Stom!

Door Pauline Huijzer van Hoofd&Letters - 7 november 2014
Reacties gesloten

‘Mijn collega’s zijn stom’, zei hij. ‘Het bedrijf zelf is ook stom, ze snappen er echt niks van daar.’ Hij werkte er nu een tijdje en was er eigenlijk al met tegenzin aan begonnen. Het was verre van de baan van zijn dromen, maar het was een verstandige stap, zo redeneerde hij. Hij was eraan toe te vertrekken bij zijn vorige bedrijf; het betaalde goed en hij kon aan de slag met een onderwerp waarin hij specialist is. Hij nam het besluit met zijn verstand en dacht dat zijn gevoel over ‘die tent’ er niet toe zou doen.

Verveelde werknemerAl had hij dan niet al te hoge verwachtingen toen hij met deze job startte, inmiddels voelt hij een bijna fysiek weerzin om naar kantoor te rijden. Dat het tegenvalt, komt nog niet in de buurt met hoe hij zich nu voelt. Zijn enorme creativiteit blijft het grootste deel van de tijd onbenut. Het is geen opgever, en dat maakt dat hij er überhaupt nog werkt. Toch loopt hij inmiddels, net als een groot deel van zijn team, rond met plannen om te vertrekken.

Te laat
Dat team werkt wel samen, maar het vertrouwen, de energie en de passie zijn ver te zoeken. Niet zo gek dat hij en zijn collega’s ongelukkig zijn in hun werk. Het gaat ook niet zo goed met het bedrijf. Degene die het bedrijf nu mag aansturen gelooft er zelf eigenlijk ook al niet meer in. Hij ligt wakker en maakt zich zorgen over de toekomst. Het bedrijf veranderen is een utopie, voor hem en zijn ‘stomme’ collega’s is het eigenlijk al te laat.

De gevolgen

Allereerst is een slecht gevoel negeren bij je keuze voor een baan, of het minimaal overschreeuwen met je ratio, al geen goede start. Een functie kan op papier nog zo goed lijken en de financiën nog zo’n stabiele basis bieden aan je thuissituatie, als het niet klopt, dan komt dat vroeg of laat naar voren. Voor hem nu met alle gevolgen van dien. Niet alleen slaapt hij slecht, door de lange dagen die hij met tegenzin maakt holt zijn gezondheid achteruit, en thuis is ie ook niet echt gezellig. Wat kan hij doen?

(Brood)Nodig
Had hij meer energie in zijn team moeten stoppen? De eerste tijd in een nieuwe baan is altijd onwennig. Werken met mensen die je nog niet kent; elkaar leren vertrouwen en ervaren wat je aan de ander hebt. Dat begint wel met jezelf openstellen. Als je weinig tot niets van jezelf laat zien en je baan echt alleen als broodwinning beschouwt, dan zul je nooit tot topprestaties komen. In nagenoeg iedere organisatie heb je meerdere disciplines nodig om tot een resultaat te komen. Mensen hebben elkaar nodig.

De organisatie
De rol van de organisatie hierin is het creëren van een omgeving waarin mensen zichzelf durven en mogen laten zien. Waarin ruimte is voor eigen initiatief en ideeën. En waar oprecht geluisterd wordt naar medewerkers. Maar waar ook de resultaten tellen en niet alleen de mate waarin de ego’s van leidinggevenden aan hun trekken komen.

Vertrouwen in virtuele teamsMe, myself and I
Hij weet nu: in dit bedrijf vertrouwen de mensen elkaar niet. We zijn niet bezig met het behalen van een gezamenlijk doel. Hier vinden de meeste mensen slechts een ding belangrijk: zichzelf. Dat uit zich op veel manieren. Hoe het kantoor is ingericht; kaal en onpersoonlijk, hoe de mensen hun auto parkeren; hoezo wat plek overhouden voor een ander. En wat leuks met elkaar doen na werktijd? Alsjeblieft niet!

Vertrouwen
Als die zachte kant van een organisatie niet op orde is, dan zullen blijvende resultaten er niet zijn. Om dat te bereiken is een team (om met Simon Sinek te spreken) niet een groep mensen die samen werkt, maar mensen die elkaar vertrouwen.

Lessons learned
Het besef is er eindelijk bij hem. Zijn carrière overziend maakte hij zijn keuzes eerder op deze manier. Het bracht hem niet wat hij ervan hoopte. Dus is het de hoogste tijd voor verandering. Nu neemt hij een tijdje vrij. Eerst uitrusten, en zijn gezondheid weer serieus nemen. En dan nadenken over de stappen die hij moet nemen om te komen waar hij wel wil zijn.

Als hij naar zijn gevoel luistert, dan komt hij er wel.

Deel dit artikel met anderen
Pauline Huijzer - Eigenaar en ondernemer
Pauline Huijzer doorgrondt als eigenaar van Hoofd&Letters de voor- en nadelen van HNW vanuit organisaties en medewerkers. Ze gelooft dat bedrijven beter functioneren wanneer ze de kracht van intuïtie onderkennen en deze ook benutten. Huijzer helpt organisaties dan ook graag bij het helder formuleren van een langetermijnvisie met daaraan gekoppeld concrete marketing- en communicatiedoelstellingen. Intuïtie en ratio zijn hierbij met elkaar in balans.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten