Online samenwerken kan makkelijker
Nu veel organisaties al een tijd bezig zijn met Het Nieuwe Werken komen ze erachter dat de voordelen niet altijd opwegen tegen de nadelen. Voordelen als flexibeler werken en kostenbesparing worden vaak teniet gedaan door…
Reacties geslotenWat kan ‘de ultieme HNW’er’ doen tegen identiteitsfraude?
Het aantal zelfstandige professionals zonder personeel in Nederland groeit. Zij zijn de ultieme HNW’ers. Ze werken immers voor verschillende opdrachtgevers en doen dat vaak in teamverbanden. Arbeidstijden en werkplekken liggen niet vast. Daarnaast is de output belangrijker dan aanwezigheid. Zij moeten zelf zorgen voor de beveiliging van hun bedrijfsgegevens. Wat kunnen zzp’ers, die conform HNW-principes werken, doen tegen identiteitsfraude?
Reacties geslotenSamenwerkingsverband starten? Betrek uw medewerkers erbij!
Het Nieuwe Werken slaagt alleen als alle medewerkers goed zijn geïnstrueerd en worden betrokken bij alle stappen van de invoering ervan. Daarnaast zijn goede tools onontbeerlijk om HNW tot een succes te maken, stelt Monique Baas. Daarbij denkt zij bijvoorbeeld aan videoconferencing.
Reacties geslotenVeilig en effectief werken: vijf gouden tips voor HNW
Het Nieuwe Werken, er is veel over gezegd, er is veel over geschreven. Bedrijven hebben het ingevoerd, andere zijn er alweer mee gestopt. Voor hen die geen koudwatervrees hebben gekregen en HNW graag alsnog willen invoeren, vijf gouden tips van Michael Bachnoe, HNW-expert met jarenlange praktijkervaring.
Reacties geslotenWat bepaalt het succes van een social intranet?
Het intranet loopt mijlenver achter bij alle andere sociale communicatiemiddelen. Voornamelijk de Y-generatie stoort zich aan de verouderde ICT-structuur en online communicatie binnen organisaties. Zij zijn opgegroeid met computers en online sociaal zeer actief. De uitdaging voor organisaties: dit gat te dichten. Maar hoe zorg je dat je intranet aansluit op Het Nieuwe Werken en je organisatiedoelen? Laurens van Boekhout – Generatie-Y én intranetspecialist – weet het.
Reacties geslotenMet je kop in het zand door het nieuwe arbeidsland
Juridische normering vraagt per organisatie om extra aandacht en is bovenal onvermijdelijk. Want zijn werkgevers zich wel voldoende bewust van de risico’s van werken op afstand in relatie tot digitale technologie en automatische gegevensverwerking, vraagt Mr. Victor de Pous zich af. Daarbij denkt hij aan het voorkomen van softwarepiraterij of privacyinbreuk. En het beschermen van commerciële en technische knowhow. De ins en outs.
Reacties geslotenSecure breach: met een veilig gevoel op vakantie
Met Het Nieuwe Werken is er een andere benadering van beveiliging nodig, de ‘secure breach’-benadering. Hierbij ligt de focus niet op het voorkomen van datalekken, maar moeten organisaties accepteren dat er vroeg of laat een hack plaatsvindt en daar hun strategie op afstemmen. Dirk Geeraerts vertelt hoe je veilig op vakantie gaat. En ook daarna veilig en nieuw blijft werken.
Reacties geslotenLoopt u mank in de digitale wereld?
Half op de oude (papieren) manier werken en half op de nieuwe (digitale) werkt niet efficiënt en is vragen om problemen. Werkzaamheden zijn onoverzichtelijker, waardoor de kans op fouten groter is, zaken dubbel gebeuren of werkzaamheden langer duren. En dat maakt organisaties niet bepaald efficiënter, stelt Annemiek Tigchelaar. Maar hoe kan het dat organisaties nog steeds zo werken? En vooral: wat is de oplossing? Een viertal tips.
Reacties geslotenVijf tips bij het kiezen van een betrouwbare webhosting partij
Bereikbaarheid, de locatie van de servers en de ervaringen van anderen vormen een goede leidraad bij het kiezen van een webhosting partij voor je (nieuwe) bedrijf. Maar er komt meer bij kijken, laat je bijvoorbeeld vooral niet leiden door zaken als een ‘gratis domeinnaam’ of ‘onbeperkt dataverkeer’. Het addertje onder het gras is in bijna alle gevallen aanwezig. Sander Wijdemans tipt waarop zoal te letten.
Reacties geslotenPermanente Educatie hoeft niet op de hei!
Talloze beroepsgroepen zijn jaar in, jaar uit verplicht punten te behalen om hun accreditatie te behouden. Maar wat schetst de verbazing: met z’n allen leggen ze daarvoor vele kilometers af naar één punt in het land om de verplichte bijeenkomsten real-life te volgen. Dus wat zou er mooier zijn dan dat iedereen vanuit zijn eigen huis of kantoor inlogt voor een webinar over het betreffende onderwerp? Eigenlijk niets, vindt Jasper Arbeel.
Reacties geslotenHandvatten voor New Technology Adaptation
New Technology Adaptation, het ‘wennen aan’ nieuwe technologie, begint met logisch nadenken: wat willen we precies bereiken met nieuwe technologie? Door met verschillende groepen medewerkers in gesprek te gaan, wordt inzicht verkregen in de behoefte die er is aan ondersteuning. Klaas Betzema weet hoe deze kan worden geboden. En dat is hoog nodig.
Reacties geslotenDe toegevoegde waarde van een ESN (2)
Dat een Enterprise Social Netwerk veel toegevoegde waarde heeft voor een organisatie mag na deel 1 van vorige week geen verrassing meer heten, maar toch: het blijft lastig om de voordelen van een ESN uit te drukken in harde cijfers. In dit tweede deel schetst Aad van den Kieboom daarom twee scenario’s waar de organisatie voordeel kan behalen: Return on Value en Return on Productivity.
Reacties geslotenDe toegevoegde waarde van een Enterprise Social Netwerk (1)
In de slipstream van de populariteit van sociale media is binnen ondernemingen de opkomst van de Enterprise Sociale Netwerken aan de gang. Onderzoeksbureau Gartner voorspelt voor 2015 dat meer dan 40 procent van de bedrijven voor zakelijke en persoonlijke communicatie een ESN inzet. Hoog tijd om de vele voordelen hiervan te belichten, vond Aad van den Kieboom. Deze week deel 1. Volgende week deel 2 over de Return on Value.
1 ReactieEvernote, de must have app voor Het Nieuwe Werken
Er zijn vele tools die werken volgens Het Nieuwe Werken eenvoudiger en efficiënter maken. Een van die tools is ‘must have app’ Evernote. Danny Verhoeven gebruikt niet anders. Een handleiding hoe de functies van Evernote zo optimaal mogelijk te benutten. Met een praktijkvoorbeeld.
Reacties geslotenWaarom het slim is maar twee keer per dag je e-mail te bekijken
Meer aandacht en focus voor je werk, meer tijd om creatief te zijn… Er is wat voor te zeggen om mail maar twee keer per dag te bekijken, vindt Jos van der Voort van der Kleij: E-mail is geen telefoon! Op een goede manier met de moderne communicatiemiddelen omgaan, werkt zo veel efficiënter.
3 ReactiesHet nieuwe samenwerken: mix van wensen en tools
Met iedereen overal en nergens aan het werk, is het zaak intranet, document sharing en de mobiele toepassingen op orde te hebben. Met de huidige overvloed aan keuzes – en dat worden er alleen maar meer – is het echter steeds moeilijker door de bomen het bos te zien. Pieter de Stigter weet raad.
2 ReactiesWie moet zich met de impact van social media bezig houden? HR toch zeker!
Social media gaat voor Human Resources in het huidige en toekomstige digitale tijdperk een cruciale rol spelen. Wat kan HR verwachten? En waar kan HR goed van dienst zijn? Diana Russo zet het in een overzichtelijke analyse op een rij en blikt vooruit.
2 ReactiesBusiness Consumerization
Anytime, anyplace en anywhere bij je documenten kunnen, niets is deze dagen belangrijker voor werknemers. Maar hoe ga je hier als werkgever op een verantwoorde manier mee om? Klaas Betzema en Karin Winters geven een voorzet voor beleid op BYOD. Met een overzicht hoe u deze Business Consumerization tot een succes maakt voor uw organisatie.
Reacties gesloten