Kun jij alle technologische ontwikkelingen bijhouden?

Door Arjan Hooiveld van Arjan-Hooiveld.nl - 23 november 2009
6 Reacties

verward door alle technologische ontwikkelingen?Sinds ik mij heb verdiept in Het Nieuwe Werken, ben ik zeer enthousiast geworden over de vele mogelijkheden die Het Nieuwe Werken biedt om werkmethodes anders en slimmer in te richten. Het biedt vele kansen om onze manieren van werken te moderniseren. Toch zie ik, ondanks mijn enthousiasme, de laatste tijd ook een andere kant. 

De ontwikkelingen op het vlak van de technlogie, ICT en social media gaan ongelofelijk snel.  Ik ontvang steeds meer geluiden van mensen die de mogelijkheden zien en kennen, maar die de (technologische) ontwikkelingen eigenlijk niet goed kunnen volgen vanwege tijd, prioriteit of affiniteit.

Zonder de juiste training of informatie bestaat er daarom een reële kans dat een grote groep potentiële nieuwe werkers afhaakt.

De bomen en het bos

Er zijn ontzettend veel mogelijkheden en tools om je werk slimmer, beter, efficiënter en productiever in te richten. Maar heel veel mensen hebben geen idee hoe het werkt of hoe ze zo’n programma kunnen inzetten. Het is bekend dat een groot deel van de gebruikers slechts een fractie van de mogelijkheden die programma’s als Word, Excel, PowerPoint of Outlook benutten. Laat staan van alle moderne Web 2.0-tools.

Een lezer van Het Nieuwe Werken Blog schreef onlangs in een reactie:

“Mijn persoonlijke probleem, en voor velen anderen tussen de 40 – 60, is dat wij niet opgegroeid zijn met de techniek. De echte nieuwe werkers zullen hun wenkbrauwen optrekken en zich afvragen over welke ‘technische’ problemen ik het heb. Maar met het nieuwe werken hangt nauw samen met het gebruik van web 2.0-tools en de terminologie die daarbij hoort …
… 
 Met die kennis ben ik niet geboren. Dan kun je natuurlijk anderen vragen hoe het zit en dan doe ik dan ook. Mijn mening is dat het voor een grote groep 35 à 40 plussers, die niet met sociale media en alle mogelijkheden daarom heen, zijn opgegroeid wel steeds lastiger wordt om het allemaal bij te benen.”

Eerste zien en doen, dan geloven

Mensen hebben vaak verschillende manieren van leren. De één is volkomen autodidact, de andere hoort of ziet het één keer en gaat z’n gang en de volgende wordt het liefst aan de hand meegenomen om nieuwe dingen te ontdekken. Niet iedereen heeft zoveel geduld of tijd om zelf met nieuwe programma’s, software of tools te experimenteren.

Ik gebruik vaak de volgende anekdote over het functioneel inzetten van techniek.
Eind jaren ’90 werkte ik voor Sony, toen ik een collega enthousiast probeerde te maken om e-mail te gebruiken. Daar had hij in eerste instantie écht geen tijd voor. Pas na enig aandringen, kreeg ik hem zover. De volgende dag werd ik nog net niet bedolven onder al zijn blijdschap. Dit was wel zo praktisch en kon zoveel tijdswinst opleveren, waarom had ik dat niet eerder gezegd? Het voorbeeld heb ik vaak gebruikt om de voordelen van weer een nieuwe toepassing uit te leggen.

Een soortgelijke ervaring had ik zelf een paar maanden geleden met Google Apps. Na een tijdje er tegen aan hikken, ben ik het gaan gebruiken voor een projectgroep. En eerlijk gezegd, eenmaal aan de slag, bleek het een fluitje van een cent. Erg praktisch en een enorme leuke ervaring om met meerdere mensen tegelijkertijd aan hetzelfde document te werken, waarbij de wijzigingen automatisch opgeslagen worden. Momenteel ik gebruik het voor diverse andere projecten en werk ik met diverse verschillende mensen en teams op deze manier. Elke keer blijkt opnieuw dat nieuwe tools, je werk zoveel efficiënter kunnen maken. “De techniek staat voor niets!’

Deel je kennis en help anderen nieuwe tools te ontdekken

Er ligt een mooie taak voor de voorlopers in Het Nieuwe Werken, om ook de ‘early majority’ mee te nemen in de wereld van technologische vooruitgang, nieuwe tools en applicaties, collaboration tools, social media en al die andere programma’s en software die het leven van de kenniswerker eenvoudiger maken! Wat is er leuker om je kennis te delen en anderen te helpen bij het ontdekken van de vele, nieuwe mogelijkheden.

Voor diegene die moeite hebben om het tempo te volgen: er worden momenteel genoeg initiatieven gestart om je kennis te vergroten. Via online cursussen, via communities, via je eigen netwerk of door het gewoon te vragen, overal is informatie over de technische mogelijkheden voorhanden. Durf dus vooral te vragen, en laat het er niet bij zitten als je het even niet meer weet.

Heb jij moeite om alle ontwikkelingen te volgen? Of heb jij tips voor mensen die het moeilijk vinden om alle technologische ontwikkelingen bij te benen? Ik ben erg benieuwd naar je reactie.

Deel dit artikel met anderen
Arjan Hooiveld - Contentmanager en medeoprichter van HNWBlog
Arjan Hooiveld is medeoprichter van Het Nieuwe Werken Blog en de man achter Werken20.nl. Hij is adviseur digitale media, contentmanager en projectcoördinator en heeft diverse lezingen en presentaties gegeven over Het Nieuwe Werken.
Meer informatie vindt u op zijn website, zijn linkedin profiel en zijn twitter pagina.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

6 reacties


    Anonymous zegt:

    Goede blog, dank je wel.
    1. Ik doe mijn best om het bij te houden en (beter!) actief te gebruiken, juist om de meerwaarde.
    2. Het verzet lijkt op het verzet tegen Internet in de jaren 96,97 toen ik zelf actief werd. Oplossing: mensen uitleggen, voorbeelden laten zien. Doe ik nu dus weer.
    3. Ik protesteer tegen mensen die leeftijd in de strijd gooien. Non-argument. Ik val nog net in die leeftijdscategorie. Nee, niet ermee opgegroeid. Nou en? Mijn vader groeide niet op met een auto, toch leerde hij autorijden…
    vr groet, Annet van Betuw

    Jacqueline de Graaff zegt:

    Hoi Arjan,

    Leuk onderwerp, het was ook bijna het onderwerp voor mijn volgende blog geweest :-).
    Zelf ben ik redelijk ingevoerd in het nieuwe werken, maar toch, soms is het gewoon ploeteren om de juiste informatie te vinden en te snappen hoe je iets handig kan gebruiken. Als ik (wij) dat al zo voelen, hoe moet dat dan zijn voor mensen voor wie het nieuwe werken niet eens hun broodwinning is?

    Ik denk dat het er uiteindelijk om gaat de toegevoegde waarde te zien. En die krijg je vaak niet te zien door een knoppentraining te volgen. Vorig jaar bij Rabo (Unplugged) heb ik daarom een zogenaamde fictieve vergadering opgezet: mensen kwamen bij elkaar met al hun nieuwe spullen (in dat geval tablet en pda) en gingen over een fictief onderwerp vergaderen: het paard van sinterklaas ging het over :-). Tijdens de vergadering passeerde verschillende nieuwe technieken de reveu op een logische manier, binnen de context waarin het gebruikt kan worden. Dus OneNote uitleggen op het moment dat iemand voorstelt om te gaan notuleren, conference call mogelijkheden uitleggen wanneer er met een andere collega overlegd moet worden etc. Medewerkers waren erg enthousiast omdat het lekker concreet was.

    Groeten
    Jacqueline de Graaff
    http://www.linkedin.com/in/jacquelinedegraaff

    Anonymous zegt:

    Ik heb wel een tip voor als je het nog niet in de vingers hebt wat nou de essentie is van al die nieuwe toepassingen online: de cursus 23 Dingen. Je hebt een versie voor bibliotheken, archieven, onderwijs, gemeenten én voor de politie. Maar ja ik weet niet of mensen die dit lezen er iets aan hebben, want ik gok dat dat mensen zijn die ‘het al snappen’.

    Arjan Hooiveld zegt:

    Bedankt voor de reacties op het artikel 😉

    @ Natalie, we zullen zorgen dat de webcursus 23Dingen nog meer onder de aandacht komt.

    @ Jacqueline, wat een gaaf idee, een praktijksituatie simuleren. Dat blijkt toch voor veel mensen de manier om te leren: zien is geloven.

    @ Annet, daarom schreef ik ook over tijd, prioriteit en affiniteit. Maar alles valt te leren …

    Bas van de Haterd zegt:

    Interessante materie inderdaad. Het argument leeftijd gaat deels wel op, want inderdaad kost het die mensen gewoon iets meer tijd. Het is minder intuïtief voor hen. Of misschien hebben ze wel gewoon teveel ‘anders’ geleerd.

    Wat ik zelf ook merk is overigens een extreme (met gebrek aan een beter woord) arrogantie van deze groep. Wat ik bedoel is het volgende. Bij het inzetten van nieuwe tools komt soms ook een nieuwe manier van denken naar voren. Social media bijvoorbeeld zijn erg effectief, maar je moet ze wel goed inzetten. Er is daar een enorme mentaliteitsverandering nodig en ik merk dat slechts heel weinig mensen die ‘boven de 35 zijn’ die kunnen maken. Waar het grootste probleem zit is bij de zogenaamde ‘adopters’ die denken het wel allemaal heel goed omarmt te hebben, maar niet zien dat de wereld echt fundamenteel veranderd is. Met name die verandering op het gebied van vertrouwen en openheid.

    Bij het gebruiken van nieuwe tools, van Google Docs en Google Wave tot Linkedin en Facebook, moet je ook serieus kijken naar de veranderende wereld. Vertrouwen in techniek (wat niet inhoud dat je geen back up moet maken), vertrouwen in mensen (wat inhoud dat elke vorm van concurrentie of relatie beding achterhaald is) en openheid (ben niet bang openlijk vragen te stellen en hulp in te roepen als je het niet weet) zijn essentieel voor het behalen van optimaal rendement.

    Jettevanduijn zegt:

    Momenteel voer ik een onderzoek uit naar het leren en opleiden van ‘jonge professionals. Deze professionals zijn binnen mijn onderzoek tussen de 25 en 35 jaar en hebben een HBO of WO opleiding afgerond.
    Hoe gaan zij om met de technologische ontwikkelingen? Maken zij gebruik van al deze tools en welke invloed/bijdrage zou (social) media kunnen hebben bij het opleiden en leren van deze groep mensen?
    Het ontwerpen van een leeromgeving is mijn einddoel en ik wil graag input van de jonge professionals zelf. Iemand ideeen, suggesties, aannames of interessante informatie?