Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten
Gelukkige medewerkers maken een groot verschil. Zijn je medewerkers tevreden? Dan zijn ze meer betrokken bij de organisatie, is de productiviteit hoger en wordt er vaak klantgerichter gewerkt. Het resultaat? Loyale en tevreden klanten en betere resultaten.
Verband tussen tevreden medewerkers en tevreden klanten
Het verband tussen tevreden medewerkers en tevreden klanten is dan ook duidelijk terug te zien. Eigenlijk is het logisch: wanneer een medewerker niet gelukkig is op zijn of haar werk, zal deze de kant met minder bevlogenheid helpen dan een gelukkige medewerker. Daarnaast is ook het omgekeerde het geval: hoe tevredener de klant, hoe tevredener de medewerker. Een belangrijke wisselwerking is hier altijd terug te zien. Zorg jij er als werkgever voor dat jouw medewerkers gelukkig en tevreden zijn, dan zorg je er indirect voor dat je klanten hetzelfde ervaren.
Medewerkers tevreden houden
Er zijn gelukkig ook meerdere manieren om je medewerkers, en dus ook je klanten, tevreden te houden. Met deze tips zorg je voor een goed gevoel op de werkvloer.
1. Geef erkenning
Misschien wel een van de belangrijkste aspecten is het geven van erkenning. Doet een medewerker is goed of zelfs boven verwachting? Dan mag deze positieve uitkomst erkent worden. Deze erkenning kan komen in de vorm van een positief mailtje, een persoonlijk bedankje of zelfs een extra vrije dag.
2. Geef ruimte voor groei
Medewerkers die de mogelijkheid hebben om zich binnen de organisatie verder te ontwikkelen zijn gelukkiger dan medewerkers die al jaren vastzitten in dezelfde positie. Deze groei kan op werk, maar ook op persoonlijk vlak zichtbaar gemaakt worden.
3. Laat je betrokkenheid zien
Laat als werkgever vooral je betrokkenheid met je medewerkers zien: ben attent! Is er een verjaardag? Organiseer dan een kleine viering met taart of zorg voor een persoonlijk kaartje. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de feestdagen in Nederland. Een leuk, gepast kerstpakket kan al een goede impact hebben op de tevredenheid van je medewerkers.
4. Creëer balans
Zorg dat er hoe dan ook voldoende balans is tussen werk en privé. Geef medewerkers voldoende vrije dagen en biedt ze de vrijheid om zelf een goede balans tussen werk en privé te kunnen vinden. Flexwerken is hier een goed voorbeeld van!
5. Zorg voor een teamgevoel
Een gelukkige medewerker functioneert het beste in een tevreden en gelukkig team. Je kunt dit teamgevoel creëren door de interne communicatie op orde te houden, voldoende teamuitjes te organiseren en eventueel eens per jaar een actieve teambuildingsdag te houden.