Tips voor het perfecte offline marketingmiddel
Content marketing hier, advertenties in Google daar, tegenwoordig kan je geen woord meer zeggen over marketing zonder dat deze termen daarin voorkomen. En vanwege de concurrentie moet je er of veel tijd aan besteden, of in een goede niche zitten. Heb je veel en grote concurrenten? Dan kan je goede posities in zoekmachines wel vergeten, en ook op social media sneeuwen de concurrenten je helemaal onder.
Neem dan offline marketing. Het bereik is vaak minder groot, en ook het bereiken van nieuwe klanten kan een uitdaging zijn. Daar tegenover staat wel dat klanten je vaak al kennen, en precies weten wat je ze kunt bieden. En daardoor zijn ze ook gemakkelijker over te halen om een nieuwe aanschaf te doen, of een abonnement af te sluiten. Maar wat zijn precies de voor en nadelen van offline marketing? Lees hieronder meer:
Voordeel 1:
Bij offline marketing denken mensen vaak aan flyers op straat, posters in bushokjes en andere grote campagnes. Maar op kleinere schaal kan een offline campagne erg veel succes hebben. Zo kun je met een flyer bijvoorbeeld erg veel bestaande klanten trekken, maar ook nieuwe klanten bereiken. Een win-actie bijvoorbeeld, waarbij nieuwe klanten hun adres in moeten vullen om mee te doen. Zo heb je in 1 keer een hele hoop nieuwe klanten die je later weer opnieuw kunt bereiken.
Voordeel 2:
Een persoonlijke mailing is ideaal om bestaande klanten over te halen opnieuw een aankoop te doen, en ze te betrekken bij je bedrijf. Een direct mail is perfect om een nieuwe aanbieding of product te promoten. Een gepersonaliseerde kaart is hiervoor een perfect middel, het adres en de aanhef kunnen per klant gepersonaliseerd worden zodat elke klant een persoonlijke kaart ontvangt. En het beste is, het kost je geen dagen om elke kaart handmatig aan te maken. Zeg nou eerlijk, wie vind het niet leuk om post te krijgen?
Voordeel 3:

Een product is vaak meer dan een paar zinnen op papier, en is dan ook niet in een paar zinnen samen te vatten. Er komt meer informatie bij kijken, en als bedrijf wil je een klant meenemen in de beleving die je aanbiedt, afhankelijk van het product natuurlijk. Een gepersonaliseerde folder met daarin de informatie is perfect om aan een klant te geven of om op te sturen. Zo heeft de potentiële klant alle informatie die hij of zij nodig heeft om de juiste keuze te maken.
Nadeel 1:
De afgelopen jaren zijn de privacy regels wat betreft post en het benaderen van nieuwe klanten verscherpt. Met een digitale campagne is het bereiken van nieuwe klanten hierdoor een stuk gemakkelijker dan met offline marketing. Daar tegenover staat dat een digitale campagne vaak een groot budget vergt, en dat daar niet altijd het verwachte aantal verkopen tegenover staat. Een persoonlijke benadering van huidige klanten is in zo’n geval vaak een betere mogelijkheid. Klanten die al bekend zijn met het bedrijf zijn eerder geneigd een aankoop te doen dan een nieuwe klant.
Nadeel 2:
Het ontwerpen van de offline campagnes is vaak een struikelblok voor kleinere bedrijven. De instapkosten voor ontwerpsoftware is vaak hoog, en het ontwerpen kan nogal wat tijd in beslag nemen. Tijd die je als ondernemer vaak beter besteden kan. Een tip hiervoor is: huur een vormgever in. Het voordeel van een vormgever is dat zij een stuk sneller iets kunnen ontwerpen omdat zij dit dagelijks doen. Ook snappen ze heel goed hoe een ontwerp in elkaar steekt, en of het mensen aanspreekt. Wat meer praktisch, ze hebben vaak al ontwerpsoftware aangeschaft en kunnen de juiste bestanden aanleveren aan de drukkerij. Alleen maar voordelen dus!
Conclusie
Zowel offline als online marketing hebben voordelen en nadelen. Afhankelijk van het doel kan offline marketing een mooie aanvulling zijn om bestaande klanten opnieuw te bereiken en te verleiden een aankoop te doen. En natuurlijk is het bedenken van een mooie offline campagne een leuk onderwerp om aan te werken, je kan het zo gek maken als je zelf wilt!