beter, gelukkiger voelen. Hierdoor zal er meer positiviteit en verbinding zijn waardoor de hele maatschappij wint.
3. Winst voor het Milieu
Of het nu “Elk huis een energiecentrale”, “Groene Steden”, “Lokale voedselproductie (local-4-local)” , “Elektrisch vervoer” of “Het Nieuwe Werken” is; AL deze onderwerpen hebben een positieve invloed op het milieu.
4. Winst voor de Ondernemer
Vaak heerst de gedachte dat je met “positieve” zaken zoals verduurzaming geen geld mag verdienen. Echter zonder winst voor de ondernemer kan deze zijn/haar activiteiten voor verduurzaming niet voortzetten. Het is dus van levensbelang dat de ondernemer winst blijft maken.
Stad van Morgen zal geen projecten uitvoeren die op één van vier aspecten een verlies opleveren i.p.v. winst. Dit alles voor een permanente verduurzaming van onze maatschappij zodat deze nog ontelbare generaties blijft voortbestaan en evolueren!
Uw mening?
Graag nodig ik u uit om te reageren op het initiatief door een reactie te plaatsen op dit artikel. Ik ben heel benieuwd wat u er van vindt!
woensdag, 7 april, 2010 at 7:16
Hi Martin,
Je kopje ‘winst voor de ondernemer’ is heel belangrijk, vooral als het gaat om het grootschalig uitrollen van oplossingen.
Voor mij is het de vraag wanneer de technologie klaar is voor een kostenneutrale of winstgevende implementatie van een duurzame oplossing zonder subsidies.
Zijn jullie in het leven geroepen voor ondernemers, consumenten of beide?
Groet,
Jan
woensdag, 7 april, 2010 at 14:12
Hoi Jan,
Bedankt voor je reactie! De intrinsieke motivatie voor het oprichten van de Stad van Morgen is een passie voor het creëren van een duurzame samenleving. Dit willen we niet overlaten aan de overheid maar vanuit ondernemerschap creëren. Onze doelgroepen (waarvoor we projecten doen) zijn ondernemingen en (lokale) overheid. Dan volgt het profijt voor de consument vanzelf. Consumenten (lees particulieren) kunnen zich uiteraard wél aansluiten bij Stad van Morgen en daarmee ook een bijdrage leveren aan verduurzaming van de maatschappij.
Ik hoop dat dit je vraag beantwoordt.
Hartlijke groet, Martin Blonk