Tips voor het starten van een eigen webwinkel

Door Danny Bijl van DB Online Marketing - 21 januari 2020
Reacties gesloten

Bij het opzetten van een webwinkel komt veel kijken. Het is de uitgelezen kans om jezelf te bewijzen als ondernemer! En natuurlijk wil je dat je webwinkel een succes wordt en je veel bezoekers krijgt. Het succes zit in een goede voorbereiding. Denk vooraf goed na wat je wil gaan bereiken met je webwinkel. Om je een eindje op weg te helpen, geven wij jou graag een aantal tips voor het starten van een eigen webwinkel.

Keurmerk

Dit is geen verplicht onderdeel, maar de meeste webwinkels beschikken over een keurmerk. Wanneer een webwinkel een keurmerk heeft betekent dit dat deze betrouwbaar is, goede diensten levert en betalingen veilig kunnen worden gedaan. Dit is natuurlijk erg belangrijk en daarom hechten consumenten ook veel waarde aan een keurmerk. Zo voelen zij zich verzekerd van een goede aankoop. Momenteel bestaan er maar liefst 7 soorten keurmerken. Om toch het vertrouwde gevoel over te kunnen brengen zonder keurmerk, kun je het beste een zo goed mogelijke indruk proberen achter te laten door een professionele lay-out en goede software.  

Maatwerk webwinkel  

Maatwerk webwinkel

Wanneer je een webwinkel wil beginnen kun je tegen een bedrag een webwinkel laten maken. De prijs zegt echter wel veel over de kwaliteit van je webwinkel. Bij aanbieders waar je gratis of tegen een laag bedrag een webwinkel kan laten bouwen, krijg je meestal niet de kwaliteit waar je naar op zoek. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat de gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid van de webwinkel niet op zijn best is. Kies liever voor een webwinkel met een open source contentbeheersysteem, zoals WordPress. Dit hoeft niet duur te zijn, maar voorziet jouw webwinkel wel van een goed ontwerp dat geschikt is voor de lange termijn. Tot slot dient een webwinkel ook te beschikken over een mobiele shop. Zo functioneert de webwinkel ook goed op mobiele apparaten.

Relevantie

Dit lijkt heel logisch, maar vaak staan ondernemers hier niet lang genoeg bij stil. Een goede webwinkel moet relevant zijn voor de doelgroep en aansluiten op hun wensen en behoeften. Dit zorgt namelijk ook voor een hogere conversie. Richt een webwinkel zo in dat mensen meteen kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Presenteer producten en/of diensten op een overzichtelijke manier en maak gebruik van een menu. Consumenten hebben vaak niet veel tijd en zijn erg gemakzuchtig. Als zij dus niet meteen het antwoord op hun vraag kunnen vinden op jouw webwinkel, gaan ze meteen door naar de volgende. Probeer daarom iets te bedenken, waarmee je de aandacht trekt en vasthoudt.

Deel dit artikel met anderen
Danny Bijl - Online Marketeer
Danny Bijl is werkzaam als freelance online marketeer waarbij de focus ligt op SEO en content trajecten. Hij is er heilig van overtuigd dat het creëren van goede content een must is voor ieder bedrijf die iets met online wil doen. Naast de online marketing werkzaamheden voor zijn klanten is Danny ook een enthousiaste blogger.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten