Tips voor outbound bellen
Wanneer je klanten of prospects opbelt zitten zij daar lang niet altijd op te wachten, terwijl het voor jou juist erg belangrijk is om hen te spreken. Hoe voer je zo’n gesprek, waar moet je op letten en hoe zorg je ervoor dat je degene die je belt juist blij kunt maken? Daar krijg je een aantal tips voor die je hieronder kunt vinden. Bekijk ze dus snel!
Zet service op de eerste plek
Of je nu commercieel belt of om informatie uit te wisselen, zorg ervoor dat je service op de eerste plek zet. Dat betekent dat je niet moet denken aan je eigen doel voor het telefoontje, maar juist aan de manier waarop je degene die je belt kunt helpen. Op die manier zal het gesprek in de regel prettiger verlopen dan wanneer je het anders aanpakt.
Respecteer je gesprekspartner
Wanneer iemand aangeeft even geen tijd te hebben, respecteer dat dan en maak indien mogelijk een afspraak om op een later tijdstip nog eens te bellen. Het is handig wanneer je heel kort en bondig kunt vertellen waarvoor je belt, zodat de ander weet wat hij of zij kan verwachten wanneer je weer terugbelt.
Wees goed voorbereid
Wanneer je een misstap maakt tijdens een kort telefoongesprek, kan het zomaar zijn dat de ander er al snel een beetje klaar mee is. Zorg dus dat je je hebt verdiept in degene die je belt, stel geen onnodige vragen en kom snel tot de kern. Zo help je de ander niet alleen om het gesprek prettig en nuttig te houden, maar laat je ook meteen zien dat je serieus bent.
Kies er eventueel voor om je outbound sales gesprekken uit te besteden
Lang niet iedereen heeft de tijd of de vaardigheden om succesvolle outbound sales gesprekken te voeren. In zo’n geval kun je er ook voor kiezen om dit uit te besteden aan een partij die hier in is gespecialiseerd. Zo weet je zeker dat de gesprekken zoveel mogelijk potentie hebben en bespaar je voor jezelf een heleboel tijd.
Zo haal je het meeste uit je outbound gesprekken
Met deze tips lukt het jou ongetwijfeld om meer uit het outbound bellen te halen. Je kunt ze er desnoods bijhouden terwijl je belt, of natuurlijk kiezen voor de laatste tip waarbij je je hier zelf helemaal niet meer druk om hoeft te maken. Zo komt het allemaal helemaal in orde.