Als zelfs Adriaan van Dis ‘in the cloud’ is…
Ondanks alles zijn in Het Nieuwe Werken veel efficiencytrajecten nog steeds gebaseerd op manieren van aanpak van vóór het plaats- en tijdonafhankelijke werken. Te vaak vallen ze dan ook terug op grip en controle. Op Het Oude Werken dus. Wilco van Gelderen doet uit de doeken wat we hierbij nog van Adriaan van Dis kunnen leren. (En is zelfs een beetje jaloers op hem.)
Reacties geslotenBYOD en social media belangrijker dan salaris
De opkomst van sociale media op de bedrijfsvloer, en in het verlengde daarvan de wens, of zelfs eis, van jongeren om te kunnen werken op het device van hun keuze, brengt zowel HR- als beveiligingsrisico’s met zich mee. Hoe kom je als organisatie zonder kleerscheuren uit deze spagaat? Michel Schaalje weet het.
1 ReactieBring Your Own Apps? Liever niet!
Bring Your Own Device, een verademing, zeker. Maar wel één met grote beveiligingsrisico’s voor de organisatie. Al was het alleen maar doordat door het gebruik van de veelal gratis file sharing-diensten medewerkers vertrouwelijke informatie delen zonder dat duidelijk is waar de bestanden worden opgeslagen. CTO Pro-Act Benelux Ties Beekhuis weet hoe dit te voorkomen.
3 ReactiesFacilitaire aspecten van Het Nieuwe Werken (Deel 2)
In een tweedelige blogreeks gaat Loek van den Broek in op enkele facilitaire aspecten van HNW die ervoor kunnen zorgen dat de kansen op een succesvolle implementatie van HNW toenemen en dat ‘bloopers’ voorkomen worden. In dit tweede deel gaat hij in op aspecten als muziek op de werkvloer en parkeren. En is een fulltime bemande receptie nog wel nodig? Of zijn er andere oplossingen?
1 ReactieVertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 2)
Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar ‘vertrouwen’, wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde als we zeggen dat er vertrouwen moet zijn? En vertrouwen opbouwen, hoe doe je dat dan? In een tweedelige blogreeks behandelen we beide aspecten. In dit laatste deel tips om in een virtuele werkomgeving authentiek vertrouwen te creëren en te behouden.
1 ReactieWaarom HNW niet altijd werkt. Deel III: Operationele oorzaken
Nieuwe-werken-technologien slaan helaas niet altijd aan. Junior consultant John Roo behandelt in een driedelige blogreeks de organisatorische redenen waarom HNW niet altijd werkt en legt daarbij de focus op de technologische pilaar van HNW. Hij deelt daarvoor zijn verse wetenschappelijke kennis op het gebied van Het Nieuwe Werken en organisatieverandering. Dit laatste deel gaat in op de operationele organisatorische aspecten. Worden de eindgebruikers wel betrokken bij het keuzeproces voor de nieuwe-werken-technologie? En zijn ze wel voldoende voorbereid op de nieuwe technologie?
Reacties geslotenIs het einde van Het Nieuwe Werken nabij? (Deel 1)
Het Nieuwe Werken staat nu zo’n jaar of twee hoog op de agenda bij de overheid. Het rijk en de gemeenten lijken er actief mee bezig te zijn. Maar wat verandert er precies? Het lijkt bij HNW-projecten vaak meer te gaan over meubels dan over mensen. Is HNW verworden tot een feestje voor consultants en commercie? In een tweedelige blogreeks houden Davied van Berlo en Marie Louise Borsje namens Ambtenaar 2.0 een pleidooi om de werkwijze aan te pakken en niet HNW weg te stoppen in projectgroepen.
2 ReactiesVertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)
Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar ‘vertrouwen’, wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde als we zeggen dat er vertrouwen moet zijn? Waarom is vertrouwen zo belangrijk in een (virtueel) team? En vertrouwen opbouwen, hoe doe je dat dan?
3 ReactiesWerk samen met partners; coupe d’ami [#KRHNW]
Het Nieuwe Werken Blog publiceert iedere week een of meerdere recepten uit Het Klein Receptenboek voor Het Nieuwe Werken. Deze week recept 47: Werk samen met partners; coupe d’ami. De vraagstukken waar organisaties tegenwoordig mee worden geconfronteerd, zijn zo complex dat geen enkele organisatie de kennis daarvoor in huis heeft. Dus moet er worden samengewerkt. Het liefst met een partij die een beetje op dezelfde lijn zit.
Reacties geslotenWerk in uitvoering; slimme diensten en producten
Regelmatig publiceert de redactie ‘Werk in uitvoering’. Dit doet ze onder meer in nauwe samenwerking met partners en andere belangrijke spelers uit het HNW-veld. ‘Werk in uitvoering’ toont u nieuwe producten, initiatieven, diensten en events waarmee u slimmer, efficiënter of duurzamer kunt werken, reizen en organiseren.
Reacties geslotenWaarom HNW niet altijd werkt. Deel II: Tactische oorzaken
Nieuwe-werken-technologieën slaan helaas niet altijd aan. Junior consultant John Roo behandelt in een driedelige blogreeks de organisatorische redenen waarom HNW niet altijd werkt en legt daarbij de focus op de technologische pilaar van HNW. Dit tweede deel gaat in op de tactische organisatorische aspecten. Een sterke visie op HNW en een wil om te veranderen staan niet gelijk aan een succesvolle adoptie van nieuwe-werken-technologie. Is er bijvoorbeeld een beleid op het gebied van Bring-Your-Own-Device? En hoe gaat het management om met verschillende typen nieuwe-werken-technologie-gebruikers?
2 ReactiesNaar een innovatieve organisatie? Begin met HNW!
Na een periode van snijden in kosten en vergaand automatiseren, wordt de roep om vernieuwing groter. Om echt innovatief te zijn, is er echter nog een lange weg te gaan. Vijf randvoorwaarden zijn nodig om een klimaat te creëren waarin mensen echt succesvol kunnen innoveren. Elke randvoorwaarde op zichzelf is van grote waarde. Samen staan ze garant voor innovatie. Om tot deze randvoorwaarden te komen, kan Het Nieuwe Werken een kleine, maar wel heel belangrijke rol spelen.
Reacties geslotenBeperk het gebruik van mail; tapas cc [#KRHNW]
Het Nieuwe Werken Blog publiceert iedere week een of meerdere recepten uit Het Klein Receptenboek voor Het Nieuwe Werken. Deze week recept 40: Beperk het gebruik van mail; tapas cc. Een recept voor een goed gebruik van mail is geen overbodige luxe, aangezien veel medewerkers helemaal verdrinken in dit communicatiemiddel. Een klein beetje discipline maakt al een groot verschil.
Reacties geslotenGa online samenwerken; stoofpotje 2.0 [#KRHNW]
Het Nieuwe Werken Blog publiceert iedere week een of meerdere recepten uit Het Klein Receptenboek voor Het Nieuwe Werken. Deze week recept 39: Ga online samenwerken; stoofpotje 2.0. Samenwerken is nog nooit zo gemakkelijk geweest als tegenwoordig. Alles wat je nodig hebt, is een internetverbinding en een tekstverwerker. Maak wel afspraken met elkaar, anders wordt het een zootje.
1 ReactieWaar Social Media écht om gaat
In de haast om ook iets met social media te willen doen en vooral niet als laatste aan te haken, gaan sommige organisaties voorbij aan de veranderingen op het gebied van organiseren, kennisdeling en communicatie. Organisaties die social media succesvol inzetten, hebben de essentie ervan begrepen: Het gaat om connecties, congruentie, conversaties, content en context.
11 ReactiesWaarom de invoering van HNW soms helemaal mis gaat (II)
Soms gaat de invoering van HNW voortreffelijk, soms leidt het tot volslagen mislukkingen. Waar ligt dat aan? Loek van den Broek zet in twee blogdelen de belangrijkste oorzaken op een rijtje. In dit tweede deel komen onduidelijkheid over wie verantwoordelijk is voor de HNW-handhaving, haperende ICT-voorzieningen, de bestaande bedrijfscultuur en het onnodig vast blijven houden aan algemene regels aan bod.
3 ReactiesHoud een wiki bij; wiki a la beurre [#KRHNW]
Het Nieuwe Werken Blog publiceert iedere week een of meerdere recepten uit Het Klein Receptenboek voor Het Nieuwe Werken. Deze week recept 37 Houd een wiki bij; wiki a la beurre. In plaats van kennis te delen door een expert te raadplegen kun je die expert ook stimuleren om zelf zijn kennis op te schrijven. Dat kan onder andere in de vorm van een wiki.
Reacties geslotenWaarom de invoering van HNW soms helemaal mis gaat (I)
Soms gaat de invoering van HNW voortreffelijk, soms leidt het tot volslagen mislukkingen. Waar ligt dat aan? Loek van den Broek zet in twee blogdelen de belangrijkste oorzaken op een rijtje. In dit eerste deel komen een gebrekkige focus op klantgerichtheid, het ontbreken van voorbeeldgedrag, het veel te veel blijven gebruiken van papieren documenten en het onjuist gebruik van werkplekken aan bod.
Reacties gesloten